name | autoweek.cz

Zdravíme z Motor City!

Zdravíme z Motor City!

01.05.2024 | | Aktuality

Joseph White, globální korespondent agentury Reuters pro automobilový průmysl shrnuje dění posledních dní.

Dnes máme dobrou zprávu pro akcionáře Tesly, kteří se obávají, že Elon Musk tráví příliš mnoho času na sociálních sítích a vesmírných lodích. Tesla jako král nové techniky je zpět! Musk dělá v Číně obchody jako hlava státu, propouští vysoké manažery Tesly, kteří nesplňují jeho očekávání, a snižuje náklady. Wall Street to miluje, i když někteří akcionáři Tesly ne.

 

Možná si myslíte, že Musk vedl kampaň o hlasy akcionářů za obnovení dohody o platu 56 miliard dolarů. A máte pravdu. Muskova vlna aktivity v Tesle je pro dnešek hlavním tématem. Ale je toho víc: evropské automobilky mají těžký začátek roku a americké automobilky čelí novému termínu pro instalaci technologie, která chrání chodce.

 

Proč čekat do zítřka? Je První máj! Připoutejme se a jedeme.

 

Musk sází na FSD a Čínu

Elon Musk si oblékl oblek a kravatu a o víkendu odletěl do Pekingu, kde ho jako hostující hlavu státu přivítal čínský premiér a investoři ho pak povzbudili jako rockovou hvězdu. To, co dokázal, bude jasné za měsíce, možná roky. Ale investoři byli určitě rádi, že Musk věnoval tolik energie Tesle. Akcie nejhodnotnějšího výrobce automobilů na světě od 22. dubna vzrostly o 36 %, což představuje zhruba 165 miliard dolarů k tržní kapitalizaci společnosti. Je to dobré načasování – do hlasování akcionářů o obnovení Muskovy platové dohody z roku 2018 ve výši 56 miliard dolarů, zrušené soudcem z Delaware, zbývá šest týdnů.

 

Zprávy, že Musk možná zajistil Pekingu požehnání k uvedení technologie autonomního řízení Tesly Full Self Driving v Číně, přidaly k tržní kapitalizaci Tesly 90 miliard dolarů a vytrestaly krátkodobé držitele akcií Tesly, kteří se akcií společnosti zbavili.

 

Krátkodobí držitelé akcií Tesly nejsou jediní, koho Musk rozčiluje. Seznam vedoucích pracovníků Tesly, kteří odcházejí nebo jsou vytlačováni v souvislosti s tím jak se Musk znovu prosazuje, neustále roste. Musk odvolal vedoucího oddělení nových produktů Tesly a její úspěšné divize nabíjecích systémů a naznačil plány na propuštění stovek zaměstnanců z jejich oddělení. Webová stránka s technickými zprávami citovala Muskův e-mail, kde požaduje, aby vedení Tesly bylo „tvrdým jádrem“ při snižování nákladů.

 

Muskovo obnovené úsilí o snižování nákladů dává smysl ve světle nových údajů ukazujících 8% pokles poptávky po nových Teslách v Kalifornii během prvního čtvrtletí. V Číně je plusem vyhlídka, že by Tesla mohla začít prodávat technologii FSD novým zákazníkům. Ale tím to nekončí, protože vede cenovou válku s čínským BYD.

 

FSD v současné době neumožňuje řidičům bezpečně se naladit a nechat své Tesly projíždět po silnici bez dozoru. Jedná se o takzvaný systém „úrovně 2“, který je na hony vzdálen Muskově vizi technologie, která umožňuje majitelům Tesly vydělávat peníze pronájmem jejich vozidel jako robotaxi.

 

FSD společnosti Tesla vstupuje na hyperkonkurenční trh, kde mají čínští rivalové náskok v mapování a řízení složitosti dopravy v megaměstech, stejně jako regulační výhodu v domácím prostředí. Z pohledu Pekingu je umožnění Tesle vyvinout autonomní řízení v Číně jako hodit velkého sumce do bazénu. Ostatní ryby – v tomto případě čínští výrobci autonomních vozidel – to posílí nebo budou sežrány. Je to win-win řešení pro čínské státní plánovače, kteří chtějí být na čele světového vývoje AI.

 

Není jasné, jaké podmínky Musk přijal, aby přinesl technologii FSD do Číny. Peking přísně omezuje přenosy dat ze země. Bude Tesla moci posílat data shromážděná kamerami na vozidlech v Číně ze země ke zpracování jejími megapočítači s umělou inteligencí Nvidia H100? Washington v současné době omezuje dodávky nejvýkonnějších počítačových čipů AI, jako je H100, do Číny, což by Tesle mohlo ztížit rozšiřování jejích center AI v Číně.

 

Jsou to američtí poslanci, kteří odsoudili Ford za spolupráci s čínským CATL při výrobě akumulátorů ve Spojených státech, a kteří dávají Muskovi svolení ke spolupráci s čínským Baidu na vývoji AI pro automatizaci vozidel v Číně?

 

Nedotýkejte se tohoto displeje.

 

Těžké časy pro evropské automobilky

Volkswagen, Stellantis a Mercedes-Benz vykázaly za první čtvrtletí slabší prodej a příjmy. Z poklesu jsou obviňovány slabší poptávka, uvádění nových modelů a vysoké úrokové sazby. Šedá obloha nad Evropou kontrastuje s poměrně pozitivními výhledy General Motors a Ford zveřejněnými minulý týden. To ukazuje, jak výjimečný je severoamerický trh pickupů se spalovacími motory a jak dominance Fordu a GM na tomto trhu kompenzuje jejich slabost téměř všude jinde.

 

Volkswagen, Stellantis a Mercedes jsou skutečně globální podniky (nehledě na to, že Stellantis vlastní detroitské automobilky Ram a Jeep) a globální automobilový trh najel na hrbolatou silnici. Jaký je výhled do budoucna? Mercedes uvádí, že bude pevně držet své ceny. Stellantis se zavázal snížit současné obrovské zásoby. Volkswagen se drží svého celoročního výhledu zisku a tvrdí, že druhá polovina roku bude lepší než ta první.

 

Nová iniciativa Washingtonu pro bezpečnost chodců

Bidenova administrativa vydala nové pravidlo, které vyžaduje, aby všechna nová vozidla měla pokročilý systém automatického brzdění schopný zastavit auto před chodci ve dne i v noci. Výrobci automobilů musí tomuto požadavku vyhovět do roku 2029 – o dva roky později, než bylo původně navrhováno.

 

Počet úmrtí chodců na amerických silnicích vzrostl na nejvyšší úroveň od roku 1981, protože motoristé přešli na ještě větší pickupy a SUV. Většina výrobců automobilů v USA již svá vozidla vybavuje automatickými systémy nouzového brzdění navrženými tak, aby zabrzdily, když senzory detekují hrozící kolizi. Nová pravidla stanoví pro tyto systémy konkrétnější a přísnější požadavky.

 

Rychlá kola

Společnost BYD během prvního čtvrtletí zvýšila zisk o 10,6 %, a to navzdory cenové válce při prodeji elektromobilů a slabší ekonomice v Číně. Toto tempo růstu bylo pro BYD nejpomalejší od roku 2022. Tržby a zisk Tesly ve stejném období klesly.

 

Hyundai hledá hybridy pro rozšíření prodeje v Indii. Jihokorejský výrobce automobilů přesouvá pozornost na hybridy v reakci na rostoucí prodeje těchto vozidel na indickém trhu – stejný spotřebitelský trend se také prosazuje ve Spojených státech a Evropě.