name | autoweek.cz

Volkswagen vstupuje na trh nákladních aut v USA

Volkswagen vstupuje na trh nákladních aut v USA

08.09.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Divize Volkswagen Truck & Bus vstupuje na severoamerický trh s nákladními automobily zakoupením 16,6 % akcií amerického výrobce nákladních vozidel Navistar International. Paradoxní je, že Navistar má, stejně jako VW, velké problémy s EPA. Navistar spolupracoval i s automobilkou Tatra.
Divize Volkswagen Truck & Bus, vytvořená v roce 2015, za 256 milionů dolarů získala 16,6 % akcií společnosti Navistar International. Volkswagen je už silně zastoupen na evropském trhu nákladních vozidel díky významnému podílu v automobilkách MAN a Scania. Ani jedna z nich ale nepůsobí v USA, kde trhu dominují Daimler, Volvo a Paccar.
 
Možné synergie
Volkswagen věří, že spolu s novým americkým partnerem ušetří velké peníze sdílením technologií a postupně i společnou výrobou při rozšíření působnosti na severoamerický kontinent. Významné synergické efekty by mělo přinést především sdílení pohonných jednotek. Navistar by měl těžit z přístupu ke špičkovým technologiím, kterými disponují evropské automobilky s ohledem na pohonné jednotky. Volkswagen naopak získá přínos z možnosti vyrábět nejdražší agregáty ve větším množství. Pro oba partnery v nové alianci by měl být přínosem i společný nákup důležitých komponent a dílů.
 
Volkswagen se chce rozšiřování působnosti po celém světě vstupováním na nové trhy stát nejvýznamnějším globálním výrobce nákladních vozidel s největší ziskovostí i poskytováním inovací zákazníkům. Podle prohlášení Volkswagenu toho chce dosáhnout během deseti let v rámci své Strategie 2025.
 
Navistar - vzestup a krize

Společnost International Harvester (IH) se z výrobce především zemědělských strojů ale i plynových turbín od roku 1985 zaměřila jen na výrobu lehkých a těžkých nákladních vozidel a vznětových motorů. V roce 1986 společnost změnila své jméno na Navistar International. Je mj. největším dodavatelem školních autobusů v USA - původně pod značkou AmTran, od roku 2002 IC Bus.
 
V roce 2003 byla vytvořena i divize Navistar Defense pro výrobu obrněných vozidel pro armádu. V roce 2010 divize Navistar Defence na výstavě Eurosatory v Paříži vystavovala vozidla ATX6 (pro dopravu kontejnerů) a ATX8 (pro dopravu mužstva) na bázi nákladních automobilů Tatra T815 6x6 resp. 8x8. Jejich plánované dodávky pro americkou armádu ani jinde ve světě se ale nerealizovaly, i když Navistar Defence má vozidla řady ATX stále ve své nabídce.
 
Navistar dlouhodobě spolupracuje s Ford Motor Company a obě společnosti vytvořily několik společných podniků. Po jistou dobu největší severoamerický výrobce nákladních vozidel v roce 2004 rozšířil výrobu i o velké pick-upy International XT. V roce 2007 se Navistar stal prvním výrobcem nákladních vozidel s hybridním pohonem.
 
Po roce 2007 Navistar začal mít velké problémy s plněním zpřísněných emisních limitů EPA. Poté firmu těžce zasáhla recese po finanční krizi a ztráta zakázek pro armádu. Spory s EPA vyvrcholily tím, že Navistar byl od roku 2012 nucen začít používat motory Cummins vybavené selektivní katalytickou redukcí SCR. Proto firma musela zrušit výrobu mnoha svých velkých vozidel a dostala se na pokraj kolapsu. V poslední době proto byl Navistar nucen realizovat tvrdý úsporný program. Navistar vede i nadále několik soudních sporů s agenturou pro životní prostředí EPA kvůli nedodržování emisních limitů NOx, takže v USA je v podobné situaci jako Volkswagen…