name | autoweek.cz

Významná výhoda Číny v elektromobilitě

Významná výhoda Číny v elektromobilitě

09.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čína má v oblasti malých elektromobilů nákladový náskok 10 000 eur. Uvedl to pro agenturu Reuters představitel významného dodavatele automobilek Forvia. Podle analýzy JATO jsou čínské elektromobily v průměru levnější než vozy se zážehovými motory.

Čínské automobilky mohou vyrobit elektromobil za cenu o 10 000 eur nižší než evropské automobilky. To je zásadní nákladová výhoda, která bude vyvíjet tlak na evropské výrobce na jejich domácím trhu. Uvedl to generální ředitel dodavatele automobilů společnosti Forvia Patrick Koller na veletrhu CES v Las Vegas. Společnost Forvia, která vznikla převzetím 82 % kontroly německého dodavatele Hella francouzskou společností Faurecia, je sedmým největším dodavatelem v rámci automobilového průmyslu na světě. Je dodavatelem mnoha čínských automobilek včetně vedoucího producenta v oblasti levných elektromobilů BYD.

 

„Elektrifikace je životně důležitá pro řešení změny klimatu, ale vysoké náklady na akumulátory hrozí, že omezí právo na mobilitu v západních demokraciích. Nevíme, jak vyrábět malá auta s cenově dostupnými akumulátory, Čína to ví. Malá elektricky poháněná vozidla pro městské použití mohou v Evropě stát o 10 000 eur (240 000 Kč) více než v Číně,“ uvedl Patrick Koller.

 

„Rychlé inovace jsou nutností pokud průmysl a západní demokracie doufají, že budou účinně bojovat proti změně klimatu aniž by to mělo negativní dopad na jejich ekonomiky nebo společnosti jako celku. Osobní mobilita je bez dalších inovací elektromobilů v ohrožení. Evropa musí následovat Čínu a vyvíjet malá elektrická auta s cenově dostupnými akumulátory,“ řekl Patrick Koller.

 

Patrick Koller dodal, že Čína vyrábí „dobrá elektricky poháněná vozidla“ a Evropa nebude schopna jejich dovoz zastavit. Problém podle Kollera je nebezpečnější pro Evropu než pro Spojené státy, protože vysoká cla na vozidla vyrobená v Číně udržují podíl Číny na americkém automobilovém trhu zanedbatelný.

 

Jak uvádí studie společnosti JATO Dynamics, která poskytuje analýzy trendů v automobilovém průmyslu, průměrná cena elektromobilu v Evropě od roku 2015 vzrostla ze 48 942 eur (1,18 milionu Kč) na 55 821 eur (1,34 milionu Kč) a ve Spojených státech z 53 038 eur (1,27 milionu Kč) na 63 864 eur (1,53 milionu Kč). Naopak v Číně klesla z 66 819 eur (1,60 milionu Kč) na 31 829 eur (764 000 Kč). Tím se v Číně dostala pod cenu vozů se zážehovými motory. Zatímco evropští spotřebitelé hledají levné elektromobily, ve Spojených státech je 70 % kupujících ochotno za elektromobil vydat kolem 50 000 USD (1,13 milionu Kč).

 

Koller uvedl, že čínští výrobci elektromobilů mohou vyrábět vozidla za nižší cenu, protože mají nižší náklady na výzkum a vývoj, nižší úroveň kapitálových výdajů a nižší náklady na pracovní sílu než jejich konkurenti v Evropě. Ač je čínská produkce vnímána jako méně kvalitní, nové čínské elektromobily si od evropských regulačních orgánů vysloužily pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti. Evropa je otevřená vozidlům dováženým z Číny a čínské automobilky i globální výrobci, jako je Tesla, spěchají, aby do Evropy zvýšili dodávky.

 

Podle francouzské poradenské společnosti Inovev, která se zabývá automobilovým průmyslem, má už Čína podíl 5,8 % na evropském trhu s elektrickými vozidly a v příštích letech předpovídá prudký nárůst, protože čínské značky vyrábějí více levnějších modelů.

 

Koller uvedl, že společnost Forvia bude více investovat v USA, částečně proto, aby využila federální pobídky vyplývající ze zákona o snížení inflace. Forvia vidí příležitosti v dodávkách technologie palivových článků pro severoamerické pickupy protože očekává uvedení pickupu s palivovými články na trh ve Spojených státech do roku 2025. Společnost Forvia investovala do společnosti Symbio, která se zabývá technologií palivových článků, a společnost Stellantis NV, která vlastní značku pickupů Ram, minulý měsíc uvedla, že rovněž jedná o investici do společnosti Symbio.