name | autoweek.cz

Škoda vyřadí Kodiaq z nabídky pro Čínu

Škoda vyřadí Kodiaq z nabídky pro Čínu

11.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel Škody Klaus Zellmer pro Automotive News Europe řekl, že se nový Kodiaq nebude prodávat v Číně, protože tam prodej značky prudce klesá. To může být náznak, že se česká značka blíží ke stažení z největšího trhu na světě. Naopak se Škoda vrací do Kazachstánu.

Při prezentaci nové generace Kodiaqu předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer pro Automotive News Europe neřekl, zda značka opouští čínský trh, ale potvrdil, že druhá generace Kodiaqu se tam nebude prodávat: „Mluvíme tam s naším partnerem ve společném podniku a snažíme se definovat budoucnost. Je příliš brzy na konečné závěry. Je to nedokončená práce.“ V Číně spolupracuje Škoda Auto se společností SAIC Volkswagen Automotive, společným podnikem VW Group a SAIC.

 

Postupné odcházení z čínského trhu

Současný Kodiaq tvořil klíčovou součást sortimentu Škody v Číně v době, když tato země byla jejím největším světovým trhem. Prodej vozů české značky Škoda v Číně ale začal v roce 2019 po návštěvě předsedy senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wanu dramaticky klesat. V roce 2018 činil prodej vozů Škoda v Číně 341 000, letos do srpna už to je jen 15 290 vozů, což je o 52 % méně než před rokem.

 

Škoda masivně rozšířila svou nabídku SUV v Číně, protože prodej tradičně oblíbených sedanů tam začal klesat. Nabídla v Číně dvě verze modelu Kodiaq, včetně sportovnějšího modelu GT prodávaného pouze na tomto trhu. Značka také nabídla verzi GT malého SUV Kamiq a kompaktního SUV Karoq. Všechny tyto modely se vyrábějí ve společných závodech v Číně. Kamiq byl do konce srpna nejprodávanějším modelem značky v Číně s 3530 prodanými kusy, což je o 49 % méně než v předchozím roce.

 

Zaměření na Indii

Největším trhem Škody mimo Evropu a hlavním těžištěm růstu mimo její hlavní region je nyní Indie. Škoda vyvíjí auta určená pro indický trh pro sebe i značku Volkswagen, včetně malého SUV Kushaq a malého sedanu Slavia. Škoda v Indii prodává také Kodiaq a uvede tam i jeho novou generaci. Klaus Zellmer pro Automotive News Europe naznačil, že dalším modelem Škody pro Indii by mohlo být elektrické miniauto: „Víc než 50 % prodávaných aut v Indii je kratších než čtyři metry a to je segment, do něhož se můžeme podívat. Pak se musíme zaměřit na střednědobou a dlouhodobou budoucnost, protože také Indie přechází k elektromobilům."

 

Značka se také snaží expandovat ve Vietnamu, kde vidí prodejní potenciál až 40 000 vozidel ročně, včetně vozů montovaných od roku 2024 v místní továrně ze sad CKD dodávaných z Indie. Vedle toho již dříve Škoda Auto převzala strategické řízení koncernové skupiny Core, sdružující velkoobjemové značky koncernu Volkswagen, pro celý region ASEAN (Sdružení národů jihovýchodní Asie). Cílem je využít společný potenciál k dalšímu růstu.

 

Škoda Auto se vrací do Kazachstánu

Škoda Auto se vrací na kazašský trh. Pro obnovení obchodní činnosti zvolila česká automobilka nového prodejního a výrobního partnera ve společnosti Allur Company. Obě strany podepsaly smlouvu o spolupráci. Škoda Auto působila v Kazachstánu v letech 2005 až 2021 a dodala na tamní trh 23 000 vozů. Vozidla pro kazašský trh se budou vyrábět v závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách, finální montáž čtyř modelů bude od příštího roku probíhat v závodě Allur Company v Kostanaji a tato firma zajistí i dodávky do místních autosalonů. Zákazníci si budou moci vybírat z SUV Kodiaq, Karoq a Kamiq a v nabídce bude i nejprodávanější model Octavia.

 

„Kazachstán je pro automobilku Škoda Auto atraktivní příležitostí pro další urychlení internacionalizace. Zároveň se jedná o návrat na trh se slibným potenciálem, protože automobil zde v současné době vlastní méně než pětina obyvatel. Abychom tento potenciál využili, našli jsme silného partnera v Allur Company, která nám poskytne podporu při výrobě a prodeji vozů,“ uvedl Klaus Zellmer.

 

Allur Group se zabývá výrobou a prodejem osobních automobilů, komponent a náhradních dílů pro užitková vozidla a provozováním servisní sítě. S tržním podílem 44,4 % v roce 2022 je největším výrobcem automobilů v Kazachstánu. Vyrábí vozy značek Chevrolet, Kia, JAC, JAC Trucks, Jetour a Lada a je také prodejcem exkluzivní čínské značky Hongqi.