name | autoweek.cz

85 let aut se značkou Škoda

85 let aut se značkou Škoda

10.05.2011 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Před 85 lety na silnice vyjel první osobní automobil s logem Škoda. Luxusní limuzína Škoda-Hispano Suiza nesla jako první automobil logo s okřídleným šípem. První vůz dne 10. května 1926 převzal československý prezident Masaryk.

Před 85 lety poprvé sjel z pásu automobil s logem Škoda. Luxusní limuzína Škoda-Hispano Suiza byla prvním automobilem s nezaměnitelnou značkou české automobilky. Do roku 1929 bylo celkem vyrobeno pouhých 100 kusů.

Licenci pro výrobu tohoto vozu koupil plzeňský průmyslový koncern Škoda od původně španělské firmy Hispano-Suiza už v roce 1924, tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu.

Na jaře 1925 byla zahájena výroba a v květnu 1926 byl dokončen první vůz. Ten převzal dne 10. května 1926 československý prezident Masaryk. Dalšími zákazníky a majiteli tohoto vozu byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa i ze zahraničí.

Každý vůz Škoda-Hispano Suiza 25/100 hp byl vyroben na zakázku dle přání zákazníka. Karoserie byly díly předních karosáren té doby - firem Brožík, Jech a později i Laurin & Klement. Každý vůz tedy byl originál. V závislosti na výbavě měl hmotnost až 2700 kg a dosahoval největší rychlosti až 140 km/h.

Luxusní výbavě vozu Škoda-Hispano Suiza odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 000 korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu. V závislosti na konkrétní výbavě mohla vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 000 korun. Pro porovnání: malá Škoda 422 tehdy stála 38 000, velká limuzína Škoda 860 zhruba 120 000 korun.

Výrobce vůz popisoval: „Škoda-Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů.“