name | autoweek.cz

Akumulátory z elektromobilů stabilizují elektrickou síť
05.05.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Bosch spolupracuje se společnostmi BMW a Vattenfall na spojení elektromobility a systémů pro ukládání energie. Více než 100 akumulátorů z elektromobilů stabilizuje elektrickou rozvodnou síť. Akumulační systémy budou klíčovým prvkem přechodu k alternativním formám energie.
Kam s cennými akumulátory z elektromobilů, jakmile dosáhnout své životnosti? V Hamburku se v projektu tří společností využívá starých akumulátorů k vytvoření rozsáhlého úložného systému energie ke stabilizaci elektrické sítě.
Elektromobilita a skladování energie jsou dvěma základními prvky přechodu k alternativním formám energie. Společnosti Bosch, BMW Group a Vattenfall spojuje snaha ve společné projektu posunout dále pokrok obou technologií. Spojením použitých akumulátorů z elektromobilů vytvoří v Hamburku rozsáhlý sklad energie. Energie ze skladu bude k dispozici během několika sekund. Díky tomu může pomoci stabilizovat elektrickou rozvodnou síť.
Společnosti Bosch, BMW a Vattenfall vytvořily alianci Second Life Batteries. BMW dodává akumulátory ze svých elektromobilů ActiveE a i3. Vattenfal souhlasila s provozováním energetického skladu ve svých prostorách po dobu deseti let a Bosch má na starosti integraci baterií a správu systému.
Skladovací systém se stane součástí již existujícího projektu virtuální elektrárny společnosti Vattenfall. Díky tomu mohou partneři vytvářet různé malé, decentralizované systémy na výrobu energie a prezentovat je na trhu jako jednu elektrárnu.
Stále cenné
Lithio-ionové akumulátory mají po vypršení životnosti v elektromobilech stále vysokou kapacitu. Proto jsou i poté cenné a lze je mnoho let výhodně využívat jako stacionární vyrovnávací úložiště energie.
Tři partneři mohou díky projektu získat mnoho nových zkušeností ohledně potenciálních oblastí využití těchto akumulátorů, jejich chování během stárnutí a jejich kapacitu. Řídicí algoritmus systému od společnosti Bosch má mimo jiné zajistit maximální životnost a výkon.
První zkušenosti v této oblasti již společnost získala. V německém Braderupu nedaleko ostrova Sylt Bosch postavil největší sklad energie v Evropě, jenž má za úkol v případě potřeby dočasně ukládat energii vyrobenou větrnou farmou. Společnost kvůli tomu vytvořila rozsáhlou síť spojením tisíce menších lithio-ionových akumulátorů.
Podobný lithio-ionový sklad instaloval Bosch v Kelsterbachu, obci nedaleko Frankfurtu, kde slouží bytovému komplexu. Tyto zkušenosti jsou pro projekt Second Life Batteries cenné.
„Jedná se o důležitý projekt, protože spojuje dva strategické významné cíle,“ říká předseda představenstva společnosti Bosch Dr. Volkmar Denner, který věří v budoucnost elektrického pohonu. „Elektromobilitu vnímáme jako budoucí masový trh spojený s mnoha novými obchodními modely a řešeními,“ dodává. „Stacionární systémy akumulace energie, jež umožňují hodnotně využít vyřazené baterie je jedním z příkladů. Díky decentralizovaným systémům ukládání energie můžeme významně přispět k plynulosti v přísunu elektrické energie.“
Základní prvek v přechodu k alternativním formám energie
Systémy akumulace energie jsou považovány za základní prvek v přechodu k alternativním formám energie. Během dne mohou uskladnit solární energii, která se použije v nočních hodinách. Nebo uložit větrnou energii, jež se použije v době bezvětří. Pomáhají tím snadnějšímu zapojení často kolísavé dodávky energie z obnovitelných zdrojů do sítě.
I elektromobilita může z tohoto vývoje těžit mimo jiné například dobíjením elektromobilu v noci energií získanou během dne ze slunečního svitu. Navíc skladovací systémy mohou dodávat energii k rychlé stabilizaci energetické sítě například v rámci virtuální elektrárny.
Kapacita 2 MW
Dle současných plánů je nutné v Hamburku postavit skladovací jednotky o výkonu 2MW a instalované kapacitě 2 MWh. Energie bude dodávána do elektrické sítě k vyrovnání krátkodobých výkyvů. K dosažení uvedeného bude použito přes 100 akumulátorů. Celý systém je dostatečně kompaktní, aby se vešel do malé budovy. Z matematického pohledu nabízí systém dostatečnou energii k pokrytí spotřeby 30 čtyřčlenných domácností na sedm dní.
Partneři očekávají, že úložiště bude uvedeno do provozu do konce roku 2015.
Elektromobilita a skladování energie jsou dvěma základními prvky přechodu k alternativním formám energie. Společnosti Bosch, BMW Group a Vattenfall spojuje snaha ve společné projektu posunout dále pokrok obou technologií. Spojením použitých akumulátorů z elektromobilů vytvoří v Hamburku rozsáhlý sklad energie. Energie ze skladu bude k dispozici během několika sekund. Díky tomu může pomoci stabilizovat elektrickou rozvodnou síť.
Společnosti Bosch, BMW a Vattenfall vytvořily alianci Second Life Batteries. BMW dodává akumulátory ze svých elektromobilů ActiveE a i3. Vattenfal souhlasila s provozováním energetického skladu ve svých prostorách po dobu deseti let a Bosch má na starosti integraci baterií a správu systému.
Skladovací systém se stane součástí již existujícího projektu virtuální elektrárny společnosti Vattenfall. Díky tomu mohou partneři vytvářet různé malé, decentralizované systémy na výrobu energie a prezentovat je na trhu jako jednu elektrárnu.
Stále cenné
Lithio-ionové akumulátory mají po vypršení životnosti v elektromobilech stále vysokou kapacitu. Proto jsou i poté cenné a lze je mnoho let výhodně využívat jako stacionární vyrovnávací úložiště energie.
Tři partneři mohou díky projektu získat mnoho nových zkušeností ohledně potenciálních oblastí využití těchto akumulátorů, jejich chování během stárnutí a jejich kapacitu. Řídicí algoritmus systému od společnosti Bosch má mimo jiné zajistit maximální životnost a výkon.
První zkušenosti v této oblasti již společnost získala. V německém Braderupu nedaleko ostrova Sylt Bosch postavil největší sklad energie v Evropě, jenž má za úkol v případě potřeby dočasně ukládat energii vyrobenou větrnou farmou. Společnost kvůli tomu vytvořila rozsáhlou síť spojením tisíce menších lithio-ionových akumulátorů.
Podobný lithio-ionový sklad instaloval Bosch v Kelsterbachu, obci nedaleko Frankfurtu, kde slouží bytovému komplexu. Tyto zkušenosti jsou pro projekt Second Life Batteries cenné.
„Jedná se o důležitý projekt, protože spojuje dva strategické významné cíle,“ říká předseda představenstva společnosti Bosch Dr. Volkmar Denner, který věří v budoucnost elektrického pohonu. „Elektromobilitu vnímáme jako budoucí masový trh spojený s mnoha novými obchodními modely a řešeními,“ dodává. „Stacionární systémy akumulace energie, jež umožňují hodnotně využít vyřazené baterie je jedním z příkladů. Díky decentralizovaným systémům ukládání energie můžeme významně přispět k plynulosti v přísunu elektrické energie.“
Základní prvek v přechodu k alternativním formám energie
Systémy akumulace energie jsou považovány za základní prvek v přechodu k alternativním formám energie. Během dne mohou uskladnit solární energii, která se použije v nočních hodinách. Nebo uložit větrnou energii, jež se použije v době bezvětří. Pomáhají tím snadnějšímu zapojení často kolísavé dodávky energie z obnovitelných zdrojů do sítě.
I elektromobilita může z tohoto vývoje těžit mimo jiné například dobíjením elektromobilu v noci energií získanou během dne ze slunečního svitu. Navíc skladovací systémy mohou dodávat energii k rychlé stabilizaci energetické sítě například v rámci virtuální elektrárny.
Kapacita 2 MW
Dle současných plánů je nutné v Hamburku postavit skladovací jednotky o výkonu 2MW a instalované kapacitě 2 MWh. Energie bude dodávána do elektrické sítě k vyrovnání krátkodobých výkyvů. K dosažení uvedeného bude použito přes 100 akumulátorů. Celý systém je dostatečně kompaktní, aby se vešel do malé budovy. Z matematického pohledu nabízí systém dostatečnou energii k pokrytí spotřeby 30 čtyřčlenných domácností na sedm dní.
Partneři očekávají, že úložiště bude uvedeno do provozu do konce roku 2015.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz