name | autoweek.cz

To se nepovedlo

To se nepovedlo

23.11.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elon Musk na velkolepé akci v Los Angeles představil dlouho očekávaný pick-up značky Tesla. Výsledkem jsou rozpaky jak nad výstředním vzhledem futuristického vozidla, nazvaného Cybertruck, tak nad prezentací, která skončila trapasem.
Tesla Cybertruck je podivné vozidlo, které vypadá, jakoby vyjelo ze sci-fi filmu počátku 80. let. Elon Musk se skutečně hlásí k inspiraci kultovní sci-fi Blade Runner, ale i Lotusem Esprit z Bondovky „Špion, který mne miloval“. Kritici se ovšem smějí, že realizoval auto, které si nakreslil ve školce.
 
Potřebujeme něco jiného
Na krvavě rudé scéně se za temného zvuku hudby objevil hologram, aby sdělil, že jsme závislí na ropě. Jaké je řešení? Cybertruck. Módní. Funkční. Elektrický. Na pódiu se pak objevil Elon Musk aby změnil podobu motorismu. Publikum začalo křičet jako při začátku koncertu popové hvězdy. „Pick-upy jsou nejprodávanějším segmentem amerického trhu. Prodávají se jich tří milionů kusů ročně a tři nejprodávanější vozidla v Americe jsou pickupy. Přitom všechny současné pick-upy jsou od sebe nerozeznatelné. Potřebujeme udržitelnou energii. Pokud ale nemáme pickup, nemůžeme to vyřešit. Musíme mít pickup, ale potřebujeme něco jiného.“
 
Pak přijel na pódium Cybertruck a nikdo nechtěl věřit tomu, co viděl. Vypadalo to jako nejpodivnější designový koncept, jaký kdy kdo navrhl. Publikum se začalo smát, ale jen na chvilku. Pak vystoupil šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen a vysvětlil, že Cybertruck nemá karoserii na rámu, ale ultrapevnou nosnou strukturu Exoskeleton z nerezové oceli válcované za studena.
 
Malér s kuličkou
Pak diváci viděli video, v němž Cybertruck neprostřelí ani výstřel z pistole 9 mm (celkem praktická vlastnost do městského provozu…). Musk poté zdůraznil, že Cybertruck nepoužívá normální sklo ale tzv. Tesla Armor Glass. Dokazovala to skupina kouzelníků s ocelovými kuličkami. Jejich hra ale byla komicky opatrná. Po nich opět přišel Franz von Holzhausen a aby dokázal tvrdost skla, proti oknu dveří hodil ocelovou kuličku. Ozval se zvuk praskajícího skla a dokonale hladký povrch narušila pavučina rozbitého okna. Holzhausen to pro jistotu zkusil ještě jednou - se stejným výsledkem.
 
Rozpačitý Musk se po nepublikovatelném komentáři postavil před dveře vozu a neúspěšně se snažil zakrýt rozbité okno. Tradičně se chlubil bezkonkurenčním dojezdem a schopností utáhnout přívěs jako náklaďák aniž by se zmínil o kapacitě a velikosti akumulátorů. Rozpačitý dojem z 25minutové prezentace ovšem nerozptýlil, takže investoři, kteří neustále sázejí na vzestup Tesly, museli znejistět.
 
Kontroverzní vzhled Cybertrucku vyvolal kritiku, ovšem množství posměšků je překvapující. Na to jsme u Muskem prezentovaných produktů nebyli zvyklí. Musk je vnímán jako vizionář, který nás za nadšení médií i investorů dostane do vesmíru. Tentokrát se nadšení nekoná a místo obvyklého růstu hodnoty akcií trvale ztrátové společnosti po představení Cybertrucku nastal pokles o 5,7 %.
 
Zajímavé ceny
Šestimístný (3 + 3) Cybertruck je dlouhý 589 cm, široký 203 cm a vysoký 190 cm. Nájezdový úhel je 35°. Plocha pro náklad je perfektně chráněna - podle Tesly jako trezor. Užitečné zatížení vozu se vzduchovým pérováním je pro všechny verze 1590 kg. Těžko si ale představit, že by Cybertruck mohl fungovat jako pick-up pro dopravu nákladu.
 
Cybertruckem má mít základní cenu 39 000 USD (prodejní cena Fordu F150 začíná na 30 000 USD). Za to zákazník získá asistenční systém Autopilot, jeden trakční elektromotor pohánějící zadní kola, dojezd 400 km a schopnou utáhnout přívěs o hmotnosti 3400 kg. Za 49 000 USD je k dispozici pohon všech kol pomocí dvojice trakčních elektromotorů, dojezd 480 km a schopnost utáhnout přívěs o hmotnosti 4500 kg. Na vrcholu nabídky je verze v ceně 69 000 USD se třemi elektromotory, dojezdem 800 km a schopností utáhnout přívěs o hmotnosti 6350 kg. Ke zrychlení z 0 na 100 km/h mu stačí pouhé 2,9 s. Ceny vypadají skvěle, ovšem základní verze za 39 900 USD nejspíš zůstane stejnou chimérou, která nikdy nespatří světlo světa stejně jako vychvalovaná verze Modelu 3 za 35 000 USD.
 
Zařazení do pořadníku je za vklad pouhých 100 USD s tím, že dokončit nákup bude možné před koncem roku 2021, v případě vrcholné verze se třemi motory o rok později. Tyto údaje ovšem platí jen pro Spojené státy. Když bude Cybertruck uveden na trh v Evropě není dosud známo. Je ale třeba připomenout, že dosud každá výroba u Tesly začala mnohem později než bylo plánováno.
 
Pochyby analytiků
Na provokujícím styl v zásadě není nic špatného, ​​protože takové věci udržují svět v pohybu. Otázkou ovšem je, zda mají takovéto tvary šanci ve světě, který vyžaduje plnit přísné bezpečnostní standardy pro chodce. Problematický bude přístup na zadní sedadla. A zcela zásadní otázkou je, jak Tesla zvládne výrobu tohoto vozidla rok po uvedení Modelu Y, který slibuje na příští rok, když stále ještě plně nezvládá ani velkosériovou produkci Modelu 3 a továrna v Kalifornii nemá potřebnou kapacitu.
 
 „Očekáváme, že Cybertruck se stane vyjádřením životního stylu, i když díky jeho krajně radikálnímu designu, lišícímu se od všeho, co automobilový průmysl dosud ukázal, nám není jasné, kdo vlastně budou kupující tohoto vozu,“ napsal Dan Levy z Credit Suisse.
 
„Tesla Cybertruck vypadá divně… no, prostě je to divné. Obáváme se, že nebude mít významný vliv na finance Tesly ani na sentiment investorů. Jeho agresivní cena vyvolává otázku, jaké mohou být prodejní marže," napsal finanční analytik Toni Sacconaghi z AB Bernstein, který v Cybertrucku rozhodně nevidí vážnou konkurenci k pick-upům , jako jsou Ford F-150 nebo Ram 1500.
 
„Hádanky kolem Cybertrucku jsou podobné tomu, jako když byl představen automobil Gabbo v seriálu Simpsonovi. Jsem zmatený a cítím se ztracený. Je to skvělé a já to nevidím? Kde jsou stěrače a zrcátka? Myslel jsem, že se jedná o vozidlo pro výrobu, ale to, co vidím, je jen nablýskaný koncept. Neuvěřím tomu, dokud jeden neuvidím na silnici,“ napsal Steph Willems v TTAC.