name | autoweek.cz

Američané začali méně jezdit už v roce 2004

Američané začali méně jezdit už v roce 2004

26.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Klesající zájem o auta nakonec možná nesouvisí s ekonomikou.

V průběhu velké recese výzkumníci zjistili podivný trend: Američané začali méně jezdit auty. Analytici odvodili spoustu teorií spojující ekonomický propad se zvyklostmi občanů.

Jenže podle nedávno uveřejněné studie ukazuje, že tyto věci spolu moc nesouvisí. Studii uskutečnila Americká skupina pro výzkum zájmu veřejnosti PIRG (Public Interest Research Group), nezávislá organizace zabývající se zájmy spotřebitelů. Zde je několik překvapujících bodů z průzkumu PIRG:

- Zájem o řízení automobilu dosáhl v USA vrcholu v roce 2004, tedy dlouho před velkou recesí. V té době Američané najezdili o 85 % více kilometrů než v roce 1970.

- Celkový počet ujetých kilometrů od roku 2004 zůstává neměnný, ale počet řidičů roste. V důsledku toho počet ujetých kilometrů na obyvatele v podstatě klesá.

- Využití hromadné dopravy se v USA od roku 2005 zvýšilo o 10 %. Není náhodou, že ve stejném období exponenciálně vzrostly nabídky na sdílení automobilů jako Zipcar a Relay Rides, podpořené používáním chytrých telefonů a mobilních internetových sítí.

- Po celá desetiletí se silniční doprava rozvíjela v souladu s hrubým domácím produktem. Když stagnovala ekonomika, stagnovala i přeprava a naopak. Z grafu vyplývá, že toto pravidlo již neplatí. Změna se dá vystopovat k roku 2004, tedy opět před začátkem krize.

- Velká recese mohla hrát roli při přijímání nových zvyklostí při cestování v Americe, nicméně pouze urychlila změnu, ke které by stejně došlo, a to zásluhou lidí narozených na přelomu tisíciletí. Tito lidé z mnoha důvodů jezdí autem méně často, a když se někam potřebují dostat, je méně pravděpodobné, že, na rozdíl od starší generace, usednou za volant. (Zajímavé, je, že podle studie i příslušníci generace X, tedy narození v 60. až 80. letech, řídí vůz méně často).

- V pozadí je mnoho faktorů, jako jsou změna ideálů při plánování měst, šetrnější přístup k životnímu prostředí, cena benzinu (jak finanční tak politická), ale i vzestup internetu, který vede k tomu, že vlastnit automobil je méně žádoucí.

- Hlavní myšlenkou této zprávy je, že rozmach používání automobilů, šest desetiletí dlouhého období trvalého růstu ujetých kilometrů na osobu v USA, je pryč. Američané dnes ujedou celkem méně kilometrů než před osmi lety a najezdí méně kilometrů na osobu.

Jedinečná kombinace podmínek, které odstartovaly rozmach automobilismu, počínaje nízkou cenou benzinu až po rychlou expanzi pracovní síly během silných populačních ročníků, již neexistuje. Nová generace lidí narozených na přelomu tisíciletí už je méně závislá na řízení automobilu.

Zpráva rozvíjí tři pravděpodobné scénáře budoucího vývoje: návrat k téměř normálnímu stavu, pokračování posunu přístupu k řízení nebo pokračující propad automobilové dopravy. Zpráva uvádí, že bez ohledu na to, jaký scénář se stane realitou, množství ujetých kilometrů bude v USA v roce 2040 nejspíše nižší, než předpokládaly nedávné vládní předpovědi.

Je třeba uznat, že automobilky tyto pro ně nepříjemné změny v trendech vnímají. Řada z nich obměňuje své modelové řady a některé z nich se důkladně zabývají alternativními obchodními modely. Je naprosto zřejmé, že budoucí prodej i vlastnictví automobilu se bude radikálně lišit od toho, co známe z minulosti. Ostatně některé automobilky (například GM) už na tom pracují a hledají cesty, jak se přímo zapojit do projektů sdílení automobilů.

Otázkou je, které automobilky tento přesun přežijí.