name | autoweek.cz

Volkswagen pozdržel plán vytvoření levné značky

Volkswagen pozdržel plán vytvoření levné značky

12.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen pozdržel svůj plán vytvořit značku pro levné automobily, neboť automobilka čelí problémům se splněním plánovaných nákladů.

V roce 2012 začal Volkswagen prověřovat možnost vydat se ve stopách nízkonákladových značek Dacia od Renaultu a Datsun od Nissanu. Kompletní modelová řada měla být připravena k prodeji v zemích s rozvíjejícími se trhy v roce 2015. Výroba nízkorozpočtových automobilů pro rozvíjející se trhy je klíčová pro splnění plánu Volkswagen Group stát se do roku 2018 největší automobilkou na světě.

Ve snaze snížit náklady na montáž Volkswagen uvedl, že bude používat již existující mechanické díly z modelů, které se už přestaly vyrábět nebo se jejich výroba blíží ke konci, namísto toho, aby vyvíjel nové drahé díly. Jenže po dvou letech příprav nízkonákladová značka narazila na strop rozpočtu, a to je teprve začátek. "Plán byl pozastaven, neboť automobilce se nedaří splnit cíle v oblasti nákladů," uvedl vedoucí vývoje značky u VW Heinz-Jakob Neusser.

Volkswagen má údajně problémy zajistit současně splnění cílů v oblasti bezpečnosti a kvality a přitom udržet nízkonákladovou cenu v rozmezí 6000 až 8000 eur, jakou automobilka u dosud nepojmenované značky očekává. Nejmenší a zatím nejlevnější model značky Volkswagen v Evropě je up!, jehož cena začíná na téměř 10 000 eur.

Automobil nové značky by se měl vyrábět především v Číně, kde jsou náklady na pracovní sílu nižší a která je současně největší trhem pro nízkorozpočtové automobily.  Volkswagen už v roce 2011 oznámil, že bude pracovat ve společném podniku s čínskou automobilkou FAW, aby do Číny do roku 2014 dostal nízkonákladový automobil. Tento projekt má dokonce i jméno: Kai Li, ale nakonec byl zaměřen jen na výrobu levných elektromobilů.

„Nemá cenu schválit vozidlo, které nesplňuje naše cíle,“ dodává Neusser s tím, že Volkswagen bude i nadále na splnění svých požadavků pracovat. Projekt VW se stále analyzuje, neboť se technici Volkswagenu diví, jak jsou jejich konkurenti, a to včetně bývalého potenciálního partnera Suzuki a stále ještě zvažovaného partnera Protonu, schopni stavět nízkonákladové automobily aniž sleví z kvality nebo ceny.

Volkswagen postrádá silnější zastoupení na rozvíjejících se trzích, jako jsou Indie a jihovýchodní Asie, kde dominují nízkorozpočtové modely. Mezitím do Asie míří nízkonákladové automobily od největších konkurentů Volkswagenu Hyundaie a Toyoty. Francouzský Renault při poklesu prodeje v Evropě těží z expanze do segmentu levných automobilů, jejichž podíl se z 30 % před dvěma lety dostal již na 41 % celosvětového prodeje skupiny.

Třebaže Renault dokáže být se značkou Dacia ziskový, Volkswagen se obává, že by jeho nízkonákladový automobil poškodil vlastní marže. „Zprávy o problémech s náklady ve vnitřních strukturách Volkswagenu nejsou nové,“ uvedl Arndt Ellinghorst z ISI Group v Londýně. „Avšak skutečnost, že stále narůstají i přes zavedení nové stavebnicové platformy MQB jsou poněkud znepokojivé.“