name | autoweek.cz

Alfa Romeo 4C - úsporné superauto

Alfa Romeo 4C - úsporné superauto

28.12.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Alfa Romeo 4C zaujme designem slibujícím zážitek z jízdy jako Ferrari, ale pohání ji motor s objemem i výkonem jako Mégane RS. Na trati NAVAK nicméně dosahuje časy jen o málo pomalejší než dvakrát výkonnější Jaguar F-TYPE. Své dojmy nám přibližuje Mladen Alvirovič z poroty AutoBest.

Alfa 4C je dlouhá necelé čtyři metry s rozvorem pouze 238 cm. Zvukem, vzhledem i zpracováním evokuje vzpomínky z nejslavnější éru značky a zároveň budí naděje na její oživení. Jako nejoblíbenější Alfy z minulosti zaujme více jízdními vlastnostmi než výkonem motoru.

Alfa Romeo 4C není automobilem pro každý den. Je to auto pro ty, kteří si čas od času chtějí dopřát legální ukojení touhy po závodním autě. Je to malá bestie, která ale neusiluje o to, aby řidiče nachytala a potrestala za jeho chyby.

 

Prvotní problém: kam s ní?

Tento atraktivní vůz není snadné zařadit do některé z existujících kategorií. Zdvihovým objemem motoru patří 4C do stejné třídy jako Renault Clio RS nebo Peugeot 208 GTI. Ale protože to je Alfa, je mnohem dražší ale i mnohem rychlejší.

Patří tedy do skupiny stejně výkonných vozidel? Ani to ne, protože se 177 kW (240 k) je Alfa 4C jen o 8 kW výkonnější než nedávno uvedený Golf GTI Performance. Jenže proti tomu je na dráze NAVAK rychlejší o 6 sekund na kolo, což je mezi sportovními auty rozdíl více než jedné třídy. Svým výkonem na trati NAVAK se Alfa 4C tváří jako cenově nejdostupnější superauto. Jenže supersport musí být nejen rychlý, ale také se chlubí použitím drahých špičkových technologií, které zvyšují cenu vozu.

 

Především nízká hmotnost

U Alfy se rozhodli, že nebudou utrácet peníze za vývoj vysoce výkonného motoru, ale použijí stávající zážehový čtyřválec. Místo toho všechny aplikace moderních technologií soustředili na výrobu nosné struktury z uhlíkových vláken pro dosažení co nejnižší hmotnosti.

Alfa 4C se vyrábí s využitím stejné technologie jako La Ferrari nebo McLaren P1, protože jejím základem je šasi z uhlíkových vláken. V tomto ohledu není žádný rozdíl ani mezi Alfou a monoposty formule 1.

Samozřejmě, že když mluvíme o existujícím motoru, musíme se trošku poopravit. I když tento motor TBi má také 1742 cm3, nelze tvrdit, že je zcela identický s modelem Giulietta Quadrofoglio Verde. Použitím hliníkového bloku válců se totiž ušetřilo 22 kg.

S tímto konceptem Alfa 4C dosáhla téměř stejný výkon na jedno kolo zkušební trati NAVAK jako Jaguar F-TYPE s pětilitrovým motorem V8 a 495 k. Navíc Alfa nabízí větší potěšení z jízdy.

 

Na trati ve svém živlu

Alfa poskytuje nejčistší dojem ze závodního auta: motor je příliš hlasitý pro jakoukoli konverzaci a řízení není s posilovačem. Ale všechno vám nevadí, pokud závodíte na plný plyn po trati - ani motokára nemá posilovač - a tady jde především o zábavu.

Alfa 4C potěší snadností ovládání, stejně jako dynamikou, s níž dosahuje vysoké rychlosti. S tímhle autem jste kolo od kola rychlejší a neustále zjišťujete, že zatáčky můžete projet ještě rychleji. Je úžasné, jak stabilní při extrémně nízké hmotnosti je a jak se zdá být imunní vůči setrvačným silám.

Postupem času zjistíte, že s Alfou můžete zacházet hodně hrubým způsobem, skoro jako lyžař mezi brankami obřího slalomu. Během toho všeho vás navíc potěší brzdy, které mají i při malé hmotnosti vozidla těžkou práci.

Pokud je tu něco, co narušuje naši radost z jízdy, tak je to skutečnost, že přeplňovaný motor, který má solidní výkon už při 1500/min, je poněkud váhavý až do 3000/min, což se okamžitě projeví, když zapomenete a necháte otáčky poklesnout pod tuto hranici. Přitom největší točivý moment je uváděn 350 N.m v rozsahu od 2100 do 3750/min. Pokud ale motor udržíte neustále ve vysokých otáčkách, pak si jej zamilujete.

 

Lépe rychle než pomalu

Tak jako u každého supersportu je jednodušší jet s Alfou 4C velmi rychle než pomalu. Stručně řečeno, tohle opravdu není auto pro každodenní ježdění, jako třeba Porsche Cayman, který je asi nejblíže s ohledem na cenu a výkon. Alfa 4C je sportovkyně, která ani v interiéru nejeví zájem o make-up. Zde je podstatná jen jízda. V tom se podobá Lotusu Elise, ovšem na rozdíl od něj poskytuje nečekaně hodně místa i pro osoby vyššího vzrůstu. Alfa Romeo 4C byla vytvořena s cílem poskytnout zábavu řidiči, nikoli aby byla pohodlná na dlouhých cestách.

Když říkáme, že je jednodušší s ní jet rychle, musíme se zmínit o obtížnosti manévrování ve městě s volantem bez serva. To je další podobnost s motokárou. Zrychlení je ale v každém ohledu na úrovni supersportů: v normálním režimu zrychlí z klidu do 100 km/h za 4,5 s, s funkcí Launch Control to zvládne dokonce za 4,2 s.

Spolupráce turbomotoru se šestirychlostní dvouspojkovou samočinnou převodovkou TCT je vynikající a přesně odpovídá charakteru tohoto vozu. Zvláště když si zvolíte dynamický režim. Ve všech režimech je ale řazení bleskurychlé. Alfa 4C nemá řadicí páčky pod volantem, ale umožňuje manuální ovládání pákou.

Kromě malých rozměrů a nízké hmotnosti zvyšuje záběrové schopnosti Alfy elektronická uzávěrka diferenciálu Q2.

 

Pro koho

Alfa 4C je určena pro milovníky rychlosti, pro které tato jinak iracionální volba dává smysl. Iracionální a smysluplná? To je další zvláštnost Alfy 4C jakožto atraktivního, prestižního auta se závodním konceptem s motorem před zadní nápravou a pohonem zadních kol. Je ideální volbou pro ty, kteří hledají kompaktní supersport a mají jen třetinu prostředků potřebných pro koupi Ferrari.

A co třeba audio systém? Nevím. Nejprve nás nenapadlo jej pustit. A když jsme se dostali ke konci testu tak jsme už byli zcela ohlušeni motorem. Ten zní sice krásně, ale počet decibelů, pronikajících do kabiny, byl až příliš velký, a to i při mírné rychlosti.

A jak je to s výhledem dozadu? Jako u jiných aut s centrálně uloženým motorem - je hodně omezený a žádné kamery nebo parkovací asistent vám nepomáhají. Mimochodem - za motorem najdete zavazadlový prostor o objemu 100 l.

Na českém trhu přijde Alfa Romeo 4C na 1 299 000 Kč, ovšem jen v černé barvě - za základní červenou Alfa si připlatíte 10 000 Kč.