name | autoweek.cz

ACEA varuje před úpadkem průmyslu v EU

ACEA varuje před úpadkem průmyslu v EU

23.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilový průmysl vyzývá vedoucí představitele EU aby jednali proti klesající konkurenceschopnosti tohoto odvětví.

Eurokomisař pro mezinárodní trh Thierry Breton se setkal s presidentem Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA a generálním ředitelem skupiny Renault Lucou De Meo a generálním ředitelem skupiny Volvo, vicepresidentem ACEA pro nákladní automobily a autobusy Martinem Lundstedtem. Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA před summitem Evropské rady, na němž se budou vedoucí představitelé EU zabývat konkurenceschopností unie, znovu vyzvalo k urychlení opatření k zajištění průmyslové základny EU během její transformace.

 

President ACEA a generální ředitel skupiny Renault Luca de Meo v Evropském parlamentu v Bruselu prohlásil: „Evropa a její automobilový průmysl se nacházejí v bodě zlomu. Problémy jsou obrovské, stejně jako tlak na automobilový průmysl. Evropští výrobci automobilů se dnes musejí vyrovnávat s velmi asymetrickým úkoly. Přitom Evropští výrobci automobilů již nevedou v závodě technologií. Zároveň s tím, jak v EU ubývá pobídek k nákupu vozidel s nulovými emisemi, zaznamenáváme masivní podporu našich konkurentů ze strany jejich vlád v Číně a USA. To vše se děje v situaci, kdy celková evropská konkurenceschopnost klesá. To vše vážně poškozuje konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.“

 

ACEA využívá tuto příležitosti k tomu, aby znovu popsala škodlivost norem Euro7/VII, které byly nedávno předloženy. Dnes platná norma Euro 6 má spolu s nárůstem počtu elektromobilů potenciál přinést do roku 2035 snížení emisí NOX o 80 % ve srovnání s rokem 2020. Návrh normy Euro 7 by přinesl nanejvýš 4 % navíc pro osobní automobily a Euro VII 2 % pro nákladní automobily. Tento marginální dopad by byl spojen s vysokými náklady. ACEA odhaduje, že návrh Euro 7 by vedl ke zvýšení ceny nového automobilu v průměru o 2000 eur (48 000 Kč). To znamená, že mnoho lidí by bylo nuceno prodloužit životnost svých starých automobilů, což by mělo kontraproduktivní dopad na životní prostředí a klima.

 

„Vzhledem k tomu, že obnova vozového parku je nejúčinnějším nástrojem k omezení emisí CO2 i dalších znečišťujících látek, měli bychom hledat způsoby, jak ji urychlit. Musíme také zvážit další možnosti, využít správné nástroje a jednat tam, kde to dává smysl. Pokud jde o kvalitu ovzduší, měli bychom se zaměřit na velké městské oblasti a respektovat zásady subsidiarity a proporcionality, protože právě zde se jedná o skutečný problém,“ řekl de Meo.

 

Luca de Meo především doufá ve velká vládní opatření na zlepšení dobíjecí sítě v Evropě a zvýšení konkurenceschopnosti evropských výrobců na trhu elektromobilů – jako zákon o snižování inflace IRA, který byl nedávno zaveden v USA na podporu místní výroby a úsilí výrobců o elektrifikaci.