name | autoweek.cz
83. 24 hodin Le Mans
14.06.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Před 263 500 diváky Porsche získalo po 17 letech své 17. vítězství v Le Mans. Překvapením nebylo vítězství Porsche, ale to, že vítězný vůz řídili nováčci v kategorii LMP1.
Nico Hülkenberg se stal prvním debutantem, který v Le Mans zvítězil od roku 1998 (tehdy to byl Laurent Aielo), a prvním aktivním pilotem formule 1 od roku 1991, kdy zde vyhráli Bertrand Gachot a Johnny Herbert.
Spolu s Hülkenbergem řídili vítězný vůz Nick Tandy a Earl Bamber (ten jako první Novozélanďan po Chrisi Amonovi a Bruce McLarenovi, kteří zde v roce 1966 dovedli k prvnímu vítězství vůz Ford), oba jen se zkušenostmi ze závodů Porsche Supercupu. S vozem Porsche 919 Hybrid před tím absolvovali jen šestihodinovku ve Spa, kde se ale dopustili mnoha chyb. Těch se v Le Mans jako jediná posádka vyvarovali, a to rozhodlo o jejich prvenství v závodě, v němž nebyli nejrychlejší.
Také na druhém místě dojelo Porsche - vůz v červeném zabarvením připomínajícím barvu vozu Porsche 917, který zde v roce 1970 dosáhl pro značku první vítězství. Jeho hvězdná posádka s bývalou hvězdou F1 Markem Webberem, ve F1 nevyužitým talentem Brendonem Hartleyem a zkušeným vytrvalcem Timem Bernhardem dlouho bojovala o vedoucí pozici s vozy Audi. Jenže dvě kolize s pomalejšími vozy znamenaly rozhodující ztrátu.
S nejrychlejším Porsche, které vyhrálo kvalifikaci, se Neel Jani a Romain Dumas ocitli po potížích s brzdami mimo trať. Ani dva tvrdé nárazy do bariéry je nevyřadily, nicméně nutné opravy znamenaly konec nadějí na vítězství.
Audi dlouho pomýšlelo na výhru. Především André Lotterer a Felipe Albuquerque dávali vozům Porsche hodně zabrat. Na vedoucí pozici se střídali jezdci Porsche a Audi podle toho, jak jim vycházely zastávky v boxech. Jenže za svítání Porsche zrychlily a jezdci Audi už neměli žádné rezervy výkonu, aby na to dokázali zareagovat.
U Audi se navíc nevyvarovali chyb a na vozech se objevily drobné problémy. Nejprve měl Fässler defekt pneumatiky a poté Loic Duval nezvládl předjíždění pomalejších vozů a vůz nárazem do bariéry značně zdemoloval. Podařilo se mu ale s vrakem dojet do depa. Mechanici jej rychle vyslali na trať jen s minimální ztrátou, umožněnou výjezdem Safety Caru kvůli nutné opravě Duvalem zdemolovaných svodidel. V závěru mělo do té doby nejrychlejší Audi řízené Bonanomim technické problémy.
Závod ukázal i zákulisní rivalitu. V boxu Audi totiž byl k vidění šéf koncernu Volkswagen (do něhož patří i Porsche) Martin Winterkorn, ale u Porsche nakonec vítězství oslavoval Wolfgang Porsche.
Toyoty jely bez větších potíží, až na jednu menší kolizi, ale rychlostí německým vozům naprosto nestačily. Jejich odstup nakonec byl až deprimující.
Pozoruhodné je, že všech osm prototypů LMP1 s hybridním pohonem tří značek bojujících v seriálu WEC dojelo do cíle.
Tři nezvyklé vozy Nissan GT-R LM Nismo sice nedojely, ale zanechaly celkem sympatický dojem, i když na elitu LMP1 zatím zdaleka nestačí. Nezvyklý koncept s pohonem předních kol znamenal, že tyto vozy byly jedny z nejrychlejších na rovinkách, ale velmi pomalé v zatáčkách. Navíc změť potrubí a kabelů pod přední kapotou, kde se nachází i převodovka, rekuperační systém a řízení, musí být pro mechaniky noční můrou.
Švýcarské vozy Rebellion-AER R-One měly při prvním startu mnoho drobných problémů, ale dojely do cíle a vyhrály kategorii LMP1 Privateer.
V kategorii LMP2 dělilo vítězného Nicolase Lapierra se zcela novým vozem ORECA 05-Nissan a druhý vůz v cíli, jímž byl loňský vítěz Jota Sport, pouhých 48 s!
V kategorii GTE Pro byly nejrychlejší vozy Aston Martin, ale technické potíže a nehody je vyřadily ze hry. Potíže měly i poté vedoucí vozy Ferrari, takže nakonec už osmé vítězství získal po tradičně spolehlivé jízdě jediný startující vůz Corvette C7.R (druhý v tréninku sešrotoval Jan Magnussen).
Více najdete na www.motorsport-ing.cz
Spolu s Hülkenbergem řídili vítězný vůz Nick Tandy a Earl Bamber (ten jako první Novozélanďan po Chrisi Amonovi a Bruce McLarenovi, kteří zde v roce 1966 dovedli k prvnímu vítězství vůz Ford), oba jen se zkušenostmi ze závodů Porsche Supercupu. S vozem Porsche 919 Hybrid před tím absolvovali jen šestihodinovku ve Spa, kde se ale dopustili mnoha chyb. Těch se v Le Mans jako jediná posádka vyvarovali, a to rozhodlo o jejich prvenství v závodě, v němž nebyli nejrychlejší.
Také na druhém místě dojelo Porsche - vůz v červeném zabarvením připomínajícím barvu vozu Porsche 917, který zde v roce 1970 dosáhl pro značku první vítězství. Jeho hvězdná posádka s bývalou hvězdou F1 Markem Webberem, ve F1 nevyužitým talentem Brendonem Hartleyem a zkušeným vytrvalcem Timem Bernhardem dlouho bojovala o vedoucí pozici s vozy Audi. Jenže dvě kolize s pomalejšími vozy znamenaly rozhodující ztrátu.
S nejrychlejším Porsche, které vyhrálo kvalifikaci, se Neel Jani a Romain Dumas ocitli po potížích s brzdami mimo trať. Ani dva tvrdé nárazy do bariéry je nevyřadily, nicméně nutné opravy znamenaly konec nadějí na vítězství.
Audi dlouho pomýšlelo na výhru. Především André Lotterer a Felipe Albuquerque dávali vozům Porsche hodně zabrat. Na vedoucí pozici se střídali jezdci Porsche a Audi podle toho, jak jim vycházely zastávky v boxech. Jenže za svítání Porsche zrychlily a jezdci Audi už neměli žádné rezervy výkonu, aby na to dokázali zareagovat.
U Audi se navíc nevyvarovali chyb a na vozech se objevily drobné problémy. Nejprve měl Fässler defekt pneumatiky a poté Loic Duval nezvládl předjíždění pomalejších vozů a vůz nárazem do bariéry značně zdemoloval. Podařilo se mu ale s vrakem dojet do depa. Mechanici jej rychle vyslali na trať jen s minimální ztrátou, umožněnou výjezdem Safety Caru kvůli nutné opravě Duvalem zdemolovaných svodidel. V závěru mělo do té doby nejrychlejší Audi řízené Bonanomim technické problémy.
Závod ukázal i zákulisní rivalitu. V boxu Audi totiž byl k vidění šéf koncernu Volkswagen (do něhož patří i Porsche) Martin Winterkorn, ale u Porsche nakonec vítězství oslavoval Wolfgang Porsche.
Toyoty jely bez větších potíží, až na jednu menší kolizi, ale rychlostí německým vozům naprosto nestačily. Jejich odstup nakonec byl až deprimující.
Pozoruhodné je, že všech osm prototypů LMP1 s hybridním pohonem tří značek bojujících v seriálu WEC dojelo do cíle.
Tři nezvyklé vozy Nissan GT-R LM Nismo sice nedojely, ale zanechaly celkem sympatický dojem, i když na elitu LMP1 zatím zdaleka nestačí. Nezvyklý koncept s pohonem předních kol znamenal, že tyto vozy byly jedny z nejrychlejších na rovinkách, ale velmi pomalé v zatáčkách. Navíc změť potrubí a kabelů pod přední kapotou, kde se nachází i převodovka, rekuperační systém a řízení, musí být pro mechaniky noční můrou.
Švýcarské vozy Rebellion-AER R-One měly při prvním startu mnoho drobných problémů, ale dojely do cíle a vyhrály kategorii LMP1 Privateer.
V kategorii LMP2 dělilo vítězného Nicolase Lapierra se zcela novým vozem ORECA 05-Nissan a druhý vůz v cíli, jímž byl loňský vítěz Jota Sport, pouhých 48 s!
V kategorii GTE Pro byly nejrychlejší vozy Aston Martin, ale technické potíže a nehody je vyřadily ze hry. Potíže měly i poté vedoucí vozy Ferrari, takže nakonec už osmé vítězství získal po tradičně spolehlivé jízdě jediný startující vůz Corvette C7.R (druhý v tréninku sešrotoval Jan Magnussen).
1. | Hülkenberg/Tandy/Bamber | Porsche 919 Hybrid | 395 kol | M | 1. LMP1 |
2. | Webber/Hartley/Bernhard | Porsche 919 Hybrid | 394 kol | M | 2. LMP1 |
3. | Lotterer/Fässler/Treluyer | Audi Sport Team Joest R18 e-tron | 393 kol | M | 3. LMP1 |
4. | Duval/di Grassi/Jarvis | Audi Sport Team Joest R18 e-tron | 392 kol | M | 4. LMP1 |
5. | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid | 391 kol | M | 5. LMP1 |
6. | Wurz/Conway/Sarrazin | Toyota Gazoo TS040 Hybrid | 387 kol | M | 6. LMP1 |
7. | Albuquerque/Bonanomi/Rast | Audi Sport Team Joest R18 e-tron | 387 kol | M | 7. LMP1 |
8. | Davidson/Buemi/Nakajima | Toyota Gazoo TS040 Hybrid | 386 kol | M | 8. LMP1 |
9. | Howson/Lapierre/Bradley | KCMG Oreca 05-Nissan | 368 kol | D | 1. LMP2 |
10. | Turvey/Evans/Dolan | Jota Gibson-Nissan | 368 kol | D | 2. LMP2 |
17. | Gavin/Milner/Taylor | Corvette Racing C7.R | 337 kol | M | 1. GTE Pro |
Pozn.: M = Michelin, D = Dunlop |
Více najdete na www.motorsport-ing.cz
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz