name | autoweek.cz

Průměrný nový automobil prodávaný v Evropě je ekologičtější než kdy dříve

Průměrný nový automobil prodávaný v Evropě je ekologičtější než kdy dříve

17.09.2009 | Ivana Rybecká | Aktuality

Z 25 nejvýznamnějších značek snížilo emise CO2 u průměrného nového automobilu 96 %.
Mezi velkosériovými producenty jsou třemi největšími značkami Fiat, Toyota a Peugeot.
Za první pololetí 2009 se emise v průměru snížily o 6,2 g/km oproti prvnímu pololetí roku 2008.
Modely Smart, Fiat a Mini jsou již pod průměrnou hodnotou 130 g/km, která bude vyžadována v roce 2015.
Na nejvýznamnějších evropských trzích došlo ke zlepšení.

Česká republika jediná nevykázala zlepšení.

V okamžiku zahájení frankfurtského autosalonu jsou průměrné nové automobily prodávané v Evropě ekologičtější, než kdy předtím. Uvádí to zvláštní zpráva uveřejněná společností JATO Dynamics.
Společnost JATO zjistila, že v prvním pololetí roku 2009 se u nových automobilů prodávaných 25 předními značkami podařilo dosáhnout průměrného snížení emisí CO2 o 6,2 g/km. Podobný pokles JATO zjistila na 21 monitorovaných evropských trzích.
Tyto údaje ukazují, jak velký dopad na evropský trh s novými automobily mohou mít drobná zlepšení u sériově vyráběných automobilů, jejž zdaleka přesahují jen v malém objemu vyráběná vozidla s hybridním nebo alternativním pohonem.
Ředitel JATO Consult di Girolamo to vysvětluje: \"Naše objemově vážená analýza prodeje ukazuje, jak v tomto roce podstatně klesly emise CO2 u nových automobilů. Úsilí automobilek v této oblasti podpořily pobídky v podobě šrotovného a ekonomická krize, což nakonec přesvědčilo zákazníky, aby si koupili menší, efektivnější a životní prostředí méně znečisťující nové automobily. Dopad na emise CO2 vypouštěné novými automobily se tím stal výraznější.\"

 

Zlepšení dosažené jednotlivými značkami podrobně
Analýza JATO ukazuje, že nové automobily prodané v prvním pololetí 2009 jsou u tří značek Smart, Fiat a Mini z hlediska emisí CO2 již pod průměrem 130 g/km. Ten bude EU vyžadovat počínaje rokem 2015. Úsilí Fiatu je nejpůsobivější, když uvážíme jaké objemy vozů a jakou směsici modelů vyrábí.
Nicméně ne všechny tyto značky ze všech značek hlavního proudu v prvním pololetí 2009 dosáhly přímého největšího zlepšení. Vyznamenání náleží značce Alfa Romeo, kde se u nových automobilů průměrná hodnota emisí CO2 snížila o 19,9 g/km oproti stejnému období v roce 2008.
Při hodnocení výkonnosti z hlediska emisí CO2 je objem prodeje podstatný a z 25 předních značek vrcholnou pozici zaujímá Chevrolet. Jeho modely Cruze se vznětovým motorem a Matiz s tříválcovým motorem 0,8 l a emisemi 119 g/km přispěly ke snížení průměrných emisí CO2 u nově prodaných automobilů o 15,2 g/km.
Na druhém místě, pokud jde o zlepšení, se umístilo Audi, jehož motor TDI 2,0 l pomohl dosáhnout průměru 163 g/km. Německá značka nejspíše dosáhne dalšího zlepšení při prodeji v druhém pololetí 2009. Jeho nedávno představený model TDI A3 1,6 l má úroveň emisí 109 g/km a systém Start&Stop.
Rovněž Toyota, Suzuki, Hyundai a Mazda zaznamenaly dvouciferné zlepšení.
Z největších evropských prodejců sériových automobilů byl nejlepší Ford, jenž zlepšil průměrné emise CO2 o 8,0 g/km. Jeho modelová řada ECOnetic a zejména nová Fiesta ECOnetic s emisemi 98 g/km prokázaly svou oblíbenost mezi zákazníky po celé Evropě.

Di Girolamo pokračuje: „Když se podíváte na pořadí značek podle toho, jak dokázaly snížit emise CO2, můžete být překvapeni, nicméně pokud se podíváte na značky s hromadnou výrobou, nejnižších emisí stále dosahuje stále Fiat.

 

Podrobný pohled na zlepšení na jednotlivých trzích
Obecné zlepšení, pokud jde o snížení emisí CO2 u nových automobilů, se odráží i při pohledu na jednotlivé státy. Dopad státních pobídek v podobě šrotovného je klíčovým faktorem při podpoře poptávky po automobilech s nižšími emisemi v jednotlivých státech a není překvapením, že tyto pobídky na západoevropských trzích nejen podpořily národní prodej, ale současně podpořily prodej efektivnějších automobilů.
Německo při prodeji 2 059 405 vozů za první pololetí 2009 zaznamenalo průměrné snížení emisí CO2 u nových automobilů o 11,3 g/km.
Z ostatních hlavních evropských trhů dosáhla Velká Británie při prodeji 924 955 vozů za první pololetí zlepšení v průměru o 8,4 g/km, Itálie se celkově zlepšila o 6,5 g/km a Francie o 5,7 g/km.
Nicméně největšího zlepšení při snižování emisí CO2 u nových automobilů prodaných za první pololetí dosáhlo Irsko, a to hodnoty 17,1 g/km.
Pozn.: Postavení České republiky na konci tohoto žebříčku je celkem logické vzhledem k neexistující legisltivě podporující ekologická auta a neexistenci šrotovného.