name | autoweek.cz

ACEA se obrací na EU

ACEA se obrací na EU

14.06.2023 | Aktuality

Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA vysílá varování. Kritické suroviny a zákony o čistém nulovém průmyslu: pomoc nebo překážka konkurenceschopné průmyslové politiky EU?

Bez přístupu ke kritickým surovinám a čistě nulovým technologiím nemůžeme dekarbonizovat odvětví silniční dopravy. Americký zákon o snižování inflace IRA a čínské masivní pobídkové programy na podporu průmyslových investic představují vážnou hrozbu pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.

 

Začátkem tohoto roku EU signalizovala, že je připravena reagovat, protože hrozbu, kterou pro průmysl EU představují Čína a USA, je stále obtížnější ignorovat. EU představila svůj průmyslový plán Green Deal GDIP a mezi ústřední body svého průmyslového plánu uvedla zákon o kritických surovinách CRMA a zákon o čistém nulovém průmyslu NZIA. ACEA tehdy tuto iniciativu ocenila jako krok správným směrem. O téměř tři měsíce později je známo víc, ale stále zůstávají otázky, zda CRMA i NZIA mohou zvýšit konkurenceschopnost průmyslu a zabránit úniku investic.

 

Účinnost CRMA a NZIA hodně napoví o šancích nejnovějších snah EU o revizi její průmyslové politiky a elektrifikace vozidel bude klíčovým testovacím polem. Evropský automobilový průmysl se v současné době předhání v elektrifikaci a investuje víc než 250 miliard eur do realizace tohoto zásadního přechodu. Nestabilní regulační prostředí v kombinaci se stále atraktivnějšími investičními příležitostmi mimo blok však hrozí, že ekologické investice budou pozastaveny.

 

„Bezpečný a spolehlivý evropský hodnotový řetězec akumulátorů je pro elektrifikaci a ekologický přechod odvětví zásadní. Pokud se budeme v přístupu ke kritickým surovinám, pohánějícím elektrifikační revoluci, nadále spoléhat na naše konkurenty, riskujeme, že tento přechod zabrzdíme,“ poznamenala Sigrid de Vriesová, generální ředitelka Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA.

 

„Opatření, která urychlí přechod automobilového průmyslu na čisté technologie s nulovými emisemi, jsou rovněž zásadní pro zajištění toho, abychom na stále konkurenčnějším globálním trhu s elektromobily nezaostávali. CRMA a NZIA jsou jen část příběhu. Evropský automobilový průmysl potřebuje ambicióznější rámec, který by motivoval k ekologickým investicím a zvýšil konkurenceschopnost, protože Spojené státy, Čína a další země zvyšují své ambice,“ dodala Sigrid de Vriesová.

 

Ačkoli otázky zůstávají, ACEA uznává, že CRMA a NZIA jsou krokem správným směrem. Má-li si však EU udržet a přilákat investice do automobilového průmyslu tváří v tvář rostoucím výzvám z jiných světových regionů, je zásadní jejich účinné provádění a koordinace s dalšími regulačními iniciativami EU.

 

  Sigrid de Vriesová, generální ředitelka ACEA