name | autoweek.cz

Víc pohodlí za cenu ztráty soukromí?

Víc pohodlí za cenu ztráty soukromí?

13.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Motoristé se při cestování po dálnicích možná budou muset vzdát osobních dat, pokud budou chtít těžit ze všech předností, jež jim už brzy nabídnou chytré dálnice. Upozornily na to Detroit News.

Automobily a dálnice budoucnosti nejspíše přinesou pohodlnější cestování. Současně ale budou využívat údaje o našich jízdních zvyklostech, preferencích při nákupech a další osobní informace. Na výročním kongresu Inteligentních dopravních systémů v Detroitu diskutovali představitelé automobilového průmyslu o interakci komunikujících automobilů a chytrých silnic.

 

Vůdčí osobnosti automobilového průmyslu předvídají svět, v němž by automobil nebo chytrý telefon mohl ráno najít rychlejší trasu do práce, probudit vás dříve, pokud by došlo k potřebě změny této trasy kvůli nehodě nebo špatnému počasí, nebo naplánovat alternativní trasu a dokonce nabídnout nejrychleji dostupná místa, kde si po cestě můžete dát kávu. Kamery podél silnic by mohly upozorňovat na ucpané trasy a čidla ve voze by vám mohly pomoci určit, zda máte dost času na projetí zelené.

 

Tyto nové technologie by se mohly objevit dřív, než si dokážeme představit. Ministerstvo dopravy v Michiganu uvedlo, že od jara plánuje doplnit systém komunikace mezi vozy a infrastrukturou na více než 190 km městských dálnic v Detroitu a okolí.

 

Lidé z automobilového průmyslu považují jízdu s využitím špičkové techniky za pozitivní, ale připouštějí, že tyto technologie by mohly vést k situacím, při nichž dopravní agentury a vlády budou přesně vědět kde jste a jak jste se tam dostali. Obchodníci vás budou moci zahlcovat reklamou poblíž svého sídla, jakmile projíždíte kolem.

 

„Je nutné zajistit bezpečnost v průběhu celého hodnotového řetězce. Na to není lehká odpověď,“ řekl Stefan Schumacher, jenž pracuje v Německu pro IBM.

 

Někteří namítají, že většina údajů, nezbytných pro vytvoření chytrých, komunikujících automobilů a silnic, nevyžaduje použití osobních údajů.

 

„Pro většinu funkcí inteligentního dopravního systému osobní údaje nepotřebujeme. Když automobily protínají trasu, není důležité, kdo je v autě, ale co je na opačné straně ulice,“ řekl Ralf Lenniger, senior viceprezident pro elektronická řešení v interiéru u Continental Automotive.

 

Například systém, jenž by vám mohl říci, kterou dálnici zvolit, by pouze potřeboval znát míru zahlcení silnice, nikoli jednotlivé polohy. Nebo systém, jenž by mohl určit, kdy je vozovka namrzlá a varovat dálniční oddělení konkrétního státu, by pouze potřeboval vědět, o jakou silnici se jedná, nikoli komu patří automobil, z něhož informace přišla.

 

Podle Borise Karsche, viceprezidenta strategie a rozvoje kalifornské společnosti Cubic Transportation Systems, ale budou osobní údaje nezbytné pro zajištění největších výhod systému. Ale bude nutné, aby s tím řidiči souhlasili. „Stále jste vystavováni reklamě, ale s reklamou, která bude cílena na vás, je nutné beze zbytku souhlasit. Svolení by mohlo vypadat tak, že pokud budete chtít výhody, vyjádříte souhlas. Musí se jednat o volbu spotřebitele. To je zásadní,“ tvrdí Karsch.