name | autoweek.cz

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

25.07.2022 | | Statistiky

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel za letošní první pololetí Cebia Summary 2/2022.

Na trhu ojetých aut letos dochází k výraznému zdražování. V první polovině roku narostla průměrná cena za ojeté auto meziročně o 18 % na 289 000 Kč. Oproti prvnímu čtvrtletí letošního roku jde o nárůst o 6 %. Zároveň klesl průměrný počet najetých kilometrů na 149 000 km, což ale vzhledem ke stáří vozidel může být spíše dáno tím, že dochází k častějšímu stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty.
 
Průměrné stáří prodávaných vozů mírně vzrostlo z 9,1 roku na 9,5 let, přičemž došlo k výraznému zestárnutí ojetin s českým původem. Zatímco loni ve stejném období vykazovaly průměrný věk 7,1 roku, letos to bylo 8,3 roku. Naplno se tak začalo projevovat to, že na trhu chybí nové vozy a následně mladé ojetiny. Naopak průměrné stáří prodávaných vozů se zahraničním původem meziročně mírně kleslo z 10,9 na 10,6 roku.
 
Počet ojetých osobních automobilů dovezených ze zahraničí v letošním roce do České republiky se meziročně zvýšil o 6,9 % na 89 307 aut. Dovoz ze zahraničí se vrátil na hodnotu před pandemií koronaviru. Průměrné stáří těchto vozidel bylo 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činil 51,56 % a podíl vozidel nad 15 let 22,81 %, což je téměř o 1,2 % víc než loni. Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních automobilů se každým rokem zvyšuje - ke konci letošního prvního čtvrtletí dosahovalo 15,65 roku.
 
Většina ojetých osobních vozidel, která se letos prodávala, měla zahraniční původ. Podíl aut s českým původem tvořil 42 % nabídky, což znamená, že meziročně došlo k dalšímu poklesu zastoupení českých vozů na trhu. Ještě loni totiž byl jejich podíl téměř 48 %. Rostl naopak podíl aut s deklarovaným německým původem, který letos za první pololetí dosáhl téměř 22 %, což byl meziroční nárůst o zhruba 3 %. Zvýšil se také podíl vozidel dovezených z Rakouska, které se svým počtem prakticky dotáhly na vozy dovezené z Itálie, jejichž podíl meziročně naopak klesl. Podíl aut ze Slovenska se meziročně více než zpětinásobil na 2,2 %.
 
Zatímco do března se prodávaly vozy v průměru za 69 dní, za prvních šest měsíců už vykázaly průměrnou rychlost prodeje 61 dní. Loni se ve stejném období auta prodávala průměrně za 96 dní. Toto období však bylo ovlivněno pandemií koronaviru a uzavřením prodejních míst. Průměrná doba prodeje s Cebia Reportem je ještě o 9 dní kratší a dosahuje pouhých 52 dní.
 
Letos došlo k průlomovému poklesu podílu vozů na naftu, neboť poprvé nepatrně klesly pod hranici 50 %. Jejich podíl na velkých inzertních portálech dosáhl 49,89 %, zatímco vloni ve stejném období vykazovaly podíl 54,6 %. Pokles vozů s motory na naftu je dlouhodobý. Naopak vozy na benzin zvýšily svůj podíl z loňských 42,1 % na 46,98 %.
 
Podíl vozidel bez platné STK poklesl meziročně o 3 % na 19,7 %. Podíl prodávaných ojetých vozů deklarovaných jako po prvním majiteli meziročně klesl z 52,2 % na 48 %. Podíl aut, u kterých prodejci tvrdí, že jsou nehavarovaná, dosáhl 99,27 %, což je meziročně prakticky beze změny a ukazuje to na to, jak velmi častou praktikou je zatajování havárií na českém trhu. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich a v případě desetiletých je po havárii 60 %.