name | autoweek.cz

Program sdílení automobilů pozastavil vandalismus

Program sdílení automobilů pozastavil vandalismus

12.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Barevné vozy Toyota i-Road se v Grenoblu staly terčem nechtěné pozornosti vandalů.

Když loni v březnu socialisté ve Francii přišli o kancelář starosty Grenoblu ve prospěch zelených, následovala řetězová reakce, která zasáhla až do tokijských kanceláří největší světové automobilky Toyota Motor.

 

Toyota vloni v Grenoblu spustila svůj první pokus na sdílení elektrických automobilů mimo Japonsko. Úřady slíbily instalaci bezpečnostních kamer u všech 27 dobíjecích stanic pro svérázné tříkolové elektrické skútry i-Road, které podle automobilky dokáží kličkovat ulicemi Grenoblu stejně jako lyžaři na nedalekých sjezdovkách.

 

Nový starosta Eric Piolle, který stál v čele platformy bojující proti sledování osob, ale odmítl splnit sliby svého předchůdce v úřadu. Poté, co několik případů vandalismu během prvních tří měsíců zpomalilo uvádění programu do provozu, se tyto vozy z centra města téměř vytratily. Od zahájení programu loni v září bylo poničeno několik vozů i-Road, což Toyotu přimělo zavést poplašné zařízení.

 

Obtížný začátek programu v Grenoblu ukazuje, jakým potížím musí světové automobilky čelit při vstupu na trh s elektrickými vozy, kde je místní podpora infrastruktury klíčová.

 

„Když se mladí lidé vracejí z klubu a jsou opilí, chovají se hrubě. Tyto vozy vzbudí jejich zájem a oni si s nimi chtějí pohrát,“ uvedl mladý kuchař Valentin Masso, který se do města přistěhoval před několika měsíci.

 

Model i-Road vyjadřuje úsilí Toyoty prosadit pro elektrické vozy nový provozní model. Vzhledem k malému počtu dobíjecích stanic a omezenému dojezdu u akumulátory poháněných vozidel nefunguje tradiční přístup automobilového průmyslu, kdy se vozy vyrobí a zákazníci se sami rozhodnou, jak je budou používat. Toyota místo toho proto zve své zákazníky, aby zaplatili za použití jejích skútrů, což je systém, který by mohl navazovat na veřejnou dopravu.

 

Japonská automobilka brzy zjistila, že úspěch tohoto pojetí vyžaduje silnou politickou podporu, a to i ve městě střední velikosti jako je Grenoble. „Pak nám najednou řekli, že bezpečnostní kamery příliš narušují soukromí,“ uvedl ředitel evropského provozu Toyoty Didier Leroy. „Volení úředníci se mohou měnit, ale závazky by se měly dodržovat.“

 

Předchozí vedení města, v čele se starostou Grenoblu z let 1995 až 2014 socialistickým právníkem Michelem Destotem, jednomyslně schválilo tříletý program spolupráce s Toyotou. Zahájení programu v polovině září se zúčastnili předseda představenstva Toyoty Takeshi Uchiyamada a francouzská ministryně pro výzkum Genevieve Fiorasová, ale nový starosta Grenoblu Eric Piolle zde chyběl. Nastalou situaci Michel Destot komentoval: „Nový starosta je environmentalista, ale byl zvolen s podporou krajní levice, pro kterou je spolupráce s velkou kapitalistickou korporací problémem.“

 

Eric Piolle na četné dotazy zaslané emailem nebo telefonem neodpovídá a ani představitelé nereagují.

 

Na konci prosince jezdilo v ulicích Grenoblu asi 30 ze 70 plánovaných vozů i-Road a čtyřkolových vozů COMS a instalována byla asi polovina dobíjecích stanic. Ze 170 lidí vyškolených pro jízdu s těmito vozy službu pravidelně využívalo méně než 30 %. V každém týdnu se uskutečnilo v průměru asi 50 rezervací.

 

Experiment v Grenoblu je součástí širší koncepce Toyoty označované jako „harmonická mobilita“ neboli „ha:mo“, v rámci které automobilka považuje elektrické automobily za rozšíření systému veřejné dopravy. Před příchodem do Grenoblu Toyota tento nápad testovala pouze v Toyota City, kde je vandalismus vzácností a lidé často ponechávají svá kola neuzamčená.

 

Větší úspěch sklízí podobný systém francouzského miliardáře Vincenta Bollorého v Paříži. Jeho Bluecars s šedou metalízou jsou větší a robustnější než barevné elektrické vozy Toyoty a záměrně nejsou lakované. Od roku 2011, kdy Bolloré v Paříži s podporou bývalého socialistického starosty Bertranda Delanoeho svou firmu Autolib zavedl, se počet provozovaných elektromobilů zdvojnásobil. Autolib dnes v Paříži nabízí 900 dobíjecích stanic a 2900 Bluecars. Po neúspěšném prodeji svých elektrických automobilů se od září s Bollorém na společném podnikání v oblasti sdílení automobilů dohodla aliance Renault-Nissan.

 

Pro Toyotu je klíčové, aby se z tříleté zkušenosti z Grenoblu poučila při rozhodování o dalším obchodování s elektrickými vozy. Vozidla i-Road pár francouzských nadšenců oslovila. Jeden z nich, technik ve strojírenské firmě Pierre-Louis Goirand, tvrdí: „Jsme průkopníci, to je jisté. Budoucnost ale bude vypadat takto.“