name | autoweek.cz

TPCA vyrobila dva miliony aut

TPCA vyrobila dva miliony aut

29.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti PSA Peugeot Citroën a Toyota Motor ve svém společném podniku Toyota Peugeot Citroën Automobile v Kolíně vyrobily dvoumiliontý automobil. V letošním roce ale bude TPCA čelit potížím plynoucím z poklesu prodeje.

Společnost TPCA byla založena v březnu 2002 a v únoru 2005 byla zahájena výroba. V továrně se vyrábí vozy Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo. Po necelých sedmi letech produkce překročila hranici dvou milionů vyrobených aut.

Generální ředitel TPCA Satoshi Tachihara při této příležitosti řekl: "Rád bych poděkoval všem zainteresovaným osobám v České republice, především státním orgánům, místním úřadům, našim koncesionářům, dodavatelů, zaměstnancům a v neposlední řadě zejména našim zákazníkům, protože tohoto výsledku bychom bez jejich podpory nedosáhli. Za podpory a spolupráce našich mateřských firem je cílem TPCA dál vyrábět stále kvalitnější auta a přispívat k ekonomickému růstu České republiky a kolínského regionu."

Slavnosti se zúčastnili také starosta města Kolín Vít Rakušan, ředitel investic společnosti CzechInvest Radek Šoltys, generální ředitel TPCA Satoshi Tachihara a výkonný ředitel TPCA Patrice Le Guyader.

Společnost TPCA dvoumiliontý vůz, kterým je Peugeot 107 ve švestkově fialové barvě, věnovala městu Kolín jako výraz vděku za trvalou podporu místních orgánů. Vůz převzal starosta města Kolín Vít Rakušan pro městskou knihovnu, kde bude využíváno k rozvozu knih imobilním občanům. Vít Rakušan při této příležitosti řekl: "V našem zájmu je, aby TPCA u nás zůstala, rozvíjela se a prosperovala. Dává zaměstnání třem tisícům lidí z našeho regionu a rozvoj regionu do značné míry závisí na TPCA. Důležitá pro nás je i spolupráce na kulturních projektech a podpora v rámci projektu Partnerství pro Kolínsko. Vstřícností TPCA se konečně dospělo ke kompromisnímu řešení dlouhodobého problému s byty. Konečně se tento problém řeší systémově. Za rok a čtvrt se nové sestavě na radnici podařilo dosáhnout konkrétních výsledků." To jsou velmi důležitá slova, protože donedávna byl vztah města vůči automobilce jakožto nejvýznamnějšímu zaměstnavateli v regionu jen těžko pochopitelný.

Jak dále?

Společnosti TPCA se dařilo i v době hospodářské krize, kdy kupující v mnoha evropských zemích volili s podporou šrotovného koupi malých aut. V současné době, kdy opět nastal pokles prodeje, se už miniauta tolik neprodávají. Největší pokles prodeje navíc vykazují země, které jsou největšími odběrateli vozů z TPCA, tedy zejména Francie, Itálie a Velká Británie. Pokles odbytu se už v roce 2011 projevil na hospodářských výsledcích společnosti TPCA, především na poklesu produkce a ziskovosti. Vše nasvědčuje tomu, že i letos bude trend poklesu prodeje pokračovat.

Výkonný ředitel TPCA Patrice Le Guyader proto oznámil úpravy rozpočtů směřující k zachování efektivity. Předpokládá se další snížení produkce na 221 000 vozů, tedy o 18 %. Projektovaná výrobní kapacita automobilky TPCA je 300 000 vozů ročně. Byl sice zahájen projekt s cílem zvýšit tuto kapacitu, ale ten byl s nástupem krize pozastaven. V roce 2009 se přesto podařilo v TPCA vyrobit rekordních 332 489 vozů.

Nutnost snížení objemu výroby vede k nové organizaci pracovního týdne. Namísto dosavadních tří týmů pracujících ve třech směnách šest dní v týdnu bude od 7. května produkce omezena na dva týmy s čtyřdenním pracovním cyklem, přičemž pátý den bude k dispozici pro případné zvýšení výroby.

Zrušení jednoho pracovního týmu se samozřejmě projeví na počtu zaměstnanců. Skončí smlouvy pro 150 agenturních zaměstnanců. Automobilka ale chce udržet své kmenové zaměstnance. Aby toho dosáhla, zvolila především dvě cesty. Tou první je nabídka práce v závodě PSA v Trnavě, kde se v souvislosti se zahájením výroby modelu 208 připravuje spuštění třetí směny. Rovněž se hledají místa u dodavatelů z regionu. Ostatně 85 % subdodávek na vozy je z České republiky. Druhou cestou je převedení pracovníků na práci na nových projektech a na práci, kterou dosud zajišťovaly externí firmy (tzv. insourcing).

Generální ředitel TPCA Satoshi Tachihara současně přiblížil dlouhodobou vizi TPCA označovanou jako 2020. Ta vychází z toho, že TPCA už nevychází jen ze směsi zkušeností přinesených francouzskou nebo japonskou stranou, ale stále více z vlastních zkušeností získaných TPCA.

Satoshi Tachihara ovšem rovnou dal najevo, že zatím nemůže mluvit o novém modelu. Jediné, co k němu řekl, bylo, že bude ve vhodnou dobu prezentován veřejnosti. Je ale jasné, že právě nový model bude hrát klíčovou roli v řešení současných problémů. Automobilka vyrábí dosud velmi úspěšný model, který ale směřuje do segmentu, v němž celkový prodej v Evropě dlouhodobě neroste. Jde o auta, která v současné cenové válce paradoxně nemohou cenou konkurovat větším vozům. Proto musejí zájemce oslovovat vyšší kvalitou a nabídkou lepší výbavy, což je cesta, kterou se vydává většina konkurence. Postavení tří vozů z TPCA se navíc dostává pod přímým tlak obdobného projektu Volkswagenu se třemi modely vyráběnými v Bratislavě.

Vývoj posledních týdnů navíc přinesl další otazník. Představitelé TPCA mají připravenou Vizi 2020 ukazující na zájem obou stran, tedy PSA a Toyoty, o dlouhodobou spolupráci v rámci tohoto velmi úspěšného projektu. Jenže PSA nyní navazuje partnerství s koncernem General Motors podpořené majetkovým propojením. Zatím zveřejněné plány okruhů spolupráce PSA a GM by se této kategorie neměly týkat. Jenže není tajemstvím, že také GM prostřednictvím Opelu připravuje brzký vstup do segmentu miniaut.