name | autoweek.cz

Alternativní taxislužby zvyšují emise

Alternativní taxislužby zvyšují emise

26.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle studie neziskové organizace UCS společnosti jako Uber nebo Lyft svou činností přispívají k většímu znečišťování klimatu a měly by proto elektrifikovat svá vozidla.
Americká nezisková organizace Union of Concerned Scientists zveřejnila výsledky studie o dopadu provozu alternativních taxislužeb na ovzduší v sedmi amerických městech. Zjistila, že tato vozidla zvyšují emise CO2, protože svými jízdami působí větší znečištění než jízdy soukromými auty a současně odvádějí cestující od použití veřejné dopravy. Proto vyzývá společnosti jako jsou Uber Technologies Inc a Lyft Inc aby elektrifikovaly své flotily, zvýšily podíl sdružených jízd a zlepšily svá spojení s uzly veřejné dopravy.
 
Několik studií za poslední dva roky zjistilo, že takzvaná spolujízda na zavolání (ride-hailing) přispívá k nárůstu dopravních zácp ve městech, protože díky ní jezdí méně lidí veřejnou dopravou a přitom nedochází ke snižování vlastnictví soukromých automobilů. Nejnovější studie představuje první pokus kvantifikovat znečištění ovzduší způsobené alternativními taxislužbami. Vědci zjistili, že při tzv. spolujízdě vzniká v průměru téměř o 50 % více oxidu uhličitého než při jízdě v soukromém vozidle.
 
Vědci analyzovali data z Bostonu, Chicaga, Los Angeles, New Yorku, San Francisca, Seattlu a Washingtonu a do studie zahrnuli i zjištění z dalších výzkumných prací včetně studie zadané Uberem a Lyftem v loňském roce.
 
I když vozy ve flotilách pro alternativní taxislužby jsou v USA obvykle novější než celkový vozový park, vykazují vyšší spotřebu paliva kvůli době, kterou řidiči stráví jízdou bez cestujících. Studie ukazuje, že doba strávená čekáním a jízdou směrem k místu vyzvednutí představuje v průměru 42 % veškerých jízdních aktivit řidiče. Studie také uvádí, že tzv. spolujízda působí o téměř 70 % více emisí oxidu uhličitého než cesty, které by cestující podnikli autobusem, vlakem, na kole nebo šli pěšky.
 
Uber a Lyft v reakci shodně uvádějí, že výsledky studie rutinně nadhodnocují jejich význam, přičemž většina provozu ve městech je soukromými a užitkovými vozidly, zatímco spolujízda v USA představuje jen asi 15 %. Obě společnosti rovněž uvedly, že i nadále podporují sdílené jízdy a použití elektricky poháněných vozidel.