name | autoweek.cz

120 let tradice - 3. část

120 let tradice - 3. část

15.03.2017 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Rok 2017 je pro automobilku Tatra velmi významný. Právě před 120 lety bylo rozhodnuto o stavbě prvního vozidla se spalovacím motorem. V nových podmínkách Tatra maximálně vychází vstříc potřebám svých zákazníků.
Přelomem v novodobé produkci Tatry se stal zákaznický projekt LIWA. Na základě požadavků koncového odběratele byl do vozidla T 816 8x8 implantován kapalinou chlazený motor KHD Deutz společně s automatickou převodovkou Twin Disc. Vítězný tendr pro armádu Spojených arabských emirátů neznamenal jen sérii dodaných 1127 vozidel, ale též posun ve strategii výroby.
 
Postupně vznikly modelové řady vozidel Armax (1999-2014) a Force (1999-2014). První vycházela z civilní produkce T 815-2, která přijala pojmenování TerrN01 (1997), a tzv. militarizací připravovala vozidla vhodná pro použití ve speciálních službách. Druhá řada speciálu Force stavěla na možnostech zabudování motorů a převodovek cizí provenience do originální tatrovácké koncepce automobilu. Pro práci v nejtěžším terénu vznikla civilní řada T 163 Jamal (1999) s kapotovou kabinou.
 
Výrazný úspěch Tatra dosáhla ve vývoji vlastních vzduchem chlazených motorů. Jako první a jediná na světě homologovala vznětový motor V8 s přeplňováním, mezichladičem stlačovaného vzduchu a mechanickým vstřikovacím čerpadlem s emisní specifikací Euro III. Později v roce 2006 po vybavení motoru systémem technologie SCR též jako specifikaci Euro IV a v roce 2009 Euro V, to vše s mechanicky řízeným vstřikovacím čerpadlem.
 
V roce 2002 zakoupila Tatra duševní vlastnictví, práva a technickou dokumentaci k výrobě středně těžkého vojenského vozidla Ross R210 schváleného pro provoz v Armádě České republiky. Úspěšnou modernizací vozu s žebřinovým rámem a tuhými nápravami vstoupila v roce 2004 do spojení s AČR a později (2006) do potvrzeného kontraktu na přezbrojení 556 středně těžkých vojenských vozidel modelem Tatra 810 ATS. Zákaznický projekt modernizace vycházel z možností původního rámu klasické koncepce, kabiny a motoru Renault, převodovky ZF a tuhých portálových náprav Tatra-Rigid. Civilních verzí se vozy řady T 810, dnes Tactic, dočkaly v roce 2009.
 
Mezitím se v konstrukci a vývoji intenzivně pracovalo na nové modelové řadě speciálních vozidel, původně označené jako T 815-7 (2006), později, v roce 2016, jako Force. Mezi modely nové řady jsou silné unifikační vazby, jejich konstrukce však dovoluje velkou variabilitu použitých motorů a hnacích traktů. Vedle vzduchem chlazených motorů Tatra mohou být použity též kapalinou chlazené motory Cummins či Caterpillar a automatické převodovky Allison. Stejně tak lze kromě mechanicky ovládané převodovky použít převodovku automatizovanou. Nízká stavba kabiny a celého vozidla dovoluje jednoduchou přepravu ve standardních leteckých prostředcích.
 
Záhy po uvedení vozidel T 815-7 do sériové výroby přišly na svět i její civilní aplikace (2009), z nichž nejdůležitější se stala hasičská cisternová stříkačka CAS 30 S3R.
 
Původní páteřní výrobní program, vozy řady TerrN01, prošel v roce 2010 modernizací a nabídl, stejně jako vozy řady T 815-7, automatizovaný systém řazení Tatra-Norgren. O rok později vyvrcholila spolupráce s automobilkou DAF Trucks v projektu vozidel obchodní řady Tatra 158 Phoenix. Ta se stala nosným obchodním programem. Došlo k výrazné unifikaci podvozků řad Phoenix a 815-7, které jsou osazeny pneumatickým systém odpružení na všech nápravách.
 
V roce 2013 byl postaven první šestinápravový speciál řady T 815-7 v civilním provedení. Stavba předznamenala skupinu „stonožek“, tj. vícenápravových podvozků schopných nést vrtné soupravy či jiné zákaznické nástavby. Vrcholem byla v roce 2015 vyrobená osminápravová Tatra 815-7 s pohonem 16x8, délkou 18 080 mm a celkovou hmotností 84 t – nejdelší a nejtěžší Tatra v historii.
 
V roce 2014 vstoupila na trh varianta Phoenix Euro 6, u níž bylo kromě standardního 13 l motoru možné využít též motoru o zdvihovém objemu 11 l.
 
V roce 2016 dostala vozidla obchodní řady Force (T 815-7) modernizovanou kabinu a vybrané modely vozidel s podvozky typové řady I, tedy výhradně s pneumatickým odpružením všech náprav, kotoučové brzdy.
 
V roce 2017 je automobilka Tatra Trucks ve vynikající kondici. Vozidla tří klíčových obchodních řad, Phoenix, Force a TerrN01, zákazníkům nabízejí efektivní řešení všech typů nákladní přepravy. Od stavebního provozu přes těžařský, lesnický, zemědělský, komunální, hasičský a záchranářský až po segment armádní a speciální, kde dominují vozy obchodních řad Force a Tactic, popřípadě zákaznické projekty.