name | autoweek.cz

Ach, jaký to byl týden...
10.11.2024 | Aktuality
Šéfredaktor magazínu Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.
Vrcholoví manažeři, podnikatelé a odborníci z oboru se minulý týden sešli v Berlíně na kongresu Automobilwoche. Načasování nemohlo být dramatičtější. Stalo se tak během 36 politických hodin, jaké už tu dlouho nebyly.
Donald Trump se na začátku kongresu stal jasným vítězem amerických prezidentských voleb. Večer téhož dne se v Berlíně rozbil semafor. Kancléř Olaf Scholz vyhodil ministra financí Christiana Lindnera téměř trumpovským způsobem („Máte padáka“) a liberální strana FDP by měla opustit vládu jako jednotka. Jenže Lindnerův stranický kolega Volker Wissing následující ráno oznámil, že nerezignuje. Ministr dopravy si chce udržet místo a raději odejde ze strany. Ani papež by něco takového nedokázal.
Pro kongres to znamenalo: zapněte si bezpečnostní pásy! Kromě Trumpa a spolkové vlády tu ale byla spousta dalších (politických) problémů, které automobilový průmysl aktuálně nepostrádá. Šéf BMW Oliver Zipse kritizoval de facto zákaz spalovacích motorů v EU od roku 2035. „Je to obrovská chyba, protože jste stanovili konkrétní den, ale trhy nemohou fungovat přesně na daný den,“ volal na asi 300 účastníků. Zipse prosazuje měkké přistání namísto uvedení pevného konečného data. „Způsobí to obrovské škody průmyslu. Pokud se EU bude držet zákazu emisí CO2 v roce 2035, mohlo by to o polovinu zmenšit automobilový průmysl.“
Sigrid de Vriesová, generální ředitelka Sdružení evropských výrobců ACEA, obhajovala přehodnocení cílů EU pro flotilu CO2 od roku 2025. Evropský automobilový průmysl zvládá hluboký posun směrem k uhlíkové neutralitě uprostřed „dokonalé bouře“. Když se jí publikum zeptalo, zda lze cíle CO2 ještě změnit, byla si jistá: „Kde je vůle, tam je cesta.“
Navzdory všem krizím v oboru panovala na kongresu překvapivá míra důvěry. „Vždy docházelo ke změnám. Teď je to prostě rychlejší,“ řekla Tanja Woltmannová-Kniggeová, podnikatelka v oblasti prodeje automobilů. A když byl šéf Bosche Stefan Hartung dotázán, jak lze bojovat proti rychlejším a levnějším Číňanům, suše řekl: „Buďte rychlejší a levnější!“ Následující smích byl na jeho straně.
A samozřejmě se hodně mluvilo o digitalizaci a umělé inteligenci – například ve výrobě (člen představenstva Mercedesu Jörg Burzer), v automobilech (šéf Bosche Stefan Hartung a generální ředitel Valea Christophe Périillat) a ve všech oblastech (manažer Cisca Oliver Tuszik a ředitel Olaf Dokter ze Salesforce).
Nejdůležitější však bylo, že toto odvětví znamená „inovace a trvalou přizpůsobivost“ (šéf Mercedes-AMG Michael Schiebe) a uznání příležitostí. Proto bylo motto kongresu tak výstižné: „Nový svět. Nové příležitosti.”
Foto (Oliver Zipse): BMW
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz