name | autoweek.cz

Renault představil rozsáhlou reorganizaci
09.11.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Skupina Renault oznámila rozsáhlou reorganizaci, která má rozdělit její aktivity do pěti podniků, prohloubit vazby s čínskou společností Geely a od příštího roku uvést na trh jednotku pro výrobu elektromobilů.
Renault na dlouho očekávané prezentaci pro investory odhalil podrobnosti rozsáhlé reorganizace, v jejímž rámci rozdělí své aktivity do pěti podniků. Hlavním pilířem strategie Renaultu je oddělení jejího podnikání v oblasti spalovacích motorů – v němž bude ve společném podniku 50-50 partnerem společnost Geely - od jednotky elektromobilů, která bude uvedena na burzu ve druhé polovině příštího roku.
Renault se stane průmyslovým holdingem sdružujícím pět různých podniků:
- Ampére, jednotka pro výrobu elektromobilů.
- Power, kde se budou nacházet aktiva v oblasti spalovacích motorů a hybridních pohonů s výrobou v rámci subdivize Horse.
- Alpine, značka sportovních vozů.
- Mobilize, která se soustředí na poskytování finančních služeb pro novou mobilitu, energetiku a služby založené na datech.
- The Future Is Neutral, která se zaměří na recyklaci a otázky související s životním prostředím a snižováním emisí CO2.
„Vytváříme nezávislé podniky zaměřené na strukturálně ziskovější činnosti otevřené externím investicím, z nichž každý je postaven na našich vlastních technologiích. „Starý“ Renault byl jako pětibojař, který se snažil získat zlaté medaile ve všech pěti odlišných disciplínách. Díky partnerství s nejlepšími dostupnými partnery v každém z pěti nových podniků můžeme získat medaile v těchto různých sportech namísto toho, aby jediný atlet ve všech pěti zůstal na průměrné úrovni,“ vysvětlil principy reorganizace investorům generální ředitel Renaultu Luca De Meo.
Podnikání v oblasti elektromobility
V případě společnosti Ampére Renault plánuje její uvedení na burzu v Paříži nejdřív v druhé polovině roku 2023 v závislosti na tržních podmínkách, přičemž si ponechá „silnou většinu“ a počítá s podporou potenciálních strategických stěžejních investorů včetně společností Qualcomm Technologies a Google.
Renault Ampère spojí 10 000 zaměstnanců s cílem vyvíjet nové, nejmodernější elektrické platformy. Společnost Ampere by měla do roku 2031 vyrábět 1 milion vozidel pro značku Renault.
Očekává se, že spolu s dalšími investory podíl v tomto podniku získá i dlouholetý japonský partner Renaultu Nissan, přičemž jednání o tom stále probíhají. Nissan uvedl, že analyzuje, jak by mohl být nový byznys s elektrickými vozidly jeho aliančního partnera pro japonskou automobilku prospěšný a jak se na něm bude podílet. „Uvažujeme o investici do nového subjektu Renault EV v závislosti na výsledku našich analýz,“ uvedl Nissan ve svém prohlášení.
„Brzy překročíme podíl 30 % v hodnotovém řetězci našich elektromobilů díky lepší kontrole výroby akumulátorů a do roku 2030 dosáhneme 80 %, přičemž před třemi lety jsme pokrývali pouze 10 %,“ poznamenal Luca de Meo. Pro užitková vozidla bude Renault spoléhat na svou dceřinou společnost Hyvia, která vyrábí auta s vodíkovými palivovými články, ale také na FlexEVan, který chce zjednodušit život profesionálům díky plně propojeným elektromobilům aby svými řešeními snížil náklady na používání vozidel zákazníky o 30 %.
„Mobilize zavede mnoho řešení pro pronájem. Chystáme také instalovat 200 rychlodobíjecích stanic v Evropě v síti prodejců poblíž sjezdů z dálnic. Značka bude přítomna ve všech nových odvětvích mobility,“ vysvětluje Luca de Meo.
Společný podnik s Geely
Renault rovněž oznámil založení společného podniku s čínskou společností Geely, který se bude zaměřovat na zážehové motory a hybridní technologie. Renault Power spojí 19 000 zaměstnanců a jeho 50 % bude vlastnit čínský holding Geely.
Společný podnik bude působit jako globální výrobce účinných spalovacích motorů a hybridních pohonných systémů. Na třech kontinentech bude mít celkem 17 motoráren a pět výzkumných a vývojových center. Zásobovat bude 130 zemí. Cílem tohoto podniku bude maximalizovat prodej dodávkami pro značky obou společností i pro další výrobce.
Renault a Geely vytvoří poddivizi Horse, která bude vyrábět hybridní a tepelné pohony. Kromě Renaultu a Geely budou mezi její první zákazníky patřit jejich dceřiné společnosti jako Dacia, Volvo, Lynk & Co a Proton a také alianční partneři Renaultu Nissan a Mitsubishi. Později by mohly přijít i další výrobci aut. Celková výroba má být víc než pět milionů motorů a převodovek ročně.
Aliance s Nissanem
Vzhledem k tomu, že Renault hledá pro každou ze svých divizí další externí investory, zůstává velký otazník nad napjatými vztahy s dlouholetým japonským partnerem Nissanem. Renault a Nissan nyní jednají o budoucnosti své aliance. Nissan se dlouhodobě ohrazuje proti nerovné vlastnické struktuře, kdy Renault vlastní 43 % Nissanu zatímco japonská automobilka má v Renaultu pouze 15% podíl bez hlasovacího práva.
Nissan informoval, že pokračují diskuse o nové struktuře řízení aliance: „Diskuse jdou správným směrem a vynaložíme potřebný čas na vybudování nové kapitoly Aliance.“ Generální ředitel Renaultu Luca De Meo uvedl, že skupina chce dát alianci silnou budoucnost a novou šanci. Zároveň však uvedl, že „stejně jako v manželství je pro nás důležité mít své vlastní koníčky a svůj vlastní život.“
Podle zákulisních informací, získaných agenturou Reuters, obě strany diskutují o snížení podílu Renaultu potenciálně na 15 %, a o podmínkách, za jakých by k tomu mohlo dojít. Jednání se však údajně protahují kvůli japonským výhradám vůči sdílení technologií s jinými subjekty, včetně jeho čínského konkurenta Geely.
Finanční cíle
Renault si klade za cíl dosáhnout provozní marži EBIT v roce 2025 nad 8 % a do roku 2030 nad 10 % z 5 % očekávaných v letošním roce. V letech 2023-25 chce z příjmu ve výši 1,5 miliardy eur v roce 2022 vygenerovat ročně více nepravděpodobně ž 2 miliardy eur v hotovosti, přičemž v následujících pěti letech by tento objem měl vzrůst na více než 3 miliardy eur.
Společnost rovněž plánuje od roku 2023 po tříleté přestávce obnovit vyplácení dividend ve výši až 35 % čistého zisku skupiny a do roku 2030 chce zvýšit podíl zaměstnanců na 10 %.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz