name | autoweek.cz

Velká Británie usiluje o oživení dodavatelského průmyslu

Velká Británie usiluje o oživení dodavatelského průmyslu

14.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Oživení výroby automobilů ve Velké Británii podnítilo vládu k opatřením pro přestavbu dodavatelského průmyslu v zemi.

Výroba automobilů ve Velké Británii, v jejímž čele stojí japonské automobilky Nissan, Toyota a Honda v doprovodu domácích značek Jaguar Land Rover (patřící indické Tata Motors) a Mini (v majetku německého BMW), se vzpamatovala natolik, že opět dohání Francii a Španělsko, evropské výrobce č. 2 a 3.

Představitelé automobilek a zasvěcení pozorovatelé tvrdí, že v průmyslu výroby autodílů jsou mezery, které mohou brzdit budoucí rozmach výroby aut v Británii. Zpráva vládní Automobilové rady Velké Británie uvádí, že je kriticky důležité zvýšit kapacitu v dodavatelském řetězci aby se mohla uspokojit zvýšená poptávka po dílech.

Organizace doporučuje investovat 3 miliardy liber (3,7 miliardy eur) na vytvoření nových příležitostí pro dodavatele. Měly by se rozdělit do 35 sektorů v jejichž čele jsou odlitky motorů (370 milionů liber), systémy řízení (220 milionů liber) a vnitřní čalounění (170 milionů liber). To také ukazuje na to, že Velká Británie má nízkou sazbu korporativní daně, nejnižší náklady na práci v západní Evropě a daňové úlevy pro investice do výzkumu a vývoje.

President Centra výzkumu automobilového průmyslu na Univerzitě v Cardiffu Garel Rhys k tomu uvedl: “ Nepochybně zde je vůle a snaha zvýšit zdroje ve Velké Británii. Problémem není poptávka, ale jde o to přesvědčit důležité hráče, aby sem přišli.“

Výkonný ředitel značky Vauxhall, patřící GM, Duncan Aldred řekl: “Obecně řečeno, místní výrobní kapacita je velmi nízká. Vláda má spoustu práce, aby ji zvýšila na úroveň 30 až 50 %. Vauxhall zvýší objem dodávek z místních zdrojů z 10 na 30 % u příštích generací kompaktu Astra a dodávky Vivaro."

Velká Británie aktivně přesvědčuje dodavatele, aby změnili své působiště. Britský ministr obchodu Michael Fallon na schůzi předsednictva Asociace evropských dodavatelů CLEPA uvedl, že pokud se dodavatelé rozhodnou, mohou počítat s vládní podporou.

Výroba automobilů ve Velké Británii se v historii dokázala spoléhat na místní průmysl vyrábějící komponenty, jenž Rhys charakterizuje jako "drahokam na koruně". Úpadek tohoto průmyslu klade za vinu samotným automobilkám. "V 80. letech došlo k překotné snaze hledat díly ze zahraničí neboť se mělo za to, že to bude lepší," řekl Rhys.

K dalšímu poklesu došlo po globální ekonomické krizi 2007-2008, kdy byl průmysl vyrábějící komponenty tvrdě zasažen a dodavatelé uzavřeli místní továrny. Vloni firma Robert Bosch uzavřela továrnu na alternátory na jihu Walesu a převedla výrobu do Maďarska. Poslední globální dodavatel komponent GKN navíc uzavřel dvě továrny. Rhys uvedl, že počet lidí, kteří jsou přímými zaměstnanci britského automobilového průmyslu, klesl z 210 000 osob v roce 2007 na 160 000 v roce 2011. Dodavatelské odvětví přitom přišlo o polovinu pracovních míst.

Výroba automobilů přitom naopak roste. Nissan rozšiřuje svou továrnu v Sunderlandu. Společnost počítá se zvýšením kapacity výroby z 500 000 vozů v roce 2012 na 650 000 v letech 2015-2016. Továrna by se tak měla podílet na čtvrtině britské automobilové výroby.

Jaguar Land Rover investuje v letech 2012 - 2013 2 miliardy liber, mj. do nové továrny na motory. Vauxhall potvrdil, že bude v Británii vyrábět nový model Vauxhall/Opel Astra. Automobilka BMW investuje 250 milionů liber do výroby vozů Mini a oznámila rovněž, že v Británii se bude vyrábět nový tříválcový motor o objemu 1,5 l. Čínská automobilka SAIC se chystá ve staré továrně Roveru v Longbridge vyrábět v malém objemu vozy MG.

Nepřicházejí však jen pozitivní zprávy. Ford uzavírá svou továrnu v Southamptonu, poslední výrobní zařízení v Británii, stejně jako zastavuje výrobu v lisovně v Dagenhamu ve východním Londýně.         

Podle odhadu agentury LMC Automotive automobilová výroba ve Velké Británii dosáhla v roce 2012 1,52 milionu vozů a zařadila se za Německo (5,59 milionu), Francii (1,97 milionu) a Španělsko (1,91 milionu) a před Českou republiku (okolo 1 milionu).

Rhys uvádí, že roční výroba v Británii by v letech 2015-2016 mohla dosáhnout 2,2 milionu vozů. Odhad LMC Automotive je nižší, předpovídá, že v roce 2017 výroba v Británii dosáhne 1,61 milionu, Německo bude stále na prvním místě s 5,93 milionu následované Španělskem s 2,42 milionu a Francií s 1,89 milionu.

Ředitel průzkumu agentury LMC Automotive Arthur Maher uvedl: "Využití výrobní kapacity je ve Velké Británii dobré, na úrovni 80 %. Ve Francii a Španělsku kleslo pod 60 % nebo i méně. Nedomnívám se však, že Británie předstihne Francii nebo Španělsko. Nezíská dodatečnou kapacitu, aby se dostala přes 2 miliony."