name | autoweek.cz

Toyota neplánuje levné vozy pro Rusko

Toyota neplánuje levné vozy pro Rusko

17.11.2012 | Peter Homola | Aktuality

Toyota, jeden z hlavních hráčů na ruském trhu, prozatím neplánuje výrobu levných automobilů pro Rusko. Firma v Rusku vidí šanci dalšího růstu ve vyšších segmentech trhu.

 

Výroba nízkonákladových vozů nebo dokonce založení nových „levných“ značek určených především pro takzvané rozvíjející se trhy je dnes tématem zajímavým pro řadu výrobců automobilů. Někteří jsou již v tomto segmentu aktivní, jiní se do světa nízkonákladových automobilů teprve chystají. Rusko patří mezi hlavní cílové trhy pro tento druh vozu.

Toyota se alespoň prozatím rozhodla jít v Rusku jinou cestou. Japonský koncern má ve svém globálním portfoliu nízkonákladový model Etios, který se vyrábí v Indii a v Brazílii. Po představení projektu Etios se spekulovalo, že by tyto automobily mohly být zajímavé také pro Rusko.

Máme nízkonákladové modely v Brazílii a Indii, což dokazuje, že umíme vyrábět vozy v této kategorii,” říká Alain Uyttenhoven, vicepresident product management Toyota Motor Europe. “Ale v Rusku má Toyota postavení téměř prémiové značky v horním mainstreamovém segmentu.” Podle Uyttenhovena by nízkonákladový model pod značkou Toyota mohl poškodit její image.

“V současné době to nechceme udělat”, říká Uyttenhoven o plánech pro ruský trh. “Jsme přesvědčení o tom, že tam je stále potenciál prodávat víc automobilů Toyota v horní části trhu.”

Ruští zákazníci by mohli mít problém s nabídkou levných vozu Toyota. “Myslím, že Rusko je největší trh na světe pro Toyotu Land Cruiser V8. Tento vůz je velmi drahý”, uvádí Uyttenhoven jako příklad. “Pokud bychom přišli s vozem za 15 000 dolarů, nemuseli by to lidé pochopit.”

Jinou možností by bylo vytvoření nové nízkonákladové značky tak, jako to Renault udělal se značkou Dacia nebo jak to Nissan plánuje se značkou Datsun pro Rusko, Indii a Indonésii. Uyttenhoven uznává, ze Nissan postupuje při znovuzrození značky Datsun velice inteligentně, aniž by to bylo na úkor vlastní značky.

Toyota ale v současné době nízkonákladovou značku neplánuje. Je to potenciálně možnost, ale momentálně nemáme na stole nic, co by bylo rozhodnuto”, říká Uyttenhoven o možnosti vytvoření nové nízkonákladové značky.

Toyota v Rusku za prvních deset měsíců tohoto roku prodala 129 573 osobních a lehkých užitkových vozu, o 36.6 % víc než ve srovnatelném období roku 2011. Značka Toyota je momentálně na osmé příčce ruské statistiky.

Nejprodávanějším modelem byla Toyota Corolla s 29 054 exempláři, následovaná modelem Camry (28 707 kusů). Kromě toho se letos v Rusku do konce října prodalo také 13 012 vozů značky Lexus, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 14,3 %.

Toyota v Rusku montuje systémem CKD model Camry ve své továrně Toyota Motor Manufacturing Russia v St. Petěrburku. Ruská montáž vozu Camry sice začala již koncem roku 2007, ale teprve v letošním září byla v továrně Toyoty zavedena druhá směna. V roce 2014 Toyota ve svém závodě začne vyrábět výlisky a díly z plastů.

Po náběhu druhé směny Toyota uvažuje o ruské montáži druhého modelu vedle Camry. “Uvazujeme o druhém modelu pro St. Petěrburk,” potvrzuje Uyttenhoven. Dejte nám trochu času,” odpovídá na otázku, kdy by k zahájení montáže druhého modelu mohlo dojít. “Nebude to příští rok,” dodává Uyttenhoven.

Nezávisle na továrně Toyoty v St. Petěrburku běží přípravy na montáž vozu Toyota Land Cruiser Prado, tentokrát metodou SKD, ve Vladivostoku na ruském dálném východě. Vozy Land Cruiser však v tomto případě nebude montovat přímo Toyota, ale firma Sollers-Bussan, což je společný podnik ruského výrobce automobilů Sollers a japonské firmy Mitsui.