name | autoweek.cz

První Superby z Bratislavy

První Superby z Bratislavy

02.12.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Se začátkem prosince začal závod Volkswagen Slovakia v Bratislavě výrobu čtvrté generace Škody Superb. Škoda Superb a Volkswagen Passat se vyrábějí na stejné výrobní lince, což přináší významné synergie pro koncern Volkswagen.

Od roku 2001 bylo vyrobeno 1,6 milionu vozů Superb tří generací, které tvoří vrchol značky Škoda mezi modely se spalovacími motory. Z dodaných vozů bylo 89 % firemním zákazníkům. Výroba třetí generace B8 v Kvasinách skončí na konci letošního roku (liftback) resp. v dubnu 2024 (kombi).

 

Odpovědnost za projekt Beta+ v Mladé Boleslavi

Technici a vývojáři společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi byli pověřeni odpovědností za kompletní vývoj nových generací vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat. Pro Superb dosáhli významné snížení emisí CO2, a tedy i spotřeby, a to  o 9 % především pomocí nové generace plug-in hybridního pohonu a velkého zlepšení aerodynamiky se snížením součinitele aerodynamického odporu o 10 % (liftback) resp. o 15 % (kombi).

 

K technickým inovacím patří 2. generace světlometů LED Matrix a nový aktivní podvozek DCC Plus s dvouventilovými tlumiči. Další inovace najdeme v interiéru: změněná pozice volicí páky samočinné převodovky, nová generace komunikačního systému MIB s 12,9“ displejem, nový Head up displej a především kombinace digitálního a mechanického ovládání Smart dials.

 

Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři zážehové motory s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) a i nadále dva vznětové o výkonech 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k), které i nadále značná část zákazníků požaduje. Vedle toho nabídka zahrnuje nový plug-in hybridní pohon s čistě elektrickým dojezdem přes 100 km, který je určen výhradně pro verzi kombi s pohonem předních kol, a také mild hybridní verzi – u modelové řady Superb použitou poprvé.

 

Výrobu čtvrté generace modelu Škoda Superb zahajuje verze s karoserií kombi, po níž bude v první polovině roku 2024 následovat liftback, jehož prodej bude zahájen ve druhém čtvrtletí 2024. Verze Sport Line bude v obou karosářských verzích uvedena na konci roku 2024, ale s variantou Scout už se nepočítá.

 

Volkswagen Slovakia

Rozhodnutí o výrobě čtvrté generace modelu Superb v bratislavském závodě koncernu Volkswagen bylo oznámeno již v listopadu 2020. Tento krok se stal součástí projektu Beta+, jehož cílem je především využití synergií ve výrobní síti a další zvýšení efektivity.

 

Přesunem výroby modelu Superb do Bratislavy vytvoří Škoda v závodě v Kvasinách od léta 2024 kapacitu pro výrobu vozů Octavia. Díky tomu bude zároveň možné v závodě v Mladé Boleslavi vyrábět více elektromobilů – počínaje rokem 2024 především zcela nového kompaktního SUV Elroq.

 

Volkswagen Slovakia je největší firmou, největším zaměstnavatelem a také největším exportérem na Slovensku. Za 30 let bylo v Bratislavě vyrobeno 7 milionů aut. V současné době se v Bratislavě vyrábějí tři segmenty vozidel – 1 zahrnuje SUV značek Audi (Q7 a Q8) a Volkswagen (Touareg), 2 Porsche (Cayenne) a 3 vozy v rámci projektu Beta+, tedy nové generace modelů Superb a Passat. V současné době na stejné lince jako Beta+ ještě dobíhá montáž vozů Škoda Karoq z dílů dodávaných z Kvasin. Produkce modelu Passat s karoserií kombi už byla zahájena.

 

„V rámci projektu Beta+ probíhal společný vývoj vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat pod vedením značky Škoda. Dobře provedená realizace projektu a přesun výroby modelu Superb do Bratislavy jsou důkazem vysoké dovednosti a odborné znalosti zaměstnanců společnosti Škoda Auto. S novou generací tak využíváme i významné synergie,“ uvedl Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Výroby a logistiky.

 

Výroba v Bratislavě

Výroba modelu Škoda Superb na Slovensku začíná u dílů karoserie. Mnoho z nich se lisuje v bratislavském závodě, další přicházejí z Mladé Boleslavi a z Györu. Jejich kompletace probíhá v nové karosárně. Hala byla dosud nevyužívaná a v rámci projektu Beta+ prošla kompletní přeměnou. Během necelých dvou let zde Škoda Auto instalovala více než 500 nejmodernějších výrobních strojů a ovládacích řídících zařízení spolu s pokročilou technologií lepení dílů, důležité bylo taktéž navázat spolupráci s novými dodavateli. Takt na lince je 96 s a ve třísměnném provozu je zde možné vyrobit až 687 karoserií za den.

 

Karoserie Superb liftback a kombi jsou zcela identické až ke středovému sloupku. Karoserie kombi (modelu Superb i Passat) se stává z 535 dílů, u liftbacku to bude 506 dílů. Skelet karoserie je celoocelový s prostorem mezi předním a středovým sloupkem, částí podlahy a středový tunel vytváří prostor pro přežití – kokpit a je vyroben z vysokopevnostních za tepla tvarovaných ocelí. Ostatní karosářské díly jsou ze standardní za studena lisovaných ocelových plechů s tloušťkou cca 0,7 mm. Identitu modelu Superb určují karosářské díly – střecha, boční díly, přední a zadní kapota a blatníky.

 

Zásadní proměnou prošla v bratislavském závodě také lakovna. Přínosem pro ekologičtější provoz je například zavedení nových lakovacích kabin vybavených moderními systémy cirkulace vzduchu se schopností zachycovat těkavé organické látky.

 

Výroba podvozků byla upravena tak, aby bylo možné na jedné lince vyrábět i plug-in hybridní verze. Podvozky putují ke konečné montáži dopravníky.

 

Kromě toho byla rozsáhle přestavěna montážní hala. Samotná linka, do které byly nové modely plynule začleněny, dosud nesloužila k výrobě plug-in hybridních vozidel, ale pouze konvenčních modelů Škoda a Volkswagen. Šlo o miniauta řady NSF (Volkswagen up! resp. Škoda Citigo vč. verzí s elektrickým pohonem). Znamenalo to tedy přechod z vozů s délkou 3380 mm na nové dlouhé 4770 mm. Komplexní modernizace výrobní haly zahrnovala instalaci automatizačních manipulačních zařízení, průmyslových kamerových systémů a dalších technologií pro montážní linku.