name | autoweek.cz

1210 km na jedno nabití

1210 km na jedno nabití

07.01.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Start-up ONE předvedl prototyp akumulátoru umožňujícího dojezd standardního elektromobilu 1210 km.
Dva roky starý start-up z Michiganu Our Next Energy (ONE) oznámil, že úspěšně testoval prototyp svého nového akumulátoru ve voze Tesla Model S, který na jedno dobití ujel 1210 km. Dosažený dojezd s akumulátorem ONE je daleko za hranicemi i těch nejlepších současných elektrických vozidel. Akumulátor využívá technologii nazvanou Gemini s vlastním systémem řízení energie a chemii společnosti ONE.
 
Podle zakladatele a generálního ředitele ONE Mujeeba Ijaze chce firma ONE začít vyrábět akumulátory poskytující podobný dojezd, tedy přibližně dvojnásobný než většina stávajících elektricky poháněných vozidel, už do konce roku 2023. Ještě do konce roku 2022 chce nabídnou akumulátor Aries s lithium-železo-fosfátovou (LFP) chemií v unikátní architektuře Structural Cell to Pack s nejvyšším známým poměrem buněk k bloku 76 %. Tento akumulátor umožňuje eliminovat potřebu kobaltu a niklu.
 
„Máme v plánu akumulátory vyrábět ve Spojených státech a věříme, že to lze zvládnout ekonomicky,“ tvrdí 30letý Ijaz. Ijaz je bývalý vedoucí pracovník společností Apple a A123 Systems, kde vedl týmy vyvíjející bateriové systémy.
 
Společnost ONE se zaměřila na vývoj pokročilého akumulátoru s dlouhým dojezdem využívající bezpečnější a udržitelnější materiály a zároveň ukládá více energie do menších a levnějších bloků. Mujeeb Ijaz o akumulátoru Gemini řekl: „Chceme odstranit nikl i kobalt, ale nechceme se vzdát energetické hustoty. Naším cílem je znovu vynalézt chemii akumulátorů a architekturu článků abychom zajistili dojezd alespoň 1200 km mezi nabitími.“
 
Ijaz uvedl, že ONE si pro předvedení svého prototypu vybral Teslu Model S protože tento vůz má vysokou účinnost a poměrně velký akumulátor, takže poskytuje dostatek prostoru pro produkt ONE Gemini. Zatímco Tesla používá akumulátor s kapacitou 103,9 kWh, prototyp Gemini společnosti ONE má při srovnatelném objemu a hmotnosti 331 kg kapacitu 207,3 kWh a energetickou hustotu 416 Wh/l (u akumulátoru Aries to je 287 Wh/l).
 
Testování se podle informace společnosti ONE uskutečnilo na silnicích napříč státem Michigan koncem prosince při průměrné rychlosti 89 km/h. Dosažený dojezd znamená, že vůz s tímto akumulátorem vykázal jen průměrnou hodnotu 5,84 km/1 kWh resp. relativně vysokou spotřebu energie 17,1 kWh/100 km.