name | autoweek.cz

Vedro snižuje dojezd některých elektromobilů

Vedro snižuje dojezd některých elektromobilů

23.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Extrémní vedra upozorňuje na problém elektromobilů. Vysoká teplota může nepříznivě ovlivnit jejich dojezd. Podle studie společnosti Recurrent začíná dojezd elektromobilů výrazněji klesat při teplotě kolem 29 °C a vlna veder snižuje dojezd některých elektromobilů o 31 %.

Společnost Recurrent, sídlící v americkém Seattlu, se zabývá analýzou akumulátorů a dojezdu elektromobilů. Otestovala tisíce vozidel v různých povětrnostních podmínkách. U mnoha elektromobilů zjistila výrazný pokles dojezdu s rostoucími teplotami. Když teplota překročila 38 °C u některých se dojezd zkrátil až o 31 %. Při nižší teplotě nebyla ztráta dojezdu testovaných vozidel tak vysoká - v průměru se snížila o 5 % při 32 °C a o 2,8 % při 27 °C.

 

Společnost Recurrent založila svá zjištění na údajích o reálném dojezdu elektromobilů v kombinaci s hlášenými vysokými teplotami v jednotlivých státech. Při výpočtu průměrných hodnot společnost Recurrent použila data získaná ze 17 000 vozidel, které sleduje. Údaje zahrnují 65 modelů elektromobilů a plug-in hybridů.

 

Společnost Recurrent nezveřejnila názvy modelů s nejhoršími výsledky. Uvedla ale, že při teplotě 32 °C ztratily Ford Mustang Mach-E a F-150 Lightning nejméně - jen 1 % ve srovnání s daty EPA. Nissan Leaf ztratil 22 %, Chevrolet Bolt 9 % a Hyundai Kona 5 %.

 

Vozy Tesla byly výjimečným případem u všech čtyř řady - Modelu 3, Modelu Y, Modelu S a Modelu X. Většinou dosahují i při mírné teplotě 15,5 °C pouze 60 % dojezdu uváděného podle EPA. Jak ale zjistila studie - od 15,5 °C do 38 °C je jejich dojezd prakticky stejný.

 

Studie Americké automobilové asociace AAA z roku 2019 zjistila, že dojezd elektromobilů klesá při 35 °C bez použití klimatizace o 4 % a při zapnuté klimatizaci o 17 %. Společnost Recurrent doporučuje v boji proti ztrátě dojezdu předchlazovat automobil než je připojen k síti, používat sluneční clony a parkovat ve stínu, aby se snížilo zahřívání akumulátoru.

 

I když extrémní horko má vliv na dojezd mnoha elektromobilů nepříznivý vliv, studie Recurrent zjistila, že extrémní zima má na zkracování dojezdu větší dopad, protože rozdíl mezi teplotou v kabině vozu a venku je větší.