name | autoweek.cz

Američané mění názor
06.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Ihned poté, co americká vláda začala poskytovat finanční podporu hroutícím se automobilkám, byla většina Američanů proti tomu. Ještě letos při červencovém průzkumu s tímto postupem nesouhlasilo 56 % dotázaných. Nejnovější průzkum však ukázal, že počet odpůrců poklesl na 46 %. Naopak 38 % dotazovaných s podporami souhlasí a už jen 16 % proti nim nic nemá.
Správnost postupu vlády dokládá i skutečnost, že 70 % Američanů nyní už věří, že GM bude fungovat i za deset let a 50 % lidí je přesvědčeno, že vláda nějak s velkou pravděpodobností získá od GM a Chrysleru zpět peníze investované do jejich záchrany. V tom se moc neshodují s analytiky. Také americké ministerstvo financí je přesvědčeno, že poskytnutím podpory automobilkám nakonec přijde o zhruba 17 miliard dolarů. Bílý dům se tím však samozřejmě veřejně nepochlubí. Místo toho se v souvislosti s vládní podporou objevuje optimistický tón a neustálo opakovaná fráze o tom, že kritici neměli pravdu. Nicméně i ztráta 17 miliard dolarů by z pohledu vládních úředníků byla pro stát výhodnější, než řešení problémů spojených se ztrátou zaměstnání pro desetitisíce lidí a zánik dalších stovek firem napojených na automobilové giganty.
Američané se podle jiného průzkumu také vracejí k americkým autům. Podle tohoto průzkumu 41 % kupujících začíná svůj výběr nového auta s prvotním vědomím, že chtějí americké auto, zatímco jen 12 % rovnou myslí na zahraniční vůz. Přitom 41 % kupujících pokládá za americké auto každé, které je vyrobenu v USA, byť třeba nese značku Toyota nebo BMW, zatímco 42 % dotázaných s tímto názorem nesouhlasí. Pro většinu Američanů jsou opravdu americké jen výrobky Fordu, GM a Chrysleru. Tak či tak je to významný posun v myšlení, protože ještě v červnu 2008 většina dotázaných říkala, že je pro ně při koupi nového auta prvotní dosažení co nejlepší nabídky a jen 32 % potenciálních zákazníků si chtělo pořídit americké auto.
Vládní podpora skutečně zaznamenala větší úspěch než si největší kritici představovali. Ale brát se to dá i opačně. Pokud rok po jejím ukončení s ní stále 46 % Američanů nesouhlasí, měli by se nad tím pracovníci marketingu a obzvláště politici zamyslet. Konec konců „úspěch“ koupený za 80 miliard dolarů stále závisí na dobré vůli Američanů. A pokud odpůrci podpor nezmírní svou zášť, nebude mít v současnosti příliš přeceňovaný úspěch GM a Chrysleru dlouhého trvání.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz