name | autoweek.cz

Zázračné akumulátory na dosah?

Zázračné akumulátory na dosah?

29.11.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Akumulátory by elektromobilům mohly poskytnou 10x delší dojezd a 10x rychlejší dobíjení. Tento akumulátor snů by se skutečně mohl brzy stát skutečností.

Největší překážkou masového rozšíření elektrických automobilů je příliš krátký dojezd a příliš dlouhá doba dobíjení. Co by se ale stalo, kdyby se technologie akumulátorů zdokonalila tak, že by vám umožnila ujet najednou 800 km a pak akumulátor dobít během 10 sekund? Pak už by se elektromobilita opravdu stala námětem k zamyšlení pro ty, kteří investují miliardy do ropovodů a rafinérií.

Tento sen příznivců elektromobility by možná mohl být dosažitelný už za pár let. Výzkumní pracovníci z Northwestern University totiž přicházejí s elektrodou lithio-ionového akumulátoru, který by podle nich mohl mít až desetinásobnou kapacitu současných akumulátorů a mohl by se dobíjet desetkrát rychleji. A co je nejpozoruhodnější, na trh by se mohl dostat během tří až pěti let.

Průlomového objevu bylo dosaženo vrstvením silikonu mezi vrstvy grafenu. Normálně je anoda z grafenu, jenže ta je schopna vázat pouze jediný atom lithia na šest atomů uhlíku. Týmu z university Northwestern dokázal stabilizovat silikon mezi dvěma vrstvami grafenu (normálně silikon při dobíjení expanduje), což maximalizuje množství vázaných ionů a tím zvyšuje kapacitu akumulátoru. Vytvořených mikroskopických otvorů (průměr 10 až 20 nm) ve vrstvách grafenu umožňuje rychlejší dobíjení.

Vědci z Northwestern University vytvořili nový typ anody pro lithio-ionové akumulátory, které je možné dobíjet jako akumulátory v mobilních telefonech a iPodech. Tato anoda umožňuje mnohem rychlejší nabíjení a náboj vydrží desetkrát déle než u současné technologie. Výzkumníci tvrdí, že tato technologie povede ke vzniku mnohem účinnějších a současně menších akumulátorů, které budou použitelné v  automobilech s elektrickým pohonem.

„Objevili jsme způsob, jak na začátku životnosti baterie prodloužit stav nabití akumulátoru desetkrát,“ uvedl Harold H. Kung, profesor chemického a biologického inženýrství a hlavní autor zprávy. „Dokonce i po 150 dobitích, což odpovídá jednomu nebo více rokům provozu, bude tento akumulátor stále pětkrát účinnější než současné lithium-ionové akumulátory.“