name | autoweek.cz

Tavascan přichází a Cupra stále víc zastiňuje Seat

Tavascan přichází a Cupra stále víc zastiňuje Seat

24.04.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Mladá značka Cupra dostává již svůj druhý elektromobil a pokračuje v expanzi. Cupra Tavascan má přijít do prodeje v létě 2024.

Koncept Tavascan se objevil před čtyřmi lety při posledním autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu jako hodně vzdálený sen, který se vyznačoval hodně dynamickým, až agresivním vzhledem. Nyní se tento sen proměňuje v realitu a Cupra představuje (skoro) sériovou podobu vozu Tavascan, která toho z konceptu přebírá až překvapivě mnoho.

 

Mezi současné podivnosti patří nadšení pro karoserie kupé SUV. Nejnovější z nich je Cupra Tavascan s konvenční siluetou ale mnoha atraktivními detaily. S délkou 464 cm, rozvorem protaženým na 277 cm a zavazadlovým prostorem o objemu 540 l jde o nejatraktivnější ale i nejpraktičtější SUV v rodině koncernových modelů postavených na bázi platformy MEB.

 

Šéf značky Cupra (i Seatu) Wayne Griffiths při představení vozu v Berlíně prohlásil: „Na trhu je tolik čistě racionálních elektrických vozidel, ale to není Cupra. V roce 2019 jsme měli vizi přejít k elektromobilitě. Chtěli jsme světu ukázat, že e-auta mohou být zábavná a sexy, že mohou mít skvělý design a zároveň být jedinečným způsobem sportovní. V té době to byl jen sen. Ale s Cuprou Tavascan se náš sen stal skutečností.“

 

Jenže navzdory atraktivnímu designu a originálně řešenému interiéru jsou rodinné vazby příliš těsné a možnosti vybočení z řady v rámci MEB limitované. Standardem proto je akumulátor s kapacitou 77 kWh pro dojezd až 549 km, stejně jako pohonné jednotky. Tavascan bude k dispozici ve dvou verzích. Základní Endurance je vybavená trakčním motorem o výkonu 210 kW (286 k) a točivém momentu 545 N.m pro pohon zadních kol, a druhá VZ bude doplněná o přední elektromotor s 80 kW (109 k) a 134 N.m pro zajištění pohonu všech kol s maximálním výkonem systému 250 kW (340 k) vykoupený zkrácením dojezdu na 517 km. Koncepčně konvenční podvozek těží ze sportovního odpružení.

 

Interiér je praktický a prostorný s architekturou známou z Volkswagenu ID.4. To se týká infotainmentu s centrálním displejem, který narostl na 15“, a podsvíceného pruhu s ovládáním klimatizace a audiosoustavy pod ním. Volant je vybaveném ovládáním pro 5 režimů regenerace brzdění a za ním se krčí malý 5,3“ displej přístrojového panelu. Nicméně prostor pro cestující přináší skutečně originální odvážné řešení palubní desky zejména v prostoru středové konzole.

 

Přestože technika pochází z Wolfsburgu a design byl navržený v Martorellu, tento elegantní crossover bude na evropské trhy přicházet z montážní linky v Anhui v Číně. Pro mateřskou značku Seat by se mohl stát náznakem nejisté budoucnosti - zdaleka ne prvním, ale velmi důrazným, protože zatímco její původně sportovní doplněk přichází s už druhým elektromobilem na bázi platformy MEB, Seat o elektrifikaci zřejmě ani neuvažuje.