name | autoweek.cz

Aktivisté na kolech před zahájením konference COP27 zastavili letadla

Aktivisté na kolech před zahájením konference COP27 zastavili letadla

09.11.2022 | | Doprava

Vítejte nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, které připravil Sean Goulding Carroll.

Navzdory znepokojivě vysokým teplotám, které mění naše chápání toho, jak vypadá podzim (kvetoucí květiny, bzučící hmyz v listopadovém slunci), jsou očekávání, že konference COP27 povede k nové významné dohodě, která by odvrátila klimatickou katastrofu, jen velmi malá. Místo toho je to příležitost pro shromážděné delegáty, aby se na pódiu vytahovali, rozčilovali a pomocí vzletné a bombastické rétoriky nám připomněli, že čas jednat je právě teď a smysluplné kroky jsou nyní potřeba více než kdy jindy.

 

Nejslavnější mladistvá klimatická aktivistka na světě se letošního shromáždění odmítla zúčastnit a označila ho za fórum pro vysoce postavené lídry, kteří se věnují Greenwashingu.

 

Bohaté národy mohou nanejvýš přislíbit větší podporu rozvojovým zemím, které čelí nejhorším důsledkům klimatických změn. Vzhledem k tomu, že podle poslední zprávy IPCC je svět na dobré cestě k tomu, aby nesplnil cíl oteplení o 1,5 stupně, by však obnovení dohod o zmírnění dopadů bylo vítané.

 

Doprava není v Šarm aš-Šajchu na pořadu dne tak vysoko jako loni v Glasgowě. Místo toho je zahrnuta do širších témat jako „dekarbonizace“. Většina novinek v oblasti dopravy, které se objevily na konferenci COP27, se totiž odehrála mimo ni.

 

Jako každý rok novináři publikovali výpady proti delegátům, kteří na konferenci létají, a poukazovali na emise oxidu uhličitého, které se uvolňují při jejich cestě do ovzduší. V jejich podání to dokazuje, že účastníci konference COP jsou pokrytci, kteří kážou jedno, ale chovají se jinak.

 

Ačkoli by nemělo překvapit, že politici využívají dopravní struktury, které jsme vytvořili, je pravda, že ne všechna letadla jsou pro klima stejně škodlivá. Samotný počet cestujících nacpaných do komerčních letadel pomáhá snižovat uhlíkovou stopu na osobu. Letadla určená k přepravě několika vyvolených jsou však jiný příběh.

 

Soukromá letadla se v poslední době stala terčem hněvu ekologů. Francouzský ministr dopravy Clément Beaune uvažoval o jejich zákazu ve Francii a ekologické nevládní organizace prosazovaly jejich zákaz v celé Evropě. V Amsterdamu se klimatičtí aktivisté kromě rétoriky pustili i do fyzického blokování soukromých tryskáčů mířících do Egypta. Členové Greenpeace a Extinction Rebellion vjeli na letištní plochu letiště Schiphol na kolech a znemožnili tak soukromým letadlům vzlétnout.

 

Jedná se o dramatický kousek, který je samozřejmě nezákonný a pravděpodobně i nebezpečný (především pro samotné aktivisty). Je však pravděpodobné, že s tím, jak bude realita klimatických změn stále zřejmější, bude taktika aktivistů stále extrémnější. Blokování silnic a jízda na kole před letadly může být bohužel jen začátek. Existuje generace nadšených a rozzlobených mladých lidí, kteří jsou ochotni obětovat se pro klimatickou věc. Kam to povede se můžeme jen dohadovat.

 

Vlády mají na konferenci COP27 příležitost zchladit vášně. Smysluplné dohody by mohly pomoci trochu zmírnit požár, který aktivisté svými kousky vyvolávají. Pokud však budou vlády pokračovat jako obvykle, mohou se dny házení polévky zdát kuriózní. A to je, stejně jako samotné globální oteplování, budoucnost, které je třeba se vyhnout.

 

Německo dosáhlo dohody o jízdence za 49 eur na veřejnou dopravu

Premiéři německých spolkových zemí definitivně schválili jízdenku za 49 eur na veřejnou dopravu po celé zemi. Rozhodnutí přišlo po tříměsíčním letním období, kdy byly měsíční ceny za regionální veřejnou dopravu sníženy na 9 eur měsíčně.

 

Na trvalé ceně 49 eur se zemští ministři dopravy dohodli již v říjnu, ale nechali otevřenou otázku tzv. regionálních fondů, které regiony dostávají z federální úrovně na podporu dopravního provozu. Nyní byla tato otázka vyřešena v rámci širší dohody o balíčku opatření na zmírnění inflace. Jízdenka bude k dispozici pouze jako předplatné, ale s možností zrušení každý měsíc, uvádí se v dohodě.

 

Počítalo se s tím, že jízdenka začne platit od 1. ledna 2023. Provozovatelé veřejné dopravy, často vlastnění obcemi, však tuto představu odmítli. Budou se snažit o rychlou implementaci rozhodnutí, „ale je jasné, že termín 1. ledna nebude dodržen,“ uvedl v prohlášení šéf sdružení veřejné dopravy VDV Oliver Wolff. „Zásadní otázky zůstávají nezodpovězeny,“ dodal, včetně toho, co se stane, pokud dohodnutý rozpočet ve výši 3 miliard eur (částečně financovaný spolkovými a regionálními vládami) nebude stačit na vyrovnání snížených příjmů dopravců, a zda by se cena měla automaticky upravovat podle inflace.

 

Král Twitteru v tichosti rozebírá prototyp Hyperloopu

Další den, další kůl v srdci snu o Hyperloopu. Elon Musk, nyní známý především jako nový generální ředitel Twitteru, zboural testovací dráhu Hyperloop před sídlem SpaceX v Los Angeles a projekt odložil na neurčito.

 

Příslib Hyperloopu - levitující moduly, které by cestující unášely vakuově uzavřenými trubkami neuvěřitelnou rychlostí - se zatím nenaplnil. A po demontáži Muskovy trubice se zdá být stále méně pravděpodobné, že se tak stane.

 

Prototyp byl instalován v rušné oblasti Los Angeles aby demonstroval životaschopnost nové technologie. Po počátečním návalu zájmu však trubice zůstala roky nevyužitá a hromadil se na ní prach a nečistoty. Město Hawthorne, které je součástí metropolitní oblasti Los Angeles, požádalo společnost Boring (Muskem řízená firma, která má projekt na starosti) o odstranění neaktivního tubusu, který podle nich představoval překážku pro chodce a motoristy. Plocha, na níž prototyp kdysi stál, bude nyní přeměněna v parkovací místa pro zaměstnance společnosti SpaceX.

 

Průmysl naléhá na neochotnou EU aby zavedla povinná pokročilá biopaliva pro létání

„Zákonodárci by měli podpořit tolik potřebnou výrobu ekologických paliv tím, že do připravovaného zákona EU o ekologických palivech pro letadla vloží povinné cíle pro biopaliva získávaná ze zemědělského a lesního odpadu,“ sdělil Evropské komisi průmysl biopaliv.

 

„Pokročilá biopaliva vyráběná z odpadních produktů nemají dopad na využívání půdy, což z nich činí ideální prostředek k dekarbonizaci současného vozového parku a druhů dopravy nevhodných pro elektrifikaci,“ napsal Nicholas Ball, generální ředitel společnosti XFuel.

 

Získá Evropa díky novému nařízení o akumulátorech prvenství?

„Cílem připravovaného nařízení EU o akumulátorech je zajistit bloku pozici hlavního hráče v celosvětovém hodnotovém řetězci. Navzdory pozitivům však stále existují oblasti, které je třeba vyřešit, než se právní předpis stane zákonem,“ píší Abhishek Gupta a Maya Ben Dror ze Světového ekonomického fóra a Tilmann Vahle z mnichovské společnosti Systemiq.

 

Finský automobilový průmysl navrhuje opatření k řešení rostoucích cen benzinu

Návrh aktivních opatření proti očekávanému růstu cen benzinu představil Svaz automobilového průmyslu ve Finsku, organizace sdružující dovozce automobilů a automobilový průmysl v zemi.