name | autoweek.cz

Projekt silničního vlaku SARTRE do konečné fáze
28.01.2012 | Vladimír Rybecký | Trendy
Automobilka Volvo a její projekt silničního vlaku SARTRE vstupuje do konečné fáze. Řidiči vozů jedoucích v konvoji přenechávají řízení na vedoucím automobilu. Projekt SARTRE může pomoci snížit emise.
Před rokem program bezpečného silničního vlaku pro životní prostředí - Safe Road Trains for the Environment (SARTRE) - dosáhl významného pokroku. Výzkumným pracovníkům financovaným EU se za využití speciálně vybaveného Volva S60 podařilo vytvořit simulovanou jízdu prvního plně funkčního silničního vlaku na světě. Řidič sedící v sedanu se může opřít a užívat si jízdu, aniž se dotkne ovládacích prvků.
Tým SARTRE oznámil, že od simulace přešel ke skutečnému testování vozidla. V testu byl použit sedan Volvo S60 jedoucí za vedoucím nákladním automobilem. Z prezentačního videa je patrné, že jakmile se řidič zapojí za vedoucí vozidlo silničního vlaku, může přestat rukama i nohama ovládat své vozidlo. Prostě sedí jako cestující a program SARTRE se místo něho stará o jízdní povinnosti. Způsob jízdy umožní, aby řidiči v blízké budoucnosti i v automobilu mohli říci: \"Hele mámo, jedu bez držení!\"
Nyní tedy Volvo, jako jediná automobilka zapojená do programu, oznámilo, že program SARTRE vstupuje do konečné fáze testování, která zahrnuje zapojení více vozidel do jedoucího konvoje samostatných automobilů. Za využití kombinace kamer a senzorů na bázi radarů mohou vozidla v konvoji jet rychlostí až 90 km/h při udržování rozestupu 6 m. Elektronikou vybavený nákladní automobil jede v čele konvoje a zvládá řízení za všechna vozidla ve skupině, což znamená, že řídí stále jeden řidič. Tým projektu SARTRE doufá, že do konce letošního roku seřadí do konvoje až šest vozidel.
Projekt v budoucnosti umožní snížit spotřebu paliva, omezit dopravní zácpy a přirozeně i chyby řidičů. A kdy se dostane na trh? To záleží na automobilkách, vládách a nás všech. \"Naším cílem je dokončit celý silniční vlak do podzimu 2012. V té době by v konvoji za vedoucím vozem měla jet čtyři další vozidla rychlostí 90 km/h,\" říká technický manažer projektu u Volvo Car Erik Coelingh.
Členy projektu SARTRE je sedm evropských partnerů a jedná se o jediný projekt, který se zaměřuje na vývoj technologie pro skupinovou jízdu uživatelů silnice, která by se dala používat na běžných dálnicích. Úkol zavést technologii silničního vlaku na evropských dálnicích ale není jen technickou záležitostí. Součástí projektu SARTRE je proto i zásadní studie, která má určit, jaké změny infrastruktury by byly zapotřebí, pokud by se jízda v koloně stala skutečností. Účastníky první diskuse byli techničtí odborníci, politici, legislativci a pracovníci z výzkumu bezpečnosti silniční dopravy. Projednávaly se právní předpisy, spolehlivost výrobků a to, zda řidiči přijmout automatizovaná vozidla. Mezi klíčové požadavky patří nutnost dohodnout společnou terminologii pro jízdu v koloně, definovat, kdy je vůz plně, částečně nebo vysoce automatizovaný a potřeba oslovit národní regulační zákony ve snaze o harmonizaci.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz