name | autoweek.cz

Škoda Elroq v dubnu evropskou jedničkou!

Škoda Elroq v dubnu evropskou jedničkou!

22.05.2025 | Statistiky

Evropský trh s novými automobily byl v dubnu a v celém roce 2025 doposud stabilní. Registrace elektromobilů a plug-in hybridů v dubnu v Evropě prudce vzrostly o 28 % resp. o 31 %. BYD v Evropě poprvé registroval víc elektromobilů než Tesla, ale jedničkou v této kategorii byla Škoda Elroq.

Podle údajů společnosti JATO Dynamics pro 28 evropských zemí zůstaly registrace nových osobních automobilů v Evropě minulý měsíc stabilní. V dubnu bylo registrováno celkem 1 078 521 nových vozů, což bylo o 1399 vozů víc než ve stejném měsíci roku 2024. Celkové registrace od začátku roku, které pokrývají období mezi lednem a dubnem 2025, dosáhly 4 467 681 kusů, což je jen o 6560 víc než ve stejném období roku 2024.

 

„Zatímco segment elektromobilů byl minulý měsíc pro evropský trh s novými osobními automobily světlým bodem, zisk v této skupině byl kompenzován výrazným poklesem u vozidel se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ale musí růst mnohem rychleji, aby měl skutečný dopad na širší evropský automobilový trh,“ uvedl globální analytik společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz.

 

Čínský plán B v Evropě

Cla, zavedená Evropskou unií na elektromobily vyrobené v Číně na začátku tohoto roku, měla zpočátku na prodej čínských automobilek negativní dopad a donutila tyto automobilky hledat jiná řešení. Mnoho výrobců, prodávajících automobily v Evropě, od té doby reagovalo rozšířením a diverzifikací své evropské nabídky zavedením plug-in hybridů, na něž se dosud cla EU nevztahují.

 

„Čína není jen světovým lídrem v oblasti elektromobilů (BEV). Její automobilky jsou také světovými lídry v oblasti plug-in hybridních vozidel. Aby se v Evropě prosadily, reagovali výrobci automobilů na hrozbu cel zaměřením na jiné pohonné jednotky, jako jsou plug-in hybridy, aby si udrželi tempo svých plánů globální expanze,“ dodal Munoz.

 

V dubnu 2025 tvořily elektromobily (BEV) a plug-in hybridní elektromobily (PHEV) dohromady 26 % registrací nových automobilů v Evropě, což je nový rekord, přičemž za tímto růstem stály velkou část čínské automobilové značky. BEV se na tomto celkovém počtu podílely 17 %, oproti 13,4 % v dubnu 2024, zatímco PHEV představovaly 9 % měsíčních registrací, oproti 6,9 % ve stejném měsíci loňského roku.

 

Navzdory zavedení cel ze strany EU se registrace elektromobilů vyrobených čínskými automobilkami v dubnu meziročně zvýšily o 59 % a dosáhly 15 300 kusů. V tomto segmentu zaznamenaly automobilky z Evropy, Japonska, Koreje a USA nárůst o 26 %.

 

Segment PHEV zaznamenal výrazný vývoj, jelikož objem dodávek od čínských výrobců se meziročně zvýšil o 546 %, z 1493 vozidel v dubnu 2024 na 9649 v dubnu 2025. To znamená, že čínské automobilové značky nyní tvoří téměř 10 % celkového počtu PHEV registrovaných v Evropě. „Zda EU zareaguje na boom čínských PHEV zavedením cel i na tato vozidla, se teprve uvidí,“ poznamenal Munoz.

 

BYD posiluje, Tesla chřadne

„Ačkoli rozdíl mezi měsíčními prodeji obou značek může být malý, důsledky jsou obrovské. Pro evropský automobilový trh je to zlomový okamžik, zejména když vezmeme v úvahu, že Tesla je po léta lídrem na evropském trhu s elektromobily, zatímco BYD oficiálně zahájil prodej mimo Norsko a Nizozemsko až koncem roku 2022,“ poznamenal Munoz.

 

Tesla v dubnu vykázala další měsíční pokles, přičemž celkový objem meziročně klesl o 49 %. Naproti tomu BYD ve stejném období zaznamenal nárůst o 359 % díky své široké a konkurenceschopné nabídce plně elektrických a plug-in hybridních vozidel. Rychlá expanze BYD již posunula před zavedené evropské automobilové značky – v prodejích překonal Fiat, Dacii a Seat ve Velké Británii, Fiat a Seat ve Francii, Seat v Itálii a Fiat ve Španělsku. K tomuto růstu dochází ještě před zahájením výroby v jejím novém závodě v Maďarsku.

 

Renault Clio poprvé od roku 2020 v čele

Renault Clio byl v dubnu v Evropě jedničkou s 19 000 registracemi. Clio nevedlo žebříček modelů od června 2020. V posledních letech ztratilo na pozici svého levného rivala Dacie Sandero, nejprodávanějšího vozu v Evropě v roce 2024.

 

Největším vítězem měsíce se však stal Volkswagen Tiguan na čtvrtém místě s nárůstem registrací o 32 % na 16 300 kusů. Mezi další silné vozy patří Toyota Yaris Cross, Dacia Duster, Opel/Vauxhall Corsa, Peugeot 3008, Jeep Avenger a Mini Cooper.

 

Grafy: JATO Dynamics