name | autoweek.cz

Akumulátory v EU mají být nejekologičtější na světě

Akumulátory v EU mají být nejekologičtější na světě

13.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Akumulátory se v Evropě budou vyrábět podle nových pravidel, na nichž se dohodli zákonodárci EU. Podmínkou pro prodej akumulátorů v rámci bloku bude dodržování ekologických a etických výrobních kritérií EU.

Evropský parlament předpokládá, že do roku 2030 bude na silnicích EU jezdit nejméně 30 milionů elektromobilů. Elektromobily by sice měly výrazně snížit emise skleníkových plynů, ale mají i stinnou stránku, která poškozuje životní prostředí: akumulátory.

 

Celosvětová poptávka po akumulátorech se do roku 2030 zvýší 14x a EU by mohla představovat 17 % této poptávky. Důvodem je především rozvoj digitální ekonomiky, obnovitelných zdrojů energie a nízkouhlíkové mobility. Vzhledem k tomu, že se akumulátory stávají strategickou komoditou, Evropský parlament a Rada dosáhly předběžnou dohodu o přepracování pravidel pro akumulátory. Zajišťuje řešení souvisejících environmentálních, etických a sociálních otázek. Po formálním schválení oběma orgány vstoupí nová pravidla přímo v platnost.

 

Nová směrnice EU o akumulátorech mění podmínky pro získávání surovin i výrobu a má zajistit, aby mohly být po skončení své životnosti znovu použity, regenerovány nebo recyklovány. Nová pravidla by se měla vztahovat na celý životní cyklus výrobku - od návrhu přes spotřebu až po recyklaci do nových. Díky tomu by měly být akumulátory udržitelnější, výkonnější a trvanlivější.

 

Kromě toho, že revidované nařízení o akumulátorech pomůže EU splnit její ekologické cíle, má také pomoci trhu s akumulátory v EU, protože Evropa se snaží konkurovat velkoproducentům z Asie a Spojených států. V současné době jsou největšími světovými výrobci akumulátorů pro elektrická vozidla Čína, Japonsko a Jižní Korea. Zákon zajistí, že výrobky vyrobené novými evropskými producenty nemohou být podhodnoceny dováženými akumulátory vyrobenými s využitím elektrické energie z uhlí a s malým ohledem na lidská práva a práva zaměstnanců. Urychlí také investice potřebné k vytvoření větší kapacity recyklace a vytvoření místních pracovních míst v Evropě.

 

Jak jsou baterie klasifikovány?

Poslanci Evropského parlamentu vyzvali k zavedení nové kategorie baterií pro lehké dopravní prostředky, jako jsou elektrokola nebo elektroskútry, a to vzhledem k jejich rostoucímu používání. Nová kategorie se zařadí vedle stávajících tříd přenosných, automobilových a průmyslových akumulátorů. Nařízení se bude vztahovat na všechny akumulátory prodávané v EU - od přenosných baterií v elektronických zařízeních přes baterie používané v elektrokoloběžkách a elektrokolech až po akumulátory do elektromobilů.

 

Omezení uhlíkové stopy

Akumulátory budou muset být označeny štítkem, který bude odrážet jejich uhlíkovou stopu, aby byl jejich dopad na životní prostředí transparentnější. To bude povinné pro akumulátory pro elektromobily (EV), baterie pro lehké dopravní prostředky (LMT) a dobíjecí průmyslové akumulátory s kapacitou nad 2 kWh. Navíc se toto opatření bude vztahovat na celou dobu životnosti akumulátoru a zaručí, že nové akumulátory budou obsahovat minimální množství určitých surovin.

 

Výrobci, kteří chtějí prodávat v Evropě, budou muset nahlásit celou uhlíkovou stopu produktu, od těžby přes výrobu až po recyklaci, a to již v červenci 2024. Tyto údaje se pak použijí ke stanovení maximálního limitu CO2, který bude platit od července 2027, což zajistí, že společnosti budou používat čistou energii namísto fosilních paliv.

 

Ekologické organizace, jako T&E, požadují, aby nová pravidla pro uhlíkovou stopu nesměla umožňovat greenwashing, kdy by výrobci pouze zveřejňovali záruky původu, ale aby prokázali, že jimi použitá energie je skutečně obnovitelná.

 

Řešení problémů se surovinami

Výroba akumulátorů je do značné míry závislá na dovozu kritických surovin, zejména kobaltu, lithia, niklu a manganu, které mají významný dopad na životní prostředí a společnost. Společnosti prodávající akumulátory v EU budou muset dodržovat pravidla navržená tak, aby zabránila zneužívání životního prostředí, lidských práv a pracovních sil v jejich dodavatelských řetězcích. Zákon bude vyžadovat, aby výrobci identifikovali a řešili širokou škálu problémů, zahrnujících znečištění vody až po komunitní práva. Nařízení bude vztahovat na klíčové nerostné suroviny, jako jsou lithium, nikl, kobalt a grafit.

 

Poslanci Evropského parlamentu chtěli, aby EU zavedla povinnost pro výrobce akumulátorů, aby se tak vypořádali s porušováním lidských práv a zajistili, že akumulátory budou pocházet z etičtějších zdrojů. Budou muset splňovat požadavky, které se týkají sociálních a environmentálních rizik spojených se získáváním, zpracováním a obchodováním se surovinami a druhotnými surovinami. Všechny hospodářské subjekty, uvádějící akumulátory na trh EU, s výjimkou malých a středních podniků, budou muset vypracovat a provádět tuto politiku náležité péče.

 

Zvýšení recyklace akumulátorů

Aby se snížilo množství zdrojů, které se musí do EU dovážet, zvýšila EU také cíle v oblasti sběru a recyklace. V roce 2019 bylo 51 % přenosných akumulátorů prodaných v EU shromážděno k recyklaci. Pro každý typ existují specifické postupy recyklace vzhledem k různým kovům a sloučeninám používaným k jejich výrobě. V nových pravidlech budou zahrnuty přísnější cíle pro sběr přenosných baterií (45 % do roku 2023, 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030) a baterií pro lehké dopravní prostředky (51 % do roku 2028, 61 % do roku 2031). U elektromobilů je míra sběru stanovena na 100 %.

 

Kromě toho by měl být od konečných uživatelů zdarma sbírán veškerý odpad z lehkých dopravních prostředků, automobilových, průmyslových a elektrických akumulátorů bez ohledu na jejich povahu, chemické složení, stav, značku nebo původ.

 

Podle dohody musí nové akumulátory obsahovat stanovené procento recyklovaných materiálů: 16 % kobaltu, 85 % olova, 6 % lithia a 6 % niklu z výrobního a spotřebitelského odpadu.

 

Nové cíle EU v oblasti recyklace ještě více rozšíří jejich výhodu. Od roku 2027 budou muset výrobci získat zpět 90 % použitého niklu a kobaltu což v roce 2031 vzroste na 95 %. U lithia to bude zvýšení z 50 % v roce 2027 na 80 % v roce 2031.

 

Zjednodušení vyjmutí a výměny baterií

Přenosné baterie ve spotřebičích by měly být navrženy tak, aby je uživatelé mohli snadno vyjmout a vyměnit, což je konstrukční možnost, které se někteří výrobci, zejména výrobce iPhonů Apple, brání. Tento požadavek bude povinný tři a půl roku po vstupu pravidel v platnost. Ve snaze zajistit lepší informovanost spotřebitelů budou baterie povinně obsahovat QR kódy, které budou odkazovat na informace týkající se jejich kapacity, výkonu, životnosti a chemického složení.