name | autoweek.cz

Škoda Elroq iV bude z Mladé Boleslavi

Škoda Elroq iV bude z Mladé Boleslavi

16.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto letos představí nové generace modelů Kodiaq a Superb s inovovaným plug-in hybridním pohonem. V rámci elektrifikace připravuje tři nové modely, ale o místě výroby dvou z nich se teprve rozhodne. Společnost Škoda Auto má velké plány zahrnující rozvoj výroby v Asii.

Společnost Škoda Auto zasáhlo ukončení výroby a prodeje aut v Rusku a následné problémy v dodavatelských řetězcích víc než na jiné výrobce automobilů. Přesto tržby společnosti Škoda Auto vzrostly o 18,5 % ve srovnání s rokem 2021 na 21 miliard eur (2021: 17,7 miliard eur), i když prodej nových aut meziročně poklesl o 16,7 % na 731 300 vozů. Provozní zisk klesl o 42 % na 628 milionů eur, protože se společnost ve čtvrtém čtvrtletí propadla do ztráty. Proto také klesla rentabilita ze 6,1 % na 3,0 % - cílem je dosáhnout od roku 2025 míru zisku nad 8 %. Čistý zisk v roce 2022 klesl o 11,7 % na 489 milionů eur. Přitom se podařilo navýšit investice o 48 % na 1157 milionů eur a výdaje do výzkumu a vývoje vzrostly o 3 % na 852 milionů eur.

 

Novinky pro rok 2023

Škoda Auto očekává, že situace na trzích zůstane i v roce 2023 náročná. Připravuje ale několik významných novinek. Modernizací s oživením vzhledu a přidáním nových technologií projdou kompaktní modely Scala a Kamiq.

 

Do konce roku se představí nové generace dvou klíčových modelů se spalovacími motory Kodiaq a Superb, a to i s novou generací plug-in hybridního pohonu, umožňujícího elektrický dojezd přes 100 km. V  SUV Kodiaq bude verze PHEV nabídnuta vůbec poprvé. Prodej obou bude zahájen začátkem roku 2024. Kodiaq by se měl i nadále vyrábět v Kvasinách, ale výroba modelu Superb bude přesunuta do Bratislavy.

 

Model Enyaq iV projde modernizací v novém designovém jazyce Modern Solid, uvedeném konceptem Vision 7S. Do nabídky bude navíc zařazena vrcholná exkluzivní verze Enyaq iV Laurin & Klement

 

V rámci digitalizace služeb Škoda Auto v letošním roce uvede tři nové funkce pro zákazníky s informacemi o produktech a značce : Discover news, Waiting period a Loyalty program.

 

Směřování k elektromobilitě a odcházení spalovacích motorů

Do roku 2026 Škoda Auto představí tři další zcela nové elektromobily v segmentu malých, kompaktních i velkých vozů. První ukázky společnost odhalí v dubnu, kdy představí inovovaný plán elektrifikace Explore More 2.0.

 

Spalovací motory chce Škoda nabízet tak dlouho, jak dlouho o ně bude mezi zákazníky zájem. Podle Klause Zellmera se ale Škoda Auto nechce zaměřit na jeden konkrétní rok s tím, že bude respektovat ukončení jejich prodeje nejpozději v roce 2035. „V Evropě potřebujeme mít jasno a znát mezní datum, abychom podle toho mohli plánovat výrobu. Zatím se držíme termínu 2035, a přitom bude naše strategie sledovat zájmy a přání zákazníků. Jakákoliv změna konečného termínu by vyvolala turbulenci ve vývoji našich modelových řad pro následujících 10 až 15 let. Nedovedeme si ale představit, že bychom vyráběli spalovací motory po roce 2035,“ upřesnil Klaus Zellmer.

 

Do roku 2026 Škoda uvede tři nové elektromobily. Cílem je do roku 2030 zvýšit podíl elektromobilů na dodávkách v Evropě na více než 70 %. K dosažení těchto plánů bude automobilka do roku 2027 investovat celkem 5,6 miliardy eur do elektrifikace a dalších 700 milionů eur vloží do digitalizace.

 

Jako první bude v roce 2025 představen model Elroq iV, který bude menší než Enyaq iV, tedy srovnatelný s Volkswageny ID.3/ID.4. Elroq iV by se podle Zellmera měl vyrábět v Mladé Boleslavi. Následovat budou další dva modely na opačných koncích modelové nabídky. Velké sedmimístné SUV bude vycházet z konceptu Vision 7S. Doplní jej malý vůz, který by měl být ekvivalentem Volkswagenu s cenou do 25 000 eur, tedy vozu včera předvedeného ve formě studie ID. 2all. Jednání o tom, kde se tyto dva modely budou vyrábět, jsou v běhu. S ohledem na optimalizaci produkce se dá předpokládat, že se malý model bude vyrábět spolu se sesterskými koncernovými vozy ve Španělsku.

 

Odchod z Ruska a odcházení z Číny

Škoda Auto v rámci koncernu Volkswagen převzala od začátku roku 2022 odpovědnost za ruský trh, takže ji následné zastavení výroby v závodě v Kaluze a prodeje v zemi tvrdě zasáhlo. Dodávky Škody v Rusku se v roce 2022 propadly na 18 300 vozů z 90 400 vozů v roce 2021, kdy bylo Rusko pro Škodu druhým největším trhem. Odrazilo se to ve ztrátě 700 milionů eur. Podle generálního ředitele Klause Zellmera je nyní Škoda v závěrečné fázi řešení odchodu z Ruska: „Jednání o prodeji našich aktiv v Rusku třetí straně jsou v závěrečné fázi, ale nemohu vám sdělit podrobnosti, dokud nebudou odsouhlaseny všemi stranami."

 

O dalším působení značky Škoda v Číně nepadly při výroční tiskové konferenci žádné informace, nicméně generální ředitel Klaus Zellmer nedávno naznačil, že je pravděpodobný úplný odchod značky ze země. Přitom koncern Volkswagen na své výroční konferenci opětovně označil Čínu za klíčový trh pro svůj další globální rozvoj.

 

Internacionalizace: výroba v Indii a Vietnamu

Na indickém trhu Škoda v roce 2022 více než zdvojnásobila své dodávky (meziročně +127,7 %) na 51 900 vozů. Indický trh tak předstihl donedávna největší odbytiště značky Škoda Čínu, kde se vloni prodalo už jen 44 600 aut (v roce 2018 se tam vyrobilo 354 000 vozů Škoda!). Indie se má stát exportním centrem české automobilky. Indie je také velmi důležitý trh pro využití spalovacích motorů, nicméně i tam roste zájem o elektromobily.

 

Jako náhradu za ruský a čínský trh Škoda Auto vidí kromě Indie expanzi v jihovýchodní Asii. Automobilka je krátce před vstupem na vietnamský trh, a současně bude nově strategicky řídit aktivity všech velkoobjemových značek koncernu v regionu ASEAN. Ve spolupráci se společností Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor) zahájí Škoda Auto ve druhém čtvrtletí dovoz vozů Kodiaq a Karoq z Evropy a v roce 2024 je budou následovat modely Octavia a Superb. Lokální montáž automobilů Slavia a Kushaq z kompletně rozložených sestav (CKD) dovezených z Indie se spustí v provincii Quang Ninh v roce 2024. Elektrické modely Enyaq iV doplní nabídku od roku 2025. Člen představenstva společnosti Martin Jahn odhadl počáteční potenciál trhu na 30 000 vozů.

 

Vietnam se má stát branou do oblasti zemí ASEAN a širšího indicko-pacifického regionu. ASEAN je v současnosti nejrychleji rostoucí region na světě se silnou ekonomikou (+8 % ročně) a očekávaným odbytem 4,1 milionu vozů v roce 2030. Navíc geografická blízkost Indie poskytuje výrazné synergické efekty. Škoda Auto zde chce spolu s dalšími značkami koncernu získat tržní podíl přes 5 %. Škoda by k tomu měla přispět v cenově citlivých segmentech trhu s vozy kategorie A0 a cenou do 500 000 Kč. Velmi žádané jsou zde hlavně vozy s karoseriemi sedan a SUV. Budoucnost tu ovšem mají také elektricky poháněné automobily, jejichž podíl má na začátku příštího desetiletí dosáhnout 30 %.

 

Škoda Auto začala v říjnu 2022 vyvážet model Kushaq do států Perského zálivu. Blízký východ se tak stal prvním exportním regionem pro vůz značky Škoda z indického výrobního závodu. Značka Škoda je v současnosti přítomna ve čtyřech zemích Arabského poloostrova - Bahrajnu, Kuvajtu, Kataru a Spojených arabských emirátech. V příštích třech letech zde Škoda Auto předpokládá nárůst odbytu na 5000 vozů.