name | autoweek.cz

Škoda Rapid Spaceback – atraktivní kompakt pro rodiny

Škoda Rapid Spaceback – atraktivní kompakt pro rodiny

29.09.2013 | Antonín Matějka | Aktuality

Novinku mladoboleslavské automobilky jsme si vyzkoušeli na severu itálie, v půvabné krajině v okolí jezera Lago di Garda.

Nový model Spaceback je automobil, který vás ihned upoutá svým svěžím, dynamickým designem a elegantně stylizovanými liniemi. Při délce 4,3 m působí tento hatchback nižší střední třídy opravdu skvěle, a přímo z něj vyvěrá prostornost interiéru a sportovní esprit, tak typický pro současné vozy značky Škoda. Je jasné, že model Spaceback sází na mladou klientelu, která kromě moderních tvarů preferuje i vysokou praktičnost a nízké provozní náklady vozu.  Kompaktní vzhled mladoboleslavské novince dodávají krátké převisy karoserie při dlouhém rozvoru 2602 mm a zejména pak opticky čistě řešená záď  s tradičně uspořádanými sdruženými svítilnami a černým „difuzorem“ v zadním nárazníku.  Velmi atraktivním designován prvkem je černě tónované prodloužené zadní sklo (končí o 10 cm níže než u běžného modelu) dodávané na přání v kombinaci s velkoryse dimenzovanou panoramatickou střechou. Pod zadní výklopnou stěnou se nachází zavazadlový prostor o objemu 415 litrů , který lze postupným sklápěním zadních sedadel zvětšit až na v této kategorii vozidel úctyhodných 1380 litrů. Spaceback je pochopitelně nabízen i s mezipodlahou zavazadlového prostoru a mnoha „Simply Clever“ prvky, jaké známe z liftbacku či většího modelu Octavia.

Během prvních testů nového Spacebacku nás samozřejmě nejvíce zajímaly jeho jízdní parametry a nový vznětový motor 1,6 TDI/66 kW, který v modelové řadě Rapid doplňuje stávající jednotku stejného zdvihového objemu o výkonu 77 kW. V porovnání s původními modely Rapid je Spaceback mnohem stabilnější a lépe ovladatelnější, k čemuž přispěly nejen úpravy v odladění podvozku a tlumení, ale i nové přesnější elektromechanické řízení C-EPS, pracující v závislosti na aktuální rychlosti vozu. Nejmarkantnější je to v městském provozu a při jízdě v zatáčkách, v nichž se Spaceback chová opravdu kultivovaně a bez větších bočních náklonů precizně reaguje na pohyby volantu. Nový turbodiesel jsme si vyzkoušeli v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou (k dispozici je i sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka DSG) a nutno říci, že se jedná o velmi vyváženou pohonnou jednotku, která kromě dostatečného výkonu a točivého momentu s maximem 230 N.m v rozmezí 1500 až 2500 otáček, nabízí vozu slušnou dynamiku a spotřebu paliva v kombinovaném provozu okolo 4,5 l/100 km.  

První seznámení s novým modelem Rapid Spaceback bylo vskutku příjemné. Tento automobil  má dle mého soudu obrovský prodejní potenciál, a to i na nejvyspělejších západoevropských trzích. Kromě působivého designu a vyspělé techniky totiž nabízí v daném segmentu vozidel i poměrně bohatou standardní a nadstandardní výbavu včetně několika atraktivních paketů, jež zahrnují mimo jiné i xenonové světlomety a mlhová světla s Corner funkcí.

 

 

Motory                     Největší rychlost     Zrychlení 0-100 km/h     Kombinovaná spotřeba   

1,2 MPI/55 kW                     172 km/h                    13,8 s                              5,8 l/100 km

1,2 TSI/63 kW                      180 km/h                    11,7 s                           5,1 (4,9) l/100 km

1,2 TSI/77 kW                      193 km/h                    10,2 s                           5,4 (5,0) l/100 km

1,4 TSI/90 kW (A)                 203 km/h                     9,4 s                             5,8 (5,4) l/100 km

1,6 TDI/66 kW                      182 km/h                    11,9 s                           4,4 (3,9) l/100 km

1,6 TDI/66 kW (A)                182 km/h                     12,1 s                               4,5 l/100 km

1,6 TDI/77 kW                      190 km/h                    10,3 s                           4,4 (3,9) l/100 km

 

Údaje v závorkách platí pro verzi Green tec