name | autoweek.cz
Toyota bZ4X se představila
01.11.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty ze série vozů bZ (beyond Zero) od počátku koncipovaných pro elektrický pohon s akumulátory a sledujících snižování nákladů.
Toyota zveřejnila základní specifikace nového SUV bZ4X, prvního ze série modelů určených pouze pro elektrický pohon s akumulátory, které plánuje celosvětově uvést na trh.
Toyota již více než 20 let propaguje přednosti hybridních vozidel pro jejich nižší cenu a dostupnost i významnější roli při snižování emisí CO2. Vzhledem k tomu, že vlády zpřísňují předpisy o místních nulových emisích, největší výrobce automobilů na světě uvedl, že do roku 2030 investuje 13,5 miliardy dolarů do elektromobilů s akumulátory a do roku 2025 představí sedm modelů řady bZ. To se nicméně zdá být skromné ve srovnání s plány Volkswagenu nebo amerických automobilek.
Toyota uvedla, že společný vývoj a nákup základních komponent pro bZ4X probíhá ve spolupráci se společností Subaru, což oběma partnerům pomůže udržet v rozumné míře vysoké náklady na vývoj a výrobu elektromobilů. Také proto se bude zpočátku vyrábět na společné lince s vozy se zážehovými motory, a to jak v Japonsku, tak v Číně.
Jedná se o první vůz, který je postaven na nové podvozkové platformě od Toyoty vyhrazené pro elektromobily s akumulátory a vycházející z filosofie e-TNGA. Platforma se zabudovaným modulem akumulátoru, tvořícím součást podvozku v prostoru pod podlahou vozidla, přináší klíčové výhody v podobě nízkého těžiště, ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravami a vysoké tuhosti karoserie. Dlouhý rozvor náprav zaručuje prostornost interiéru i velký objem zavazadlového prostoru 452 l. Přitom průměr otáčení je jen 11,4 m.
Toyota bZ4X se bude nabízet ve verzích s pohonem předních i všech kol s kapalinou chlazeným akumulátorem o kapacitě 71,4 kWh a dojezdem přesahujícím 450 km. Trakční elektromotor verze s pohonem předních kol má výkon 150 kW a točivý moment 265 N.m. Verze s pohonem všech kol bude mít nezávislé elektromotory o výkonu 80 kW, největší celkový výkon 217,5 kW a točivý moment 336 N.m.
Toyota očekává se, že i po 10 letech resp. ujetí 240 000 km si akumulátor uchová 90 % původní kapacity. K dobíjení akumulátoru lze použít za příplatek dodávaný solární panel na střeše.
Od poloviny roku 2022 se Toyota bZ4X bude prodávat v Japonsku, Severní Americe, Číně a Evropě. Evropská premiéra je naplánována na 2. prosinec, kdy bude také otevřena možnost on-line objednávání vozu. Cena ale zatím nebyla zveřejněna.
Toyota již více než 20 let propaguje přednosti hybridních vozidel pro jejich nižší cenu a dostupnost i významnější roli při snižování emisí CO2. Vzhledem k tomu, že vlády zpřísňují předpisy o místních nulových emisích, největší výrobce automobilů na světě uvedl, že do roku 2030 investuje 13,5 miliardy dolarů do elektromobilů s akumulátory a do roku 2025 představí sedm modelů řady bZ. To se nicméně zdá být skromné ve srovnání s plány Volkswagenu nebo amerických automobilek.
Toyota uvedla, že společný vývoj a nákup základních komponent pro bZ4X probíhá ve spolupráci se společností Subaru, což oběma partnerům pomůže udržet v rozumné míře vysoké náklady na vývoj a výrobu elektromobilů. Také proto se bude zpočátku vyrábět na společné lince s vozy se zážehovými motory, a to jak v Japonsku, tak v Číně.
Jedná se o první vůz, který je postaven na nové podvozkové platformě od Toyoty vyhrazené pro elektromobily s akumulátory a vycházející z filosofie e-TNGA. Platforma se zabudovaným modulem akumulátoru, tvořícím součást podvozku v prostoru pod podlahou vozidla, přináší klíčové výhody v podobě nízkého těžiště, ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravami a vysoké tuhosti karoserie. Dlouhý rozvor náprav zaručuje prostornost interiéru i velký objem zavazadlového prostoru 452 l. Přitom průměr otáčení je jen 11,4 m.
Toyota bZ4X se bude nabízet ve verzích s pohonem předních i všech kol s kapalinou chlazeným akumulátorem o kapacitě 71,4 kWh a dojezdem přesahujícím 450 km. Trakční elektromotor verze s pohonem předních kol má výkon 150 kW a točivý moment 265 N.m. Verze s pohonem všech kol bude mít nezávislé elektromotory o výkonu 80 kW, největší celkový výkon 217,5 kW a točivý moment 336 N.m.
Toyota očekává se, že i po 10 letech resp. ujetí 240 000 km si akumulátor uchová 90 % původní kapacity. K dobíjení akumulátoru lze použít za příplatek dodávaný solární panel na střeše.
Od poloviny roku 2022 se Toyota bZ4X bude prodávat v Japonsku, Severní Americe, Číně a Evropě. Evropská premiéra je naplánována na 2. prosinec, kdy bude také otevřena možnost on-line objednávání vozu. Cena ale zatím nebyla zveřejněna.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz