name | autoweek.cz

Prodej automobilů v Evropě se v září zvýšil o 5,5 %

Prodej automobilů v Evropě se v září zvýšil o 5,5 %

16.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zvýšení prodeje nových osobních automobilů v Evropě pomohl prudký nárůst prodeje ve Velké Británii a jeden pracovní den navíc. Zvýšení prodeje je vnímáno jako důkaz, že propad v regionu se pomalu stabilizuje.

Počet registrací v EU a zemích EFTA se v porovnání se zářím 2012 podle údajů asociace ACEA zvýšil na 1,19 milionu vozidel. ACEA rovněž uvedla, že prodej za prvních devět měsíců klesl o 4 % na 9,34 milionu vozů. Prodejní výsledky jsou stále na cestě k tomu, aby letos dosáhl minima za dvě desetiletí při šestém meziročním poklesu za sebou.

Podpořit poptávku minulý měsíc pomohlo ukončení 18 měsíců trvající recese v eurozóně. Hrubý měsíční produkt 17 zemí používajících euro se ve druhém čtvrtletí vrátil k růstu po nejdéle trvající recesi od zavedení společné měny před více než deseti lety.

Důvěra investorů v Německu, největší evropské ekonomice a největším automobilovém trhu, v tomto měsíci vzrostla na tříleté maximum. Spotřebitelská důvěra ve Velké Británii, která je v rámci regionu na druhém místě, pokud jde o prodej automobilů, byla v září na šestiletém maximu.

Analytici čekali, zda prodejní výsledky za září potvrdí, že opětovný pokles prodeje automobilů v srpnu byl jen výkyvem nebo signálem nově přicházejících problémů poté, co evropský automobilový trh za prvních osm měsíců poklesl na nejnižší úroveň od roku 1990, kdy se začaly tyto statistiky detailně sledovat.

"To nejhorší je za námi. Pokles prodeje se podstatně zpomalil a nyní jsme svědky známek oživení poptávky," tvrdí pro ANE Peter Fuss, poradce z Global Automotive Centre společnosti Ernst&Young. "Prodej je nicméně uměle podporován obrovskými slevami a vlastními registracemi prodejců," dodal, "Bude trvat nejméně dva roky, než se trh bude dost silný na to, aby rostl sám bez pomoci pobídek."

"Západoevropský automobilový trh v září pokračoval ve svém trendu k oživení," uvedla německá automobilová asociace VDA.

Ve Španělsku, kde vláda nabízí slevu až 2000 eur při výměně staršího modelu, vzrostl počet registrací nových automobilů o 29 %.

Prodej ve Velké Británii vzrostl o 12 % a jedná se o šestý měsíc v řadě, kdy nárůst odpovídá dvoucifernému číslu. Prodej ve Francii vzrostl o 3 %. V Německu prodej klesl o 1 % a v Itálii o 3 %. Za známku oživení churavějící eurozóny se pokládá to, že v Řecku, Irsku a Portugalsku, které během krize přijaly finanční pomoc, se nárůst prodeje projevil ve dvouciferných číslech. Je třeba ale připomenout, že loňské prodejní výsledky za září vytvářejí extrémně nízký srovnávací základ. Také prodejní výsledky v Nizozemsku nebo Rakousku zatím moc optimisticky nepůsobí. 

Údaje ACEA zahrnují země EU a také Švýcarsko, Norsko a Island. Chorvatsko, které se v červenci stalo 28. členem EU bude do statistik zahrnuto od ledna 2014.

Volkswagen, vedoucí značka na evropském automobilovém trhu, prodal minulý měsíc o 6 % vozů více a poptávka se zvýšila o 2 % u jeho hlavní značky Volkswagen, o 3 % u divize Audi, o 17 % u Škody a o 15,5 % u Seatu.

Dodávky Renaultu se zvýšily o 22 %. Pomohl tomu 40% nárůst u divize Dacia a 17% nárůst u značky Renault.

Evropský prodej GM vzrostl o 5 %, když značky Opel a Vauxhall vykázaly kombinovaný růst 5,5 % a objem prodeje Chevroletu se zvýšil o 5 %.

PSA/Peugeot-Citroen zaznamenal 3% pokles a také prodej Fiatu klesl o 3 %, když prodej hlavní značky Fiat zůstal beze změny, zatímco Alfa Romeo a Lancia vykázaly strmý propad.

Japonské automobilky Toyota, Mazda, Suzuki a Mitsubishi minulý měsíc udržely růst. Pomohl tomu slabý jen, nasazení nových menších vznětových motorů v jejich modelových řadách a nové modely ušité na míru evropskému vkusu. Prodej Nissanu poněkud poklesl.

Prodej značky Hyundai se zvýšil o 6 %, zatímco prodej sesterské značky Kia zůstal beze změny.

BMW prodalo o 6 % vozů více, Daimler vykázal 12% nárůst se 14% růstem u značky Mercedes-Benz a 2,5% poklesem v případě značky Smart.

Volvo zaznamenalo překvapivě silný zisk 13 %, což zlepšilo doposud slabý výkon této značky v letošním roce. Prodej automobilky Jaguar-Land Rover vzrostl o 10,5 %.