name | autoweek.cz

Velká sázka - Nová třída od BMW

Velká sázka - Nová třída od BMW

04.09.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Na IAA Mobility v Mnichově BMW odhaluje studii Vision Neue Klasse, která ukazuje, jak si v Mnichově představují budoucí podobu elektromobility. Budoucnost BMW jako výrobce automobilů závisí na tomto vozidle, rodícím se z největší investice v historii značky.

V březnu 2021, tedy uprostřed coronavirové krize, šéf BMW Oliver Zipse oznámil dlouhodobou restrukturalizaci společnosti ve třech fázích. Třetí fází této velké proměny má být uvedení vozidel Nové třídy (Neue Klasse). Zipse tehdy uvedl, že inovativní platforma, která bude formovat a radikálně měnit produktovou řadu BMW, přijde do sériové výroby v roce 2025. Nyní na IAA Mobility, téměř 18 měsíců před prvními sériovými modely, BMW ukazuje, jak bude tato Nová třída vypadat.

 

Budoucnost s odkazem na minulost

BMW se vrací ke označení Neue Klasse, tentokrát v podobě elektromobilu. Na počátku 60. let bylo BMW podnikem s nejistou budoucností, který se ve stínu Volkswagenu, Mercedesu-Benz a Opelu potýkal s problémy . Vedení společnosti tehdy vsadilo vše na nový vůz, který nazvalo Neue Klasse, tedy Nová třída. První model Neue Klasse byl uveden na trh v roce 1962 jako BMW 1800. Nastartoval německou automobilku k tomu, aby se stala jednou z nejúspěšnějších značek.

 

Nyní se BMW znovu se obrací k Neue Klasse aby určilo nový strategický směr. BMW s Vision Neue Klasse ukazuje, jak má příští generace vozidel této značky vypadat a jak se chce technicky blýsknout. Vůz je velký jako současná řada 3, nejprodávanější modelová řada značky, a má jasný designový jazyk, který byl zredukován na to nejpodstatnější.

 

Nový uživatelský zážitek

V interiéru další generace BMW iDrive zajišťuje uživatelský zážitek, v němž se prolínají skutečný a virtuální svět. Analogové ovládací prvky jsou omezeny na minimum. Vůz je vybaven panoramatickými informačními head-up displeji s projekcí na čelní sklo. BMW se snaží využít head-up displeje jako protiváhu velkých obrazovek, které Tesla, Mercedes a další používají k poskytování informací a komunikaci. „Jsme přesvědčeni, že head-up je nejlepší způsob zobrazování informací. Vývoj velkoplošných displejů s projekcí na čelní sklo nebyl snadný. Zasahuje hluboko do celkové architektury vozu. Zbavíte se přístrojové desky a volant uděláte jiným způsobem,“ řekl Stephan Durach, viceprezident pro vývoj propojených společností.

 

Nový BMW iDrive je založen na vysoce integrované softwarové architektuře, která spojuje data o zážitku z jízdy a infotainmentu s daty z elektronického systému vozidla a cloudu BMW. Softwarové systémy a technologie akumulátoru, které stojí za Neue Klasse, proto budou pro BMW minimálně stejně náročné jako transformace výroby.

 

Nové akumulátory s válcovými články

Vozidla Neue Klasse budou mít čtyři „super mozky“, které budou řídit pohon, asistenční systémy řidiče, informační a komunikační systémy a další funkce. BMW vyvíjí asistenční systémy řidiče společně s výrobcem čipů Qualcomm. Řídicí jednotky pohonu a podvozku vyvíjí ve vlastní režii.

 

Skok v nové technologii pohonu BMW eDrive 6. generace zahrnuje nejen vysoce účinné elektromotory, ale také nově vyvinuté válcové články akumulátorů o průměru 48 mm s různými délkami. Cílem je snížit výrobní náklady na akumulátory o 50 %, prodloužit dojezd o 25 % na 1 kWh a zvýšit rychlost nabíjení o 30 %. Součtem všech opatření se celková účinnost vozidla zvýší o 25 %.

 

Rekordní investice

Předváděný vůz je předzvěstí mnohamiliardové snahy přeskočit technologickou propast mezi Teslou a čínskými výrobci elektromobilů, kteří získávají zákazníky softwarově řízenými funkcemi, jimž se současné vozy BMW nevyrovnají.

 

„Neue Klasse je zdaleka největší investicí v naší historii. Protože technologie, které používáme v celém BMW, jsou ve všech oblastech bez výjimky nové,“ uvedl technický ředitel BMW Frank Weber. Vedení BMW celkové údaje o investicích nezveřejnilo, nicméně jen do nové výroby akumulátorů a montáže v závodě v Maďarsku investuje 2 miliardy eur. BMW již zahájilo generální rekonstrukci hlavního montážního závodu v Mnichově, který sousedí s centrálou společnosti, aby zde mohlo vyrábět vozy Neue Klasse, které nahradí současné spalovací modely včetně sedanu řady 3 a užitkového vozu X3.