name | autoweek.cz

ACEA vítá rozhodnutí Evropské komise

ACEA vítá rozhodnutí Evropské komise

17.12.2025 | Aktuality

Automobilový balíček podle Asociace evropských výrobců automobilů ACEA představuje první důležitý krok k úpravě legislativy o CO2 pro osobní automobily a dodávky.

Zveřejněním „automobilového balíčku“ učinila Evropská komise první krok k vytvoření pragmatičtější a flexibilnější cesty k propojení dekarbonizace s cíli konkurenceschopnosti a odolnosti.

 

„Návrhy správně uznávají potřebu větší flexibility a technologické neutrality, aby byla zelená transformace úspěšná. To představuje zásadní změnu ve srovnání se současnou legislativou. Ďábel se však může skrývat v detailech. Nyní balíček prostudujeme  a budeme spolupracovat se zákonodárci na kritickém posílení návrhů tam, kde je to potřeba,“ uvedla generální ředitelka Asociace evropských výrobců automobilů ACEA Sigrid de Vriesová.

 

Na první pohled balíček potřebuje rozhodnější opatření k usnadnění transformace v příštích několika letech. Bez naléhavých opatření ohledně flexibility pro osobní automobily a lehká užitková vozidla do roku 2030 – milníku, který je za čtyři roky – mohou mít opatření do roku 2035 omezený účinek.

 

Připojení přísných podmínek k různým prvkům balíčku může mít kontraproduktivní účinek na otevřenost technologií a konkurenceschopnost. Zejména úzce zaměřené požadavky na „vyrobeno v EU“ a navrhovaný systém kompenzace emisí vyžadují další pečlivé vyhodnocení.

 

ACEA vítá zvláštní pozornost věnovanou lehkým užitkovým vozidlům (LCV), segmentu vozidel, který se nachází v kritické situaci, a to prostřednictvím průměrování souladu s předpisy a cílového snížení emisí do roku 2030 a řady opatření v rámci automobilového omnibusu.

 

Stejně tak je cílená změna pro těžká užitková vozidla pozitivním prvním krokem, který nyní vyžaduje rychlé přijetí. Musí po ní následovat zrychlený přezkum nařízení o CO2 z těžkých nákladních vozidel, který nemůže čekat do roku 2027. Toto odvětví potřebuje naléhavé posouzení a pravidelné sledování stavu nejdůležitějších podmínek pro přechod segmentu.

 

ACEA poznamenává, že Komise v rámci automobilového omnibusu rovněž předložila návrhy na zvýšení konkurenceschopnosti výroby malých automobilů v Evropě, které si zaslouží bližší kontrolu. Oznámená opatření, nařizující ekologizaci firemních vozových parků, hrozí, že budou v rozporu s nezbytným tržním a pobídkovým přístupem. Průmysl podporuje pobídky a podpůrné podmínky napříč segmenty vozidel. Těžká užitková vozidla také potřebují vhodná opatření na podporu poptávky.

 

Foto: ACEA