name | autoweek.cz

Třída E - poslední nový Mercedes se spalovacím motorem

Třída E - poslední nový Mercedes se spalovacím motorem

28.04.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Mercedes-Benz představil svůj poslední nový model se spalovacím motorem - novou generaci třídy E. Nově přicházející generace bude k dispozici jen elektrifikovaná - buď jako mild hybrid nebo jako plug-in hybrid. Největší inovace už ovšem nejsou pod kapotou, ale v digitálním světě.

Mercedes-Benz uvádí na trh model W214, poslední model třídy E založený na platformě vyvinuté pro spalovací motory. Mercedes-Benz plánuje do roku 2030 celosvětově prodávat výhradně elektrické vozy s akumulátory, jenže tuto proklamovanou ambici mírní, když dodává, že tomu tak snažit pouze tam, kde to trh umožní. Nástupci třídy E už budou postaveny na nové platformě uzpůsobené pro elektrický pohon s akumulátory. „Dodatečné zabudování akumulátoru je vždy kompromisem. My už máme plně elektrickou třídu E, a tou je model EQE,“ upřesnil technický ředitel Markus Schaefer.

 

Třída E je základním modelem Mercedesu po celá desetiletí. Loni se po celém světě prodalo víc než 300 000 kusů stávající generace. Nová třída E se spalovacími motory tedy bude muset dlouho vydržet. Zpočátku bude třída E k dispozici pouze jako sedan. Bude se vyrábět v Německu a Číně a v Evropě bude kniha objednávek otevřena v létě a první dodávky se plánují ve třetím čtvrtletí letošního roku. Do konce roku však bude možné objednat i kombi. Pro rok 2024 je na programu verze T All-Terrain a dva deriváty AMG E 53 a E 63.

 

Délka narostla o 1 cm na 495 cm, což umožnil o 22 mm delší rozvor. Interiér se prodloužil a rozšířil, takže nabízí téměř úroveň třídy S. Zavazadlový prostor má objem 540 l a u plug-in hybridních verzí už není ovlivněn akumulátory. Při manévrování a v ostrých zatáčkách pomáhá systém řízení zadních kol.

 

Elektrifikace jako mild hybrid nebo plug-in hybrid

Při uvedení na trh jsou k dispozici pouze čtyřválcové motory. Všechny jsou elektrifikované - buď jako mild hybridy, nebo jako plug-in hybridy. Kromě turbodmychadla mají inteligentní podporu integrovaného startér/generátoru ISG. Díky nové baterii se zvýšil jeho výkon z 15 na 17 kW.

 

Vstupem do řady W 214 jsou E 200 s výkonem 150 kW (204 k) a turbodiesel E 220 d, který poskytuje výkon 197 kW (268 k) a Mercedes udává spotřebu pouhých 4,8 l/100 km. Tři z pohonných jednotek jsou plug-in hybridy Plug-in hybridy čtvrté generace jsou zpočátku dostupné pouze v kombinaci s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem. Jmenují se pak E 300 e a E 400 e a mají buď 230 kW (313 k) nebo 280 kW (380 k). V obou případech elektromotor přidává navíc 95 kW (129 k) a mohou ujet až 115 km v čistě elektrickém režimu. S výjimkou E 200 lze všechny objednat s pohonem všech kol 4Matic a standardem je devítistupňová automatická převodovka.

 

Mercedes nabídne začátkem roku 2024 třídu E také jako vznětový plug-in hybrid. A nezůstane jen u čtyř válců - na to je třída E příliš globální model. Mercedes příští rok přidá třílitrové šestiválce E 450 a E 450 d.

 

Třetí generace MBUX

V interiéru nabízí infotainment třetí generace systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience) až tři velké displeje ve formě hyperobrazovky MBUX Superscreen a zábavní systém na zadních sedadlech. Na přání může mít spolujezdec na předním sedadle vlastní obrazovku a během jízdy sledovat filmy nebo hrát hry - pro řidiče neviditelně. Pokud je třída E vybavena obrazovkou pro spolucestující, velká skleněná plocha MBUX Superscreen zasahuje přes celou přední část interiéru. Displej řidiče je umístěn v zorném poli řidiče a je od něj opticky oddělen.

 

Na centrální displej lze přidávat aplikace jako na chytrém telefonu, a to i od jiných poskytovatelů, například aplikaci pro videokonference Zoom. Ta by měla být užitečná pro firemní zákazníky. Aplikace řidiči umožňuje účastnit se videokonferencí na cestách dokonce i během jízdy. Při stání volitelná videokamera přenáší obraz z vozu, zatímco na centrálním displeji se zobrazují ostatní účastníci. Důležité funkce, jako je nastavení sedadel a zrcátek, hlasitost a teplota, se nadále ovládají pomocí samostatných ovladačů.

 

Nový operační systém MB.OS je nejen aktualizovatelný, ale přináší i nové funkce, jako je například automatizovaná jízda, kterou bude možné od roku 2025 dokupovat i zpětně. Parkování a vyparkování bez řidiče bude v budoucnu možné autonomně - pokud to zákonodárci povolí. Aplikace iPhone nebo Apple Watch v případě potřeby nahradí klíč od zapalování. Aby to všechno bylo možné, Mercedes spojil elektroniku, která byla dříve rozptýlena ve více než 100 řídicích jednotkách, do jednoho centrálního počítače.

 

Starší zákazníci třídy E, kteří nevyrostli se smartphony a notebooky, se nemusí bát - vývojáři Mercedesu slibují, že ovládání vozu je logické a téměř intuitivní. Ústředním prvkem zůstává velký dotykový displej ve středu palubní desky, který je extrémně citlivý při vyvolávání položek menu.

 

Potenciál, který nabízí systému MBUX, je nevídaný a mnoho z funkcí nebude nikdy použito. To vše Mercedes nechává na zákazníkovi. Můžete si například nechat zobrazit tepovou frekvenci na Apple Watch. Pokud systém zaznamená nesrovnalosti, navrhne revitalizační program s masáží, hudbou a speciálními vůněmi.