name | autoweek.cz

První vodíkové Toyoty Hilux se už testují

První vodíkové Toyoty Hilux se už testují

25.06.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

Britské zastoupení automobilky Toyota ve svém závodu v anglickém hrabství Derbyshire už vyrobilo 10 prototypů modelu Hilux poháněných palivovými články.

Pět prototypů Toyota Hilux poháněných palivovými články absolvuje provozní zkoušky na bezpečnost, jízdní schopnosti, funkčnost a odolnost včetně shromažďování údajů z testovacích jízd za reálných provozních podmínek. Projekt slavného pick-upu Hilux tak postoupil do poslední a konečné fáze. Pět dalších vozidel bylo nasazeno do poloprovozu se zapojením zákazníků a zástupců médií včetně uplatnění během nadcházejících olympijských a paralympijských her v Paříži 2024.

 

Palivové články nové generace po 30 letech výzkumu a vývoje nabídnou delší životní cyklus, delší reálný dojezd vozidel a výrazně nižší náklady.

 

Evropa má být jedním z největších trhů s vodíkem

Po uvedení prvního prototypu vozidla v září 2023 Toyota ve spolupráci s dalšími členy konsorcia za finanční podpory britské vlády dospěla do fáze intenzivního vyhodnocování a poloprovozního nasazení prototypů. Podle předpokladů Toyoty bude Evropa do roku 2030 jedním z největších trhů s vodíkovými palivovými články včetně stabilního rozvoje různých aplikací v oblasti mobility a výroby elektrické energie.

 

Profil vozidla

Z vnějšího pohledu má Hilux na palivové články tytéž rozměry a vzhled jako nejnovější standardní model. V karosářském provedení Extra Cab je 5325 mm dlouhý. Pohon zajišťují hlavní komponenty technologie pohonu Toyoty Mirai. Hilux na palivové články by měl mít dojezd až 600 km. Díky nízké hmotnosti vodíku má vyšší užitečnou hmotnost a vyšší tažnou kapacitu než jiné bezemisní alternativy.

 

Vodík je uložen ve třech vysokotlakých zásobnících po 2,6 kg, celková kapacita činí 7,8 kg. Zásobníky jsou zabudovány do žebřinového rámu vozidla. Sada palivových článků na bázi polymerního elektrolytu obsahuje 330 článků a je upevněna nad přední nápravou. Li-ion akumulátor, do něhož se ukládá elektřina vyráběná pomocí palivových článků, je pod ložnou plochu nad vodíkovými zásobníky.

 

Hilux s palivovými články má pohon zadních kol prostřednictvím elektromotoru na zadní nápravě; ústrojí disponuje maximálním výkonem 134 kW (182 k) a nejvyšším točivým momentem 300 N.m.

 

Projekt běží už dva roky

Projekt prototypu modelu Hilux na vodíkové palivové články byl zahájen na začátku roku 2022 zpracováním studie proveditelnosti. Podílely se na ní společnosti TMUK a TME a podařilo se podařilo získat finanční dotaci britské vlády prostřednictvím Centra pro pokročilé pohony APC, neziskové organizace podporující vývoj čistších technologií a nových koncepcí v oblasti mobility.

 

Od července 2022 od ledna 2023 probíhal intenzivní program konstrukce a vývoje s dalšími partnery konsorcia společnostmi Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research a za podpory ze strany Toyota Motor. Od února do května 2023 probíhala výroba dílů včetně svařování podvozkového rámu a následně byl vyroben prototyp ve vyhrazených prostorách závodu TMUK. Firma Ricardo zajistila přípravu výroby prototypu v podobě konstrukčních a vývojových úloh, resp. ověření kompletního výrobního postupu společně s týmy TMUK.

 

Od června do července 2023 probíhala výroba prototypu a již za tři týdny bylo dokončeno první vozidlo. Od července do prosince 2023 vzniklo devět dalších prototypů a následovala důkladná fáze vyhodnocování včetně zkušební stolice a testování na testovací trati. Deset prototypů nyní absolvuje provozní zkoušky se spoluúčastí zákazníků. Testováním bude poslední fáze výzkumného a poloprovozního projektu uzavřena.

 

Foto Toyota