name | autoweek.cz
Vzestup elektromobility v Německu díky samoregistracím
24.11.2025 | Aktuality
Německý svaz autoservisů a opraven ZDK vidí za rostoucím počtem registrací nových elektromobilů výrazný nárůst samoregistrací. ZDK to interpretuje jako známku pokračující slabé poptávky po elektromobilech.
„Téměř každý čtvrtý nově registrovaný vůz v říjnu byl samoregistrován. Ukazuje to, že trh v současné době neodvozuje svůj růst od skutečné poptávky, ale je primárně poháněn umělými pobídkami od výrobců a prodejců. Když je čtvrtina nových registrací fakticky „pro vlastní potřebu“, ukazuje to, jak váhaví soukromí i firemní zákazníci ve skutečnosti jsou, zejména pokud jde o elektromobily,“ vysvětluje prezident Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (Německého svazu autoservisů a opraven) ZDK Thomas Peckruhn.
Samoregistrace výrobců a prodejců jsou podle oborového sdružení ZDK osvědčenou metodou pro dodržování přísných předpisů emisních limitů CO2 vozových parků. To zdůrazňuje nedostatky evropských předpisů: řeší pouze stranu nabídky, nikoli stranu poptávky.
Současná dynamika krátkodobých registrací je podle ZDK neobvykle silná. Struktura registrací Federálního úřadu pro motorovou dopravu KBA ukazuje, že tempo růstu elektromobilů (BEV) je výrazně nadhodnocené. V prvních deseti měsících letošního roku se samoregistrace BEV výrobci a prodejci zvýšily o 51 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku – na 102 520 vozidel. Během stejného období klesl počet nových soukromých registrací BEV o 7 % a počet firemních registrací (bez samoregistrací) klesl o 6,4 %.
„Ať už se podíváme na celkový trh nebo konkrétně na elektromobily, čísla jasně ukazují, že výrobci v současné době nesou značnou část prodejního břemene sami. Soukromá i komerční poptávka zůstává velmi utlumená a nevyvíjí se zdaleka tak dynamicky, jak by bylo nutné pro stabilní trh,“ zdůrazňuje Peckruhn.
Objevuje se také nežádoucí vedlejší efekt: vysoký počet samoregistrací v segmentu elektromobilů znatelně ovlivňuje zbytkovou hodnotu ojetých elektromobilů. Velké množství vozidel s krátkodobými registracemi se po několika měsících vrací na trh za výrazně snížené ceny a podle ZDK snižuje celkovou cenovou hladinu v segmentu ojetých vozů. To způsobuje další nejistotu mezi soukromými i komerčními zákazníky a ještě víc narušuje stabilní rozvoj trhu.
Z pohledu automobilového průmyslu se úvahy německé vlády o zavedení nové pobídky k nákupu s cílem rozšířit základnu elektromobility zasekávají v byrokratických detailech a neschopnosti plnit cíle sociální politiky.
„Dotace zaměřené výhradně na domácnosti s nízkými a středními příjmy by nevygenerovaly žádnou významnou poptávku. Tato cílová skupina potřebuje cenově dostupné ojeté vozy a navíc má velmi omezené možnosti levného soukromého nabíjení. Nabídka cenově dostupných malých a středních elektromobilů neustále roste a v příštím roce přibudou další modely. Hlavním důvodem slabé poptávky po elektromobilech není vysoká pořizovací cena, ale stále příliš vysoké náklady na nabíjení a dostupnost nabíjecí infrastruktury v obytných oblastech,“ říká prezident ZDK.
Pro lidi, kteří žijí v podnájmu, je nabíjení vozidel skutečným problémem. To platí pro víc než 60 % domácností. K tomu je třeba připočítat domácnosti v bytových domech bez vlastních parkovacích míst.
„Navzdory generálnímu plánu pro nabíjecí infrastrukturu německá vláda přehlíží skutečný problém nadměrně vysokých cen nabíjení a nedostatku nabíjecích stanic v obytných oblastech. Snížení nákladů na přenos a síťových poplatků pro dodavatele elektřiny by bylo klíčovým krokem. Výrobci elektřiny musí nést odpovědnost za zajištění dostupných tarifů nabíjení a široké dostupnosti nabíjecí infrastruktury v obytných čtvrtích,“ požaduje Thomas Peckruhn.
Text podle podkladů ZDK
Foto: EnBW a ZDK via Autoren-Union Mobilität
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
