name | autoweek.cz

Šanghaj ukáže rivalitu mezi německými a čínskými značkami
16.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Jak upozorňuje agentura Reuters, nadcházející autosalon v Šanghaji bude ukázkou rostoucí rivality mezi čínskými a evropskými značkami. Německé automobilky předvedou modely určené především pro čínský trh, zatímco čínské automobilky ukáží elektromobily určené i evropským zákazníkům.
Šanghajský autosalon v roce 2021 byl z mezinárodního hlediska nenápadnou akcí, která se konala ve stínu covidové pandemie. Na základě účasti automobilek z celého světa bude letošní přehlídka po zrušení jiných globálně významných výstav, jako je například Ženeva, nejvýznamnější událostí v letošním automobilovém kalendáři.
Do Šanghaje se opět vrací nejvyšší představitelé světových automobilek aby podpořili své značky na největším světovém trhu. Důkazem důležitosti Číny, která je největším globálním trhem koncernu Volkswagen, je skutečnost, že z Wolfsburgu vysílají svého generálního ředitele Olivera Blumeho, šéfa značky Volkswagen Thomase Schaefera a generálního ředitele Audi Markuse Duesmanna. Autosalonu se zúčastní také generální ředitel Mercedesu-Benz Ola Källenius.
Novinářské dny výstavy jsou v úterý 18. 4. a ve středu 19. 4. Pro většinu zástupců médií ovšem, navzdory mnoha pozvánkám ze strany čínských automobilek, zůstávají překážkou v cestě do Šanghaje problémy se získáním víz a splněním přísných zdravotních kritérií.
Jak uvedla Čínská asociace automobilek, prodej automobilů se v Číně v březnu meziročně zvýšil o 9,7 % na 2,45 milionu vozů. V březnu dosáhla produkce automobilů v Číně 2,58 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 15,3 %. Trh s novými energetickými vozidly (NEV) zaznamenal další růst na 653 000 vozů, což představuje meziroční nárůst o 34,8 %, zatímco výroba NEV vzrostla o 44,8 % na 674 000 vozů. Díky boomu NEV dosáhl jejich tržní podíl na čínském trhu v prvním čtvrtletí 26,1 %. Přitom i v Číně stále přetrvávají problémy v dodavatelských řetězcích, takže efektivní poptávka nebyla dosud plně naplněna. Také čínský trh užitkových vozidel zaznamenal expanzi - v březnu dodaných 434 000 vozů představuje meziroční nárůst o 17,4 %. Čínský automobilový export zaznamenal v prvním čtvrtletí výrazný nárůst o 70,6 % oproti předchozímu roku.
Vzhledem k tomu, že konkurence na domácím trhu roste, zejména v oblasti elektromobilů, zaměřují se čínské automobilky se svými elektromobily, které už mají špičkové technologické vybavení a nejvyšší hodnocení bezpečnosti EuroNCAP, na Evropu. Značka MG společnosti SAIC v loňském roce zdvojnásobila prodej v Evropě na 113 917 vozů, čímž předstihla další čínské nováčky na evropských trzích, jako jsou BYD, Great Wall, Xpeng a Nio.
BYD v Šanghaji ukáže plně elektrický supersport YangWang U9 a SUV U8 se čtyřmi elektromotory, každý s výkonem 240 kW. Model U9 využívá nový systém pérování, který se v případě defektu pneumatiky zvedá kolo v zatáčkách, aby nedošlo k poškození brzd. Očekává se také, že automobilka představí svůj elektrický městský hatchback Seagull a nový model prémiové značky Denza. Globální premiéru bude mít také malé elektrické SUV Dynasty.
Značka HiPhi společnosti Human Horizons Technology představí svůj třetí model HiPhi Y. Značka říká, že je navržen a zkonstruován s ohledem na globální trhy. V současné době HiPhi prodává v Číně SUV X a sedan Z a plánuje zahájit prodej ve vybraných evropských zemích. Společnost Human Horizons založili v roce 2017 v Šanghaji Ding Lei a Phil Murtaugh, dva bývalí vedoucí pracovníci společnosti SAIC-GM. Společnost HiPhi uvedla, že model HiPhi X je připraven k prodeji v Evropě s homologací od společnosti TÜV SÜD.
Plně elektrická subznačka společnosti Honda e:N poprvé vystaví prototypy druhé várky produktů. První dva lokálně vyráběné kompaktní crossovery e:NP1 a e:NS1 se začaly v Číně prodávat v loňském roce.
Světovou premiéru bude mít nová generace minivanu Lexus LM. Značka jej bude poprvé prodávat v Evropě jako konkurenta Mercedesu-Benz třídy V. Lexus představil první generaci modelu LM na autosalonu v Šanghaji v roce 2019.
Lincoln představí novou verzi svého prémiového SUV střední třídy Nautilus, jehož design bude úzce navazovat na sedan Zephyr, který se prodává pouze v Číně, a měl by mít i hybridní verzi.
Maserati poprvé veřejně předvede plně elektrickou verzi středně velkého SUV Grecale Folgore. U evropských prodejců se objeví ve třetím čtvrtletí. Grecale Folgore používá upravenou verzi platformy Giorgio, která je rovněž základem SUV Alfa Romeo Stelvio.
Mercedes představí nejnovější edici - SUV EQS jako první plně elektrický model značky Mercedes-Maybach. Jedná se o přepracovanou verzi velkého SUV EQS vyráběného v USA. Čína se na loňských 23 000 prodaných vozech Maybach podílela polovinou.
Mini představí malý elektrický crossover Aceman, který se bude vyrábět v Číně společně s novým plně elektrickým hatchbackem. Oba budou využívat platformu vyvinutou společně se společností Great Wall. Mini přepracovalo koncept Aceman tak, aby obsahoval digitální osobní asistent, který má podobu postavičky britského buldoka jménem Spike. Postavička se objevuje na kruhovém dotykovém OLED displeji a provádí uživatele digitálními funkcemi. Bude součástí budoucích malých elektrických modelů Mini.
Čínská prémiová elektrická značka Nio představí novou verzi svého základního modelu ES6 - malé SUV, které bude v Evropě kvůli námitkám Audi přejmenováno na EC6. Nio rovněž předvede svou třetí generaci výměnné stanice, která slibuje rychlejší výměnu akumulátorů.
Nový koncept elektromobilu Nissan, navržený speciálně pro Čínu, doplní koncept elektrického kabrioletu Nissan Max-Out, který byl odhalen v roce 2021 jako digitální koncept.
Polestar představí crossoveru střední třídy ve stylu kupé Polestar 4, nejrychlejší sériový model značky, který se v Evropě zařadí do segmentu, jemuž vévodí Tesla Model Y a o nějž se ucházejí také Audi Q4 E-tron a BMW iX3.
Velké SUV Cayenne se podle Porsche dočkalo jedné z nejrozsáhlejších modernizací v historii značky. Bude mít nový digitální displej, nový systém podvozku a další inovační technologie s novou koncepcí seskupující klíčové ovládací prvky kolem volantu. Také nový Cayenne se bude vyrábět v Bratislavě. Čína je pro Porsche největším světovým trhem.
Veřejnou premiéru si odbude Smart #3, plně elektrické kompaktní SUV ve stylu kupé. Po menším modelu #1 je druhým zcela novým modelem značky, která obnovuje svou činnost jako společný podnik čínské společnosti Geely a Mercedesu a vyrábí pouze elektricky poháněné vozy. Model #3 se začne prodávat v Číně koncem roku a do Evropy dorazí začátkem roku 2024.
V rámci rodiny elektromobilů značky Toyota bZ budou mít premiéru dva nové modely. Oba elektromobily budou na čínský trh uvedeny v příštím roce. Toyota v elektromobilitě zatím nepříliš úspěšně dohání ujetý vlak.
Velkou premiérou Volkswagenu bude plně elektrický sedan střední třídy ID.7, který bude stát na vrcholu řady ID na bázi platformy MEB. ID7 bude určen především pro americké a čínské zákazníky, ale bude se prodávat i v Evropě. Optimalizované elektrické hnací ústrojí s maximálním dojezdem 700 km umožní pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti. ID7 bude mít také 15“ dotykový displej, který je novinkou u modelů MEB.
Čínská prémiová elektromobilů Xpeng představí SUV střední třídy ve stylu kupé G6. Očekává se, že bude uveden na evropské trhy s vysokým prodejem elektromobilů kde chce konkurovat Tesle Model Y. Značka rovněž představí technologie nové generace.
Prémiová elektrická značka společnosti Geely Zeekr ukáže elektrický kompaktní crossover X, který se bude prodávat v Evropě jako konkurent Audi Q4 e-tron, BMW iX1 a Mercedes EQA. Využívá stejnou platformu SEA (Sustainable Electric Architecture) jako Smart #1 a budoucí elektromobily značek Volvo a Lynk & Co. Zeekr slibuje dojezd až 560 km.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz