autoweek.cz

ACEA varuje před cenou za Euro 7

ACEA varuje před cenou za Euro 7

23.05.2023 | | Aktuality

Podle nové studie, zpracované pro Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA, by návrh Euro 7, týkající se emisí znečišťujících látek vedl ke zvýšení přímých nákladů, které jsou 4x až 10x vyšší, než uvádí Evropská komise.

Navrhované nařízení Euro 7 zvýší výrobní náklady osobních a užitkových automobilů, nákladních vozidel a autobusů. Studie společnosti Frontier Economics vyčísluje náklady na jedno vozidlo na přibližně 2000 eur (47 500 Kč) u osobních automobilů a dodávek se spalovacím motorem a téměř 12 000 eur (285 000 Kč) u nákladních automobilů a autobusů se vznětovým motorem. Tyto údaje jsou 4x až 10x vyšší než odhady Evropská komise v jejím posouzení dopadů normy Euro 7 (180-450 eur/4300-10 700 Kč) u osobních automobilů a dodávek a 2800 eur/66 500 Kč u nákladních automobilů a autobusů).

 

Tyto odhady zahrnují pouze přímé výrobní náklady, především na zařízení a investice. Je důležité poznamenat, že tyto dodatečné náklady neodpovídají pořizovacím cenám, ale naopak ještě víc zvyšují ceny pro koncové uživatele. Nárůst cen by proto byl pravděpodobně vyšší než čísla uvedená ve studii.

 

Díky současným pravidlům Euro 6/VI má EU nejkomplexnější a nejpřísnější normy pro emise znečišťujících látek (např. NOX a pevných částic) na světě. Emise výfukových plynů jsou již nyní díky nejmodernějším technologiím vozidel na sotva měřitelné úrovni.

 

„Evropský automobilový průmysl se zavázal k dalšímu snižování emisí ve prospěch klimatu, životního prostředí a zdraví. Návrh normy Euro 7 však jednoduše není tou správnou cestou, protože by měl extrémně nízký dopad na životní prostředí při extrémně vysokých nákladech. Větší přínos pro životní prostředí a zdraví dosáhneme přechodem na elektrifikaci a zároveň nahrazením starších vozidel na silnicích EU vysoce účinnými modely Euro 6/VI,“ prohlásila Sigrid de Vriesová, generální ředitelka Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA.

 

Kromě přímých nákladů vyvolá návrh Euro 7 i náklady nepřímé, například vyšší spotřebu paliva. Za dobu životnosti vozidla by se tak mohly náklady na palivo zvýšit o 3,5 % - což představuje dodatečných 20 000 eur (475 000 Kč) u dálkových nákladních vozidel a 650 eur (15 500 Kč) u osobních a dodávkových automobilů.

 

Tyto nepřímé náklady, které Komise ve svém posouzení dopadů opomíjí, doplňují přímé náklady. Zvýšily by celkové náklady na vlastnictví vozidla, což by v době vysoké inflace a rostoucích cen energií znamenalo další finanční tlak na spotřebitele a podniky.

 

Studie společnosti Frontier Economics „Regulační náklady na Euro 7 - zjištění z průzkumu v odvětví“, kterou si nechala vypracovat ACEA, poskytuje na základě odhadů odborníků z odvětví nezávislé a odpovídající hodnocení dodatečných nákladů na jedno nové vozidlo Euro 7. Nedávné studie ukázaly, že nahrazení starších, více znečišťujících vozidel na silnicích EU nejnovějšími vozidly Euro 6/VI - spolu s elektrifikací nových vozidel - by do roku 2035 (ve srovnání s rokem 2020) přineslo snížení emisí NOX v silniční dopravě o 80 %. Ve stejném období by nejpřísnější scénáře Euro 7 (tj. nulové limity pro NOX a částice) snížily emise NOX v silniční dopravě o další 4 % u osobních automobilů a dodávek a o 2 % u nákladních vozidel ve srovnání s normami Euro 6/VI.