name | autoweek.cz

Adrian Newey ve službách Jamese Bonda

Adrian Newey ve službách Jamese Bonda

19.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V předvečer Velké ceny Austrálie formule 1 Red Bull Racing představil nové zabarvení monopostu RB12. Na jeho přídi je logo Aston Martin jako odhalení spolupráce, na jejímž konci bude superauto Aston Martin AM-RB 001. Na jeho vývoji se bude podílet konstrukční génius Adrian Newey.
Aston Martin se ve spojení s Red Bullem vrací po 56 letech do formule 1. Současně s tím se rakouský tým F1 sídlící v anglickém Milton Keynesu (rakouské ale jsou v týmu jen peníze Dietricha Mateschitze) resp. jeho konstrukčně-vývojově-výrobní oddělení Red Bull Technology stane partnerem při vývoji extrémního sportovního vozu s motorem před zadní nápravou.
 
Partnerství ve formuli 1
Krátké působení Aston Martinu ve formuli 1 v letech 1959 a 1960 skončilo naprostým fiaskem. O zájmu Aston Martinu angažovat se znovu ve formuli 1 se ví už delší dobu. Problémem je, že automobilka nemá peníze, takže pro F1 nemůže vyvinout vlastní motor ani nemůže nikoho sponzorovat. Proto se předpokládalo, že by se Aston Martin mohl spojit s týmem Force India a projekt by financoval výrobce lihovin Diageo aby jej posléze využil v reklamní kampani spojující jeho vodku Smirnoff s agentem 007 Jamesem Bondem a značkou Aston Martin. Nakonec místo producenta vodky dostal přednost prodejce energydrinků Red Bull.
 
Red Bull ve formuli 1 používal motory Renault. Jeho úspěchy ale byly využívány luxusní značkou aliance Renault-Nissan Infiniti. To se odrazilo i v technické a marketingové spolupráci Red Bullu s Infiniti. Úspěšná spolupráce Red Bullu s Infiniti byla navázána v době, kdy v čele Nissanu (kterému značka Infiniti patří) stál v roli viceprezidenta Andy Palmer. Palmer (držitel ocenění ManBest 2012 od poroty AutoBest) v roce 2014 překvapivě odešel od Nissanu/Infinit dnes šéfuje Aston Martinu!
 
Project AM-RB-001
Šéfkonstruktér Aston Martinu Marek Reichman pracuje na projektu extrémního sportovního vozu pod kódovým označením Project AM-RB-001. Spolu s ním se za Red Bull do projektu zapojí Adrian Newey. Tento technický génius formule 1 bude samozřejmě skvělým marketingovým lákadlem pro projekt - jako muž, od něhož se očekávají podobně převratná technická řešení, jaká vytvářel Mr. Q při úpravách vozů Aston Martin ve filmech s agentem 007 Jamesem Bondem.
 
Newey projektu dodá punc důvěryhodnosti. Ambice Aston Martinu jsou totiž vysoké: extrémní automobil schopnější projet okruh Silverstone rychleji než monopost formule 1! Pro Adriana Neweye je projekt přitažlivý v tom, že mu poskytne mnohem větší volnost než složitými předpisy svázaná formule 1.
 
Adrian Newey - génius F1
Newey je nejúspěšnějším konstruktérem vozů formule 1 všech dob. Je jediným, kdo získal tituly titulů mistra světa se třemi různými týmy - čtyři s vozy Williams-Renault (1992-93 a 1996-97), dva s vozy McLaren-Mercedes (1998-1999) a čtyři s vozy Red Bull-Renault (2010-14). Navíc jím zkonstruované vozy March vyhrály dvakrát 500 mil v Indianapolisu a dvakrát získaly titul v americkém šampionátu CART.
 
Newey je oceňován především pro svou schopnost propojit dokonalá aerodynamická řešení s optimalizovanou konstrukcí vozu do jednolitého celku. Pro využití těchto schopností nemá v rámci Red Bull Technology jednoznačně definované postavení. Je nejlépe placeným technikem ve formuli 1 a přitom pracuje s naprostou volností. Odměňuje se za to tím, že pod jeho kontrolou vznikající monoposty formule 1 jsou ty nejlepší. To platí i nyní, kdy jsou poráženy vozy Mercedes s výkonnějšími pohonnými jednotkami.
 
Newey se nikdy netajil tím, že by své schopnosti rád uplatnil ve dvou projektech - stavbě závodní jachty pro Americký pohár a návrhu supersportu. Ten druhý sen by se mu nyní mohl splnit.
 
Neweyovy koncepty pro Gran Turismo 5 a 6
Adrian Newey v roce 2010 navrhl fiktivní sportovně-závodní automobil Red Bull X2010 (původně Red Bull X1) pro videohru Grand Prix 5. Newey u tohoto vozu oživil ideu Jima Halla od Chaparralu a Gordona Murraye od Brabhamu a pro zvýšení přilnavosti použil ventilátor odsávající vzduch pod podlahou, takže mohl teoreticky dosahovat příčné zrychlení až 6 g.
 
Při simulaci jízdy na okruhu Suzuka s vozem poháněným indukčním motorem o výkonu 1085 kW dosáhl mistr světa Sebastian Vettel s vozem X2010 o 20 s rychlejší kolo než monopostem F1! Jednomístný vůz orientovaný na minimalizaci aerodynamického odporu byl nakonec u Red Bull Technology skutečně postaven jako částečně funkční model a byl předveden na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.
 
Později vznikly ještě další dvě vývojové verze X2011 a X2014 pro novou generaci videohry Grand Turismo 6. Model verze X2014 ve skutečné velikosti byl vystaven na výstavě závodních vozů Autosport International v roce 2014.
 
Tato virtuální vozidla dokonale ilustrují konstrukční filozofii Adriana Neweyho a naznačují, jakým směrem se vývoj Projectu AM-RB 001 by se mohl ubírat.
 
Plány na stavbu supersportu u Red Bullu
Plán spolupráce Red Bullu s Aston Martinem nejsou překvapením. Přípravu tohoto projektu totiž už vloni v červenci odhalil šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner při Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Tam ohlásil zahájení práce na projektu extrémního sportovního vozu Red Bull navrženého Adrianem Neweyem. Cílem Red Bullu přitom mělo být uvedení extrémních technických řešení, jaká se dosud v sériové produkci neobjevila.
 
Horner už tehdy uvedl, že se na projektu podílí automobilka Aston Martin a její technický partner Mercedes-Benz (Daimler vlastní 5 % akcií Aston Martinu), resp. jeho značka AMG. Jenže na podzim vedení týmu formule 1 Mercedes AMG vetovalo možnost, aby oddělení Mercedes-Benz HPE dodávalo motory resp. kompletní pohonné jednotky týmu Red Bull Racing. Red Bull Racing byl proto nucen ve F1 pokračovat ve spolupráci s Renaultem, i když z Francie dodávané motory ve voze RB12 nově nesou označení TAG Heuer.
 
Na podzim se objevily informace o projektu supersportu, na němž spolupracují Aston Martin s Mercedesem resp. AMG. Vůz má přinášet průlomová technická řešení, přičemž pohonnou jednotkou by měl být zážehový motor AMG V8 propojený s elektromotorem, umožňujícím i jízdu na čistě elektrický pohon. Při vývoji této pohonné jednotky Mercedes hodlá zhodnotit zkušenosti získané z vývoje v současné době nejúspěšnějšího hybridního pohonu formule 1 pracujícího s turbomotorem V6 a využívajícího rekuperaci kinetické i tepelné energie.
 
Plány na uvedení takovéhoto vozidla potvrdil šéf vývoje Mercedesu-Benz Thomas Weber s tím, že by se měl objevit do roku 2020. Weber současně naznačil, že zákazníci AMG sice nejsou připraveni platit vyšší cenu za snižování emisí, nicméně Mercedes-Benz je nucen pod tlakem evropské legislativy toto technické řešení použít.
 
Otazník
Až potud je vše v podstatě jasné a můžeme čekat na to, s čím Red Bull, Aston Martin a Mercedes-Benz přijdou. Dočkáme se už relativně brzy - prodej superauta AM-RB 001 má začít už v roce 2018. To v podstatě znamená, že vývoj pohonné jednotky už musí po nějaký čas běžet. Vyrábět se má jen 100 kusů, pro něž šasi a další komponenty z uhlíkových kompozitů dodá Red Bull Technology.
 
Ze strany Aston Martinu je přínos jasný. S velkým mediálním ohlasem získá superauto, na jehož vývoj nemá peníze ani kapacity. Adrian Newey si splní svůj dětský sen a dokáže, že zvládne to, co mnozí jeho předchůdci, jako například Gordon Murray (konstruktér monopostů formule 1 Brabham a McLaren a poté konstruktér legendárního supersportu McLaren F1).
 
Otázkou je, co tento projekt, který bude stát obrovské peníze a hodně vytíží vývojové kapacity Red Bull Technology na úkor vývoje monopostů formule 1, vlastně přinese Red Bullu. Tedy kromě toho, že leckdo ve vedení týmu bude moci nahradit své služební Infiniti Aston Martinem. Možné ale je, že jde o složitý manévr, který Red Bull Racingu umožní získat příští rok ve formuli 1 pohonné jednotky Mercedes-Benz.