name | autoweek.cz

T-Mobile zlepšuje pokrytí dálnic

T-Mobile zlepšuje pokrytí dálnic

15.08.2012 | Tiskové zprávy

V moderních automobilech výrazně klesá síla mobilního signálu. T-Mobile posiluje výkon vysílačů a upravuje nastavení sítě tak, aby svým zákazníkům zaručil potřebnou kvalitu hovoru.

 

Nové typy karoserií a používání termoskel negativně ovlivňují kvalitu telefonování v automobilech. Mobilní telefon se ve vozidle musí vypořádat s výrazně sníženou sílou signálu. T-Mobile proto posiluje svou síť v okolí dálnic a rychlostních silnic.

Samotné nastoupení do vozu znamená pokles síly signálu běžně o 30-60 %. Zatímco starší telefony s vnější anténou se s tím dokázaly vypořádat lépe, moderní miniaturizované přístroje navrhované zejména pro použití v městských oblastech s hustou sítí mohou horší podmínky významně pocítit.

Auta tlumí mobilní vlny

Karoserie moderních automobilů jsou vyrobeny ze silnějšího materiálu s řadou vrstev, kromě toho výrobci používají pokovená skla kvůli vyhřívání a lepší tepelné izolaci klimatizovaných vozů. Následkem toho dochází k výraznému útlumu mobilního signálu, což může v některých případech vést k vypadávání hovorů nebo datových spojení.

Konkrétní změna stability hovorů se liší podle typu vozidla, např. karoserie vozu Škoda Octavia sníží sílu mobilních vysílačů cca o 30 %. Auta vyšší střední třídy pak příjem signálu oslabí až o 60 %. V případě telefonování tedy paradoxně platí: čím dražší auto, tím hůře.

Navzdory běžným mýtům nepomáhá připojení telefonu k handsfree; současné modely totiž většinou neobsahují externí anténu. Jedinou možností je cestovat v kabrioletu nebo alespoň otevřít okénko (čímž se naruší efekt tzv. Faradayovy klece, která je zodpovědná za to, že elektromagnetické vlny částečně "sklouznou po kapotě" a neproniknou dovnitř vozu). Doporučuje se také nechat telefon namísto např. schránky u ruční brzdy na palubní desce pod oknem, kde je útlum přeci jen o něco menší. Z důvodu zajištění bezpečnosti jízdy ovšem není přípustné držet mobil v ruce nebo nechat ho volně ležet, lépe poslouží např. držák na autonavigaci nebo módní nano-podložka.

Na kvalitu spojení má samozřejmě vliv také rychlost, poslední testy ale dokázaly, že uživatelé nepocítí úbytek signálu, pokud v běžném provozu dodržují zákonné rychlostní limity. Synchronizace mezi mobilním telefonem a sítí se rozpadá až někde mezi 250-350 km/h (dle typu mobilní sítě). Tento problém, jehož důsledkem jsou výpadky hovorů či datových spojení se proto týká pouze pirátů silnic či automobilových závodníků.

T-Mobile posiluje síť okolo silničních tahů

Aby zákazníci mohli co nejkvalitněji volat z pohodlí svých automobilů posiluje T-Mobile síť okolo významných silničních tahů (jedná se zejména o dálnice D1, D2, D5 a D11; dále vybrané silnice 1. třídy). Technici společnosti T-Mobile upravují výkon přibližně stovky vysílačů podél těchto komunikací, přidávají nové antény a mění nastavení sítě tak, aby docházelo k ještě lepšímu předávání telefonů mezi jednotlivými buňkami.

"Nastavení sítě měníme průběžně za provozu. Naši zákazníci je pocítí v plynulejších hovorech ve vozech zejména v oblastech, kde z nejrůznějších důvodů - například kvůli ochraně přírody - nemůžeme postavit další základnové stanice," říká Slavomír Kadidlo, senior manažer kvality sítě společnosti T-Mobile. 

Provedené úpravy se projevují zejména dalším zvýšením stability hlasových hovorů i datových přenosů; při cestě po dálnici či rychlostní komunikaci by tak měly být minimalizovány výpadky.

Další tipy pro lepší volání v automobilu

T-Mobile navíc přidává několik tipů, jak se co nejlépe vyrovnat s horšími hovorovými podmínkami při používání telefonů v automobilu:

- otevření aspoň jednoho okna naruší efekt Faradayovy klece (ale objeví se nový problém s hlukem :));

- telefon položený na palubní desce funguje přeci jen lépe než ve schránce dveří či místě pod rádiem;

- handsfree v kvalitě příjmu nepomáhá, pokud není vybaveno externí anténou. Zvyšuje ale bezpečnost jízdy.