name | autoweek.cz

Akce přinášející radost a naději
04.07.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Desátým žákovským vozem navrženým a postaveným ve Škoda Academy v Mladé Boleslavi je Škoda L&K 130 vzdávající hold zakladatelům společnosti Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi. Přestavbou modelu Škoda Superb Combi vznikl plnohodnotný týmový vůz pro cyklistické závody.
Na tuto akci se každý rok nesmírně těším. Při současném poklesu zájmu o technické vzdělávání dává naději do budoucna, protože ukazuje obdivuhodnou invenci a schopnosti nastupující generace tvůrců automobilů nejbližší budoucnosti. Co mne pokaždé skutečně nadchne je zaujetí a nadšení, s jakým žáci prezentují své dílo. Navíc je důležité připomenout, že si žáci z účasti na tomto projektu odnášejí i další mimořádnou zkušenost, neboť své nápady a svou práci kromě konzultací s odborníky z mnoha oddělení společnosti také musejí pravidelně představovat a obhajovat před členy představenstva – samozřejmě v angličtině.
Tentokrát 28 žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto proměnilo model Superb Combi v doprovodné vozidlo pro cyklistické závody. Výsledek jejich více než 2000 hodin práce je k vidění i při letošním 112. ročníku cyklistického závodu Tour de France. Partnerstvím s nejslavnějším cyklistickým závodem světa trvá už přes 20 let.
Spousta chytrých nápadů a hold zakladatelům
Na projektu pracovalo 28 studentů, kteří ve spolupráci s experty ze Škoda Auto, svými učiteli a mistry odborného výcviku přetvořili Superb Combi v unikátní speciál - pick-up s prostornou kabinou pro cestující a funkční výsuvnou ložnou plochou jako ideální všestranné doprovodné vozidlo pro cyklistické závody typu Tour de France. Na speciálním nosiči na zádi jsou dvě jízdní kola a k dispozici je i další výbava nezbytná pro cyklistické závody.
To si vyžádalo řadu úprav a spoustu nezvyklých chytrých technických řešení. Při návrhu své nápady žáci konzultovali s bývalým profesionálním cyklistou a vítězem etapy na Tour de France Zdeňkem Štybarem a šestinásobným držitelem zlata z paralympijských her Jiřím Ježkem.
Poprvé je základem pro žákovský vůz model Superb a poprvé je vybaven plug-in hybridním pohonem. Zážehový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a trakční elektromotor společně poskytují celkový výkon systému 150 kW (204 k). Vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 25,7 kWh poskytuje dostatečný dojezd čistě na elektřinu okolo 100 km, takže vůz je vhodný jako doprovodné vozidlo při profesionálních cyklistických závodech.
Na historii žákovský speciál odkazuje také speciálním lakováním v kombinaci zlaté, červené, bílé a černé, což byly barvy loga původní společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895 v Mladé Boleslavi. Václav Laurin a Václav Klement v ní začali nejprve s výrobou jízdních kol, později přidali motocykly a pak také automobily. Pozoruhodné je, že precizně realizované barevné řešení karoserie je lakované a nikoliv vytvořené pomocí polepů. To vyžadovalo mimořádnou zručnost žáků. Vůz má i prosvětlenou masku chladiče s barvami v souladu s lakováním vozu díky osvětlení LED diodami, které mohou měnit barvu v rámci barevného modelu RGB.
Proměna kombi v pick-up a originální dveře
Aby se karoserie vozu Škoda Superb Combi proměnila v pick-up s prostornou kabinou pro cestující a funkční výsuvnou ložnou plochou s prostorem pro bicykly a rychlou manipulaci s nimi, museli žáci odříznout střechu za C sloupky, zesílit zbývající části kabiny, upravit sloupy B a C a zkrátit střešní ližiny.
Učni navrhli novou zadní stěnu prostoru pro cestující doplněnou o zadní okno umístěné za jediného cestujícího vpravo vzadu. Tím vznikla nízko položená ložná plocha, která nahradila původní zavazadlový prostor. Tuto plochu lze stisknutím tlačítka vysunout dozadu o 120 cm společně s novými pátými dveřmi pomocí unikátního mechanismu s ozubeným kolem. To umožňuje snazší přístup ke kolům a jednoduchou manipulaci s nimi.
V případě potřeby tak lze snadno vyložit náhradní kolo pro cyklistu během závodu. Na platformě jsou nainstalovány dva standardní nosiče kol z nabídky Škoda Originálního příslušenství. Nosiče jsou umístěny na pohyblivých ližinách, které kola po uzavření nákladového prostoru přizvednou a nakloní pod úhlem 35*. Šetří se tím prostor, takže vozidlo má stejnou délku jako původní Škoda Superb Combi. Na střešní nosič je možné upevnit ještě třetí jízdní kolo.
Na zadní sedadlo vpravo se nastupuje nezvykle řešenými dveřmi vybavenými zcela novým pákovým posuvným mechanismem, který studenti vyvinuli ve spolupráci s odborníky z oddělení technického vývoje. Původní klasické pravé zadní dveře modelu Superb Combi žáci předělali tak, že se na závěsech vyklápějí do boku a posouvají směrem vzad. To je důležité pro bezpečnost cyklistů. Při otevírání dveře nezasahují do trati, protože se nevyklápějí směrem ven. Lze je tak kdykoli bezpečně otevřít, a to i v případě, že se k doprovodnému vozidlu blíží cyklisté a předjíždějí ho. Aby dveře v karoserii držely pevně, dostaly dva mechanismy zámků a mají proto i dvě vnější kliky. Unikátní konstrukci bočních dveří – výsuvných s originálním mechanismem - žáci sami vyvíjeli, protože princip posuvných dveří známý z užitkových aut tady nelze kvůli výšce jejich konstrukce použít.
Efektní i účelně vybavený interiér
Na vizuální pojetí exteriéru navazuje i skladba interiéru. I zde dominují klasické barvy L&K červená, bílá, zlatá a černá. Najdeme je na sportovních sedadlech s integrovanými opěrkami hlavy, na výplních dveří a přístrojové desce. Na potazích předních sedadel je vyšito logo „130 YEARS“. Použité materiály jsou recyklovatelné. Fascinující je cit pro sebemenší detaily, stejně jako perfektní kvalita zpracování.
Aby vůz dokonale splňoval potřeby profesionálního cyklistického týmu, integrovali studenti do vozidla řadu dalších prvků se stálým připojením k internetu. Druhý displej na straně spolujezdce zobrazuje aktuální údaje z komunikace přes Starlink potřebné pro podporu jezdců. Pro komunikaci v rámci týmu je nainstalována vysílačka. Velká odkládací síť pod obložením střechy kabiny slouží k uložení drobných předmětů, jako jsou energetické tyčinky nebo obvazy. Zajímavým detailem je speciální tón klaksonu.
Servisní technik na speciálně zkonstruovaném pravém zadním sedadle má k dispozici svůj vlastní displej na opěradle sedadla spolujezdce. Na místo levého zadního sedadla byl namontován velký chladicí box s funkcí ohřevu pro bidony s nápoji a občerstvením. Svou modrou barvou jako jediný narušuje barevnou harmonii exteriéru a interiéru. Za zadními sedadly je 12V baterie.
Žáci vyrobili řadu nových prvků výbavy pomocí technologie 3D tisku. Například držáky pro odkládací síť pod střechou nebo loga pocházejí z 3D tiskárny.
Škoda Academy se stále rozvíjí
Hlavní zaměření Středního odborného učiliště Škoda Auto je na strojírenství a elektrotechniku se zvláštním důrazem na technologie budoucnosti. Průběžně se rozšiřuje a modernizuje nabídka studijních oborů a realizuje se zde mnoho projektů a aktivit. Učební plán se neustále aktualizuje ve spolupráci s různými odděleními, aby optimálně odpovídal potřebám žáků a společnosti. Aktuálně škola zajišťuje 16 technických oborů, z toho 13 ve formě prezenčního denního studia a tři ve formě denního nástavbového studia. V současné době jsou nejoblíbenějšími obory eAutomechanik a IT Mechatronik.
Všichni absolventi dostávají od společnosti Škoda Auto nabídku pracovního místa. Minimálně 60 % z nich skutečně nastupuje do Škody Auto a dalších 15 % se vrací po studiu na vysoké škole.
V letech 2013 až 2024 investovala Škoda Auto s podporou Odborového svazu KOVO 457 milionů korun do modernizace školicího a technického vybavení ve Škoda Academy. Rozšířily se vzdělávací možností ve Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto. Součástí investice byla i přestavba dílen, které učňové využívali také při výrobě vozu Škoda L&K 130. Žáci zde mají k dispozici nejmodernější technologie jaké se používají i ve výrobě. Přestavba způsobila, že nebylo možné realizovat desátý žákovský vůz už vloni.
„Díky našim komplexně zmodernizovaným učebnám a dílnám na Středním odborném učilišti Škoda Auto nabízíme našim žákům a zaměstnancům společnosti ty nejlepší podmínky pro jejich kariérní postup na dlouhá léta dopředu. Díky projektu žákovského vozu mohou účastníci uplatnit získané znalosti v praxi a systematicky zdokonalovat své dovednosti. Získají tak vynikající přehled o celém procesu vzniku nového vozu - od prvních skic až po finální montáž. Každý rok jsme ohromeni a hrdí na nové kreativní návrhy a chytré nápady, které naši žáci realizují v tomto stěžejním projektu,“ říká ředitel Středního odborného učiliště Škoda Auto Martin Slabihoudek.
Foto Škoda Auto a Vladimír Rybecký
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz