name | autoweek.cz

Aerodynamika ze závodních tratí na kamiony

Aerodynamika ze závodních tratí na kamiony

22.05.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nová aerodynamická sada WR Aerokit pro těžké kamiony od firmy Wirth Research vznikla ve spolupráci s firmou Eddie Stobart. Firma Wirth Research se jinak specializuje na vývoj závodních vozidel včetně formule 1 s využitím počítačového modelování proudění CFD.
Využití aplikace vývojových postupů pro motoristický sport s cílem snižování aerodynamického odporu u nákladní dopravy je unikátní. Na vývoji aerodynamické sady pro kamiony se pracuje od roku 2010. V porovnání s běžnými sadami aerodynamických doplňků přináší podstatné a měřitelné snížení aerodynamického odporu až o 10 %. Odpovídající hodnota u nákladního automobilu bez podobného vybavení je vyšší o více než 33 %. Uvedené údaje vycházejí z dat získaných nezávislým testováním a ověřením organizacemi MIRA a Millbrook.
 
Vývoj u WR
Společnost Wirth Research oznámila uvedení zcela nové sady aerodynamických prvků WR AeroKit. Jedná se o převratnou a inovativní aplikaci technologie z motoristického sportu, která má prověřenou vynikající výkonnost a výsledky při snižování aerodynamického odporu a emisí CO2 u těžkých nákladních automobilů.

V roce 2010 firma WR zahájila vývoj sady podrobnou analýzou na základě počítačového modelování proudění CFD, aby pochopila, jaké změny v konstrukci a proudění vzduchu jsou pro snížení aerodynamického odporu těžkých nákladních automobilů zapotřebí a zda jsou takové modifikace proveditelné. Dosažené výsledky jsou vynikající.
 
Eddie Stobbart prvním zákazníkem
Prvním uživatelem této nové techniky je přední britská dopravní a logistická společnost Eddie Stobart, která se současně stala výhradním strategickým partnerem projektu.

Generální ředitel firmy E. S. William Stobart řekl: „Během let jsme v našem průmyslu prosadili několik environmentálních iniciativ, jako byl přesun způsobu dopravy ze silnice na železnici, používání obnovitelné energie z biomasy a nyní se jedná o snížení aerodynamického odporu a emisí uhlíku na silnicích. Je skvělé, že jde o technologii aerodynamického řešení používaného u úspěšných závodních automobilů, Jsem hrdý na to, že budeme první, kdo tyto sady použije u nových nákladních automobilů, které přicházejí do našeho vozového parku.“

Hlavní provozní ředitel firmy Eddie Stobart David Pickering dodal: „Je to skvělý příklad toho, jak společnost Eddie Stobart pracuje v rámci partnerství s průmyslem a podporuje to, co je srdci společnosti drahé - motoristický sport. Schopnosti firmy Wirth Research jsou nepochybné a její výsledky na závodních tratích mluví za ně. Se sadou WR AeroKit přijdeme do provozu u nových nákladních automobilů, které se do vozového parku Eddie Stobart dostanou koncem roku. Těším se na to, až naše výsledky, šetřící životní prostředí, dodáme na trh.“
 
Maximální úkol v oblasti aerodynamiky
President společnost Wirth Research Nick Wirth uvedl: „Poté, co jsem od 80. let pracoval ve F1 a ve většině jiných disciplin motoristického sportu, jsem vždy hledal nové problémy k vyřešení. Zlepšování aerodynamického odporu u těžkých nákladních vozidel je v mnoha ohledech maximálním úkolem z hlediska aerodynamiky. Výsledky byly takové, že jsme se rozhodli významně investovat do výzkumu a vybavení, abychom WR AeroKit vyvinuli a uvedli jej na trh, neboť jsme hluboce přesvědčeni o přínosu tohoto technického řešení pro snížení aerodynamického odporu a snižování emisí CO2. Začalo to jako úkol z aerodynamiky a výsledkem je technologie šetrná vůči životnímu prostředí, která pomáhá plnit společenskou zodpovědnost provozovatelů vozových parků.“

Výkonný ředitel Wirth Research Simon Crompton dodal: „ Po technické stránce tento projekt ukazuje, že naše vývojové postupy z motoristického sportu, založené na počítačové vizualizaci dynamiky tekutin bez nutnosti fyzického testování nebo měření v aerodynamickém tunelu, je dokonale možné aplikovat na mnohem větší vozidla. Po estetické stránce naše sada také na vozidlech skvěle vypadá. Výrobci těžkých nákladních automobilů již z hlediska aerodynamiky odvedli vynikající práci. Zlepšení výkonu, poskytovaná sadou WR AeroKit, jsou dalším zdokonalením inteligentním použitím spoilerů na stávající prvotřídní konstrukci.“
 
Tajemství sady WR AeroKit
WR AeroKit je značková sada komponent od firmy Wirth Research, s jejíž pomocí je možné upravit jakýkoli typ vozidla. Zahrnuje střešní a přední spoilery, usměrňovací lopatky na náraznících a sady pro návěsy.

V průběhu roku 2014 zkušební tahače a návěsy firmy Eddie Stobart najezdily při intenzivním fyzickém testování více než 800 000 km. Následovalo nezávislé a fyzické testování Asociací pro výzkum automobilového průmyslu MIRA a Millbrook v Bedfordshiru. Výsledky plně odpovídaly a v některých případech dokonce překonaly data získaná s využitím počítačového modelování CFD na superpočítači v ústředí Wirth Research v Oxfordshiru.

Vývoj sady WR AeroKit firmou Wirth Research byl umožněn schopnostmi společnosti v oblasti CFD získanými dlouhým a úspěšným působením ve vrcholných disciplínách motoristického sportu. Wirth Research a jeho zakladatel Nick Wirth má za sebou tři desetiletí zkušeností ve formuli 1, IndyCar, závodech LMP a mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Spolu se svými dlouhodobými partnery se může pochlubit řadou úspěšných programů závodních vozů navržených s využitím nejmodernějších poznatků aerodynamiky a schopností v oblasti počítačového modelování dynamiky tekutin CFD.

Společnost Wirth si sama vyvíjí virtuální technologie, což jí umožňuje používat ucelený design, vývoj a testování vozidel s omezením nutnosti nákladné výroby vývojových prototypů i drahých a časově náročných zkoušek v aerodynamických tunelech. Tyto technologie znamenají převrat v tomto odvětví a přinášejí průkopnické nové produkty.