name | autoweek.cz

Ahoj čipy!

Ahoj čipy!

04.11.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od evropského automobilového korespondenta z Londýna Nicka Careyho. Tentokrát o čerstvém chaosu s čipy, drahém obchodu Japonska s Trumpem a odporu vůči penězům pro Muska.

Právě jsem se vrátil z dovolené na Krétě a kromě úžasné scenérie ostrova mě zarazilo, že jsem neviděl ani jeden elektromobil. To je ostrý kontrast oproti mé čtvrti na londýnském předměstí, kde jsou vozy Tesla, Polestar a další zcela běžné. Někdo v mém okolí má dokonce Rivian s levostranným řízením.

 

Také to ilustruje problém, jemuž čelí Evropská unie. Na rozdíl od Belgie, kde v prvních sedmi měsících roku 2025 elektromobily představovaly 34 % prodeje nových aut, v Řecku tvořily pouze 5 % prodeje. Příběh je stejný v celé jižní a východní Evropě, kde se myšlenka zákazu aut na fosilní paliva do roku 2035 jeví jako nesplnitelný sen.

 

To staví EU do svízelné situace, kdy evropské automobilky volají po změně zákazu, zatímco ti, kteří investovali miliardy do nabíjecí infrastruktury, chtějí jeho zachování.

 

Co by se ještě mohlo pokazit?

 

Čipy ze starého bloku

Zmatek kolem nizozemského výrobce čipů Nexperia začíná připomínat opakování čínského přístupu k drahým kovům. Společnost Nexperia byla minulý měsíc převzata nizozemskou vládou kvůli sporu o duševní vlastnictví, což vedlo Peking k zablokování vývozu jejích jednoduchých, všudypřítomných čipů z Číny. To vyvolalo obavy z hromadného odstavení výroby v automobilovém průmyslu, které připomíná globální nedostatek polovodičů během pandemie koronaviru – a vyvolalo šílený hon na čipy.

 

Čína nyní uvedla, že firmy mohou požádat o výjimky ze zákazu vývozu, takže dodavatelé a automobilky se nyní snaží si je vyžádat. Tyto výjimky zní jen jako jiný název pro licence na vývoz drahých kovů, pro něž automobilky a dodavatelé spěchali. Jsou také připomínkou toho, jak velkou část automobilového dodavatelského řetězce Čína kontroluje a že je třeba očekávat, že Peking bude i nadále ukazovat svaly.

 

Tvrdý obchod s Trumpem pro Japonsko

Japonští výrobci automobilů potřebují přístup na lukrativní americký trh, a to natolik, že zvažují nepraktické a drahé řešení, které by Tokiu pomohlo uklidnit amerického prezidenta Donalda Trumpa v obchodních jednáních.

 

Jak informuje agentura Reuters, velké japonské automobilky zvažují dovoz některých svých vozů, které vyrábějí v amerických továrnách, zpět do Japonska. Vláda premiérky Sanae Takaichi již projednává plány na nákup pick-upů Ford F-150, které jsou pro úzké japonské silnice tak nepraktické, že by nakonec mohly být používány pouze jako sněžné pluhy. „Zpětný dovoz“ vozů vyrobených v USA by však podle vrcholových představitelů Toyoty a Nissanu nedával z obchodního hlediska smysl kvůli vyšším nákladům na pracovní sílu v USA a dopadu slabého jenu.

 

Jak uvádí Japonská asociace výrobců automobilů JAMA, Japonsko loni vyvezlo do USA 1,4 milionu vozidel. Japonské automobilky by tedy musely dovážet obrovské množství aut se ztrátou, aby se zmírnil obchodní deficit USA s Japonskem ve výši 68,5 miliardy dolarů.

 

Norské „nei“ bilionu dolarů pro Muska

Norský státní investiční fond, největší na světě, hlasuje proti odměně v hodnotě 1 bilionu dolarů, navržené pro generálního ředitele Tesly Elona Muska, o níž investoři rozhodnou tento čtvrtek. Fond je největším externím investorem Tesly, který zveřejnil jak plánuje hlasovat. Druhý největší investor, Baron Capital, Muskův balíček odměn podporuje. Ačkoli se proti tomuto balíčku – většímu než celý roční americký rozpočet na obranu – staví i zástupní poradci ISS a Glass Lewis, jejich odpor se zdá být marný.

 

Balíček téměř jistě projde s širokou podporou investorů, zejména ze strany Muska milujících malých akcionářů, kteří loni drtivou většinou podpořili Muskova balíček odměn ve výši 65 miliard dolarů. Také nový zákon v Texasu, kam Tesla loni přestěhovala své sídlo, mu umožňuje hlasovat pro jeho velkou odměnu, což mu umožňuje 13,5 % hlasovacích práv Tesly. Norské „nei“ tedy pravděpodobně nic nezmění.

 

Toyota míří v Indii na velký trh

Toyota v Indii uvede do konce dekády 15 nových a modernizovaných modelů s cílem zvýšit svůj tržní podíl z 8 % na 10 %. Jak informuje agentura Reuters, Toyota také prohloubí svou prodejní síť v Indii, protože tam dosahovaný zisk ji činí stále důležitější.

 

Cílem je, aby se Toyota stala méně závislou na aliančním partnerovi Suzuki, který jí dodává vozidla, která jsou následně přejmenována na Toyoty. Mezi 15 modely budou vlastní vozy Toyoty, vozidla dodávaná Suzuki a modernizované stávající modely

 

Rychlá kola

Nissan uvedl, že v důsledku dopadu amerických cel očekává roční provozní ztráty ve výši 275 miliard jenů (1,82 miliardy dolarů) a varoval, že největším problémem, kterému bude v druhé fiskální polovině roku čelit, budou rizika v dodavatelském řetězci.

 

Společnost First Brands zažalovala bývalého generálního ředitele a zakladatele Patricka Jamese a obvinila ho z organizování podvodů, které přivedly amerického výrobce autodílů k insolvenci.

 

Prodej Tesly v říjnu v několika evropských zemích, včetně Španělska, Nizozemska a Skandinávie, prudce klesl což je dalším signálem, že její problémy na kontinentu pokračují.

 

Renault jedná s automobilkami, včetně čínské Chery, o partnerstvích pro společnou výrobu a prodej automobilů. Uvedl to jeden z vrcholných manažerů při oznámení dokončení dohody s čínskou Geely v Brazílii.

 

Společnost Polestar uvedla, že ji burza Nasdaq informovala, že by mohla být vyřazena z obchodování za nedodržení minimální nabídkové ceny 1 dolar, jelikož akcie švédské firmy, vyrábějící elektromobily, byly pod tlakem zesilující konkurence.

 

Kanada zahajuje řízení o urovnání sporu se společností Stellantis kvůli jejímu rozhodnutí přesunout výrobu z kanadského závodu do závodu ve Spojených státech. Uvedla to ministryně průmyslu Melanie Jolyová.

 

Foto: Nexperia